جاباما
۱۲۷۰۵۲۴
۸۹۱۷
۸۹۱۷
پ

وزیر صنعت، راهکار کاهش قیمت خودرو را اعلام کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته ۳/۵ درصد و امسال ۴/۹ درصد رشد تولید در بخش صنعت داشته‌ایم. همینطور آمار تولید شرکت های صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال ۶/۵ درصد نسبت به آبان سال گذشته بیشتر بوده است. بدون سرمایه ساعتی ۴۲ هزار تومان درآمد داشته باش!

ایرنا: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته ۳/۵ درصد و امسال ۴/۹ درصد رشد تولید در بخش صنعت داشته‌ایم. همینطور آمار تولید شرکت های صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال ۶/۵ درصد نسبت به آبان سال گذشته بیشتر بوده است.

 سیدرضا فاطمی امین بیان کرد: سال گذشته ۳/۵ درصد و امسال ۴/۹ درصد رشد تولید در بخش صنعت داشته‌ایم که خیلی امیدوار کننده است. بهترین راه ایجاد اشتغال در کشور و به نوعی توزیع درآمد از طریق بخش صنعت است. همینطور آمار تولید شرکت های صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال ۶/۵ درصد نسبت به آبان سال گذشته بیشتر بوده است.
وزیر صنعت، راهکار کاهش قیمت خودرو را اعلام کرد

وی افزود: حدود ۵ ماه است که شرکت های صنعتی و معدنی بورسی که نیمی از تولید را عهده دار هستند رشد ۶ درصد و بیشتر را ثبت کرده اند. در آبان ماه نیز این رشد تکرار شد. در مجموع داده ها نشان می دهند که بخش تولید و صنعت در حال حرکت است.

وزیر صمت در خصوص علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته گذشته نیز بیان کرد: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای کشور تاثیر می گذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور می کنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش می یابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا می رود. ولی این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار وجود دارد، متفاوت است.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولید کننده و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون بالاتر از قیمت تولید کننده است. آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمت های بازار است. قیمت های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده و افرادی که می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می روند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می کند قیمت خودرو نیز بالا می رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می کند. در سال های گذشته نیز دقیقا قیمت های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.

وی در ادامه تاکید کرد: راه حل این است که ما در درجه اول بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار کنیم. خوشبختانه میزان تولید خودرو بسیار خوب در حال پیشرفت است. در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه خودرو سواری، وانت و کامیون تولید شده است که در پنج سال گذشته بی نظیر بوده است. اکنون تولید خودروسازان هرکدام ماهانه به بیش از ۶۰ هزارتا افزایش یافته است. تقریبا تا آخر آذرماه خودروسازان توانسته‌اند به اندازه کل تولید سال قبل، خودرو تولید کنند. پس تولید خودرو اکنون روند خوبی را طی می‌کند. بحث واردات خودرو نیز از دو ماه پیش کلید خورده است. ما چهار سال سالانه حدود ۵۰۰ هزار خودرو در بازار کسری داشتیم. یعنی تقاضا حدود ۱/۵ میلیون است، اما از سال ۹۷ تا قبل از امسال سالانه زیر یک میلیون خودرو تولید شده است. پس ما در این بازار تقاضای انباشته داریم.

وی افزود: طبیعی است که رفع این تقاضای انباشته زمان بر است. دو راهکار بیشتر نیست؛ یکی افزایش تولید و دیگری واردات خودرو است. در حوزه تولید که رشد زیادی داریم. واردات نیز از آبان ماه نهایی شد. دولت در شهریور ماه آئین نامه واردات خودرو را مصوب کرد. یکسری ایراد را مجلس به آن وارد کرد. نهایتا سوم آبان ماه آئین نامه نهایی شد. همین روزها است که اولین گروه خودروهای وارداتی وارد گمرک شوند. ما برنامه عرضه گسترده خودروهای وارداتی را پیش بینی کرده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطر نشان کرد: تا دو هفته پیش شرکت هایی که واردات را عهده دار بودند کار را جدی نمی گرفتند و فکر می کردند اجرایی نمی شود. چون سابقه آن را داشتند. مثلا سال ۸۲ که واردات خودرو آزاد شد تا سال ۸۴ قریب به دوسال طول کشید تا واردات عملیاتی شود. ولی امسال در عرض دو ماه واردات خودرو انجام شد. در حالی که الان پیچیدگی واردات خیلی بیشتر شده است. طبق قانون الزام شده تا وارد کنندگان باید انتقال فناوری نیز داشته باشند که این مقداری کار را کند تر می کند. خوشبختانه کار در حال پیشرفت است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برآورد ما این است که با تولید زیادی که در حال انجام است و در ماه های آتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و با حجم گسترده ای که برای واردات پیش بینی شده است، بازار می تواند به تعادل برسد. اما نکته مهم این است که ما هم در بازار مسکن و هم در بازار خودرو یکسری قواعد را کم داریم. مانند قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در خیلی از کشورها وجود داشته و بازار را تنظیم می کند. از یک طرف ما باید با قواعدی که می گذاریم تقاضا را تنظیم کنیم و از طرف دیگر عرضه را افزایش دهیم.

وی افزود: شما دیدید برای یک نوع خودرو که ۱۰ هزار عدد عرضه می شد حدود دو میلیون تقاضا می آمد. آیا واقعا دو میلیون متقاضی خودرو داریم که پاسخ خیر است. این نشان می دهد طرف تقاضا، یک هیجانی دارد. ما آشفتگی در بازار داریم که بخشی از آن با عرضه بیشتر خودرو و بخشی دیگر با انتظام بخشی و قواعد مالیاتی قابل حل است.

وی در ادامه در خصوص وضعیت برنامه جامع توسعه صنعت خودرو ، بیان کرد: این برنامه در حال اجرا است. این برنامه تدوین شده و در حال اجرا است. ما یک برنامه ۴ ساله تدوین کردیم که سه مرحله دارد. مرحله اول آن تا آخر امسال می باشد. در مرحله اول چند اولویت داریم. یکی از آنها ثبات دهی به تولید بود که اتفاق افتاد. دومین اولویت نیز تغییر محصولات تولیدی بود. امسال سه محصول از رده تولید خارج شد و سال بعد نیز چند محصول دیگر خارج می شود. امسال و سال بعد ۱۲ محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج