۱۲۷۰۸۹۹
۴۷۷۹
۴۷۷۹
پ

هدیه کریسمس باستان‌شناسان به مسیحیان

در آستانه کریسمس، باستان شناسان موفق به کشف آرامگاه دایه حضرت مسیح شده‌اند. غار سالومه در کدام کشور قرار دارد و چگونه است

گجت نیوز: در آستانه کریسمس، باستان شناسان موفق به کشف آرامگاه دایه حضرت مسیح شده‌اند. غار سالومه در کدام کشور قرار دارد و چگونه است

غاری در فلسطین اشغالی قرار دارد که به باور باستان شناسان محل تدفین سالومه، دایه حضرت مسیح است. کارشناسان اخیرا توانسته‌اند با کشف اشیاء ارزشمند و نوشته‌های موجود در بنا به اسرار جدیدی پی ببرند. این بنا در اوایل مسیحیت به عنوان یک مکان زیارتی به‌حساب می‌آمده است.

کشف آثار باستانی جدید در آرامگاه دایه حضرت مسیح

هدیه کریسمس باستان‌شناسان به مسیحیان

غار سالومه در ۴۸ کیلومتری جنوب‌غربی اورشلیم قرار دارد. باستان شناسان موفق شده‌اند در این غار صدها چراغ نفتی سفالی را پیدا کنند که توسط زائرین خریداری یا اجاره می‌شده‌اند. همچنین روی دیوارهای غار نیز دعاهایی دیده می‌شوند که برخی از آنها به زبان عربی هستند. این موارد ایده کشف آرامگاه دایه مسیح را تقویت می‌کنند.

هدیه کریسمس باستان‌شناسان به مسیحیان

البته این باستان‌شناسان نبودند که برای اولین بار این مکان را کشف کردند. این افتخار به غارتگرانی می‌رسد که ۴۰ سال پیش به آرامگاه سالومه رسیدند. سپس در سال ۱۹۸۴ کاوش‌ها شروع شدند. هرچند که کاوش‌های اخیر برای اولین بار به بررسی حیاط جلویی بنا پرداخته است. این منطقه با مساحت ۳۵۰ متر مربع توسط دیوارهای سنگی احاطه شده و کف آن نیز با موزاییک پوشیده شده است.

ورودی آرامگاه دایه مسیح با نقوشی از انار، گل‌وبوته و گلدان‌های گیاه آکانتوس تزیین شده‌اند. این نفوش به فرهنگ یهودیان تعلق دارند و بررسی‌ها نیز نشان می‌دهند که یک خانواده یهودی ثروتمند احتمالا حدود ۲۰۰۰ سال پیش از این بنا برای دفن افراد خانواده خود بهره می‌برده است.

هدیه کریسمس باستان‌شناسان به مسیحیان

این خانواده یهودی در دوران معبد دوم (از ۵۱۶ پیش‌از میلاد تا سال ۷۰ میلادی) جایگاه بالایی داشتند. ظاهرا نام سالومه روی یکی از جعبه‌های سنگی داخل غار دیده شده است. همین نیز باعث شده که پس از انتشار خبر کشف آرامگاه دایه حضرت مسیح، آیین زیارت از این بنا آغار گردد.

داستان سالومه

داستان سالومه به عنوان دایه حضرت مسیح در انجیل جیمز آمده است که یعنی در رابطه با اصالت آن تردید وجود دارد. همچنین اگرچه سالومه در دیدگاه مسیحیان اولیه جایگاه ویژه‌ای داشت و در بسیاری از آثار کلیسای ارتودوکس به عنوان دایه تصویر شده است، اما اکثر مسیحیان امروزی او را نمی‌شناسند.

هدیه کریسمس باستان‌شناسان به مسیحیان

زمانی مسیحیان باور داشتند که دست سالومه به‌خاطر باور نداشتن به باکره بودن مریم مقدس خشک شده؛ اما پس از لمس گهواره نوزاد به حالت اصلی برگشته است. آرامگاه سالومه از چند اتاق مختلف تشکیل شده است و در هرکدام از آنها هم قبور سنگی دیده می‌شوند. زیارت مسیحیان از آرامگاه دایه مسیح حداقل تا قرن نهم میلادی (یعنی دوران اسلامی این منطقه)‌ ادامه یافت.

بسیاری از چراغ‌های یافت شده در این محل نیز به قرن هشتم و نهم تعلق دارند. همچنین کارشناسان توانسته‌اند تعدادی مغازه را در بخش بیرونی آرامگاه دایه حضرت مسیح کشف کنند که ظاهرا وظیفه اجاره دادن یا فروختن چراغ را به عهده داشتند. این چراغ‌ها می‌توانستند بخشی از یک باور مذهبی باشند.

هدیه کریسمس باستان‌شناسان به مسیحیان

در حال حاضر امکان بازدید از کشف جدید باستان‌شناسان در آرامگاه دایه حضرت مسیح وجود ندارد؛ اما با پایان کاوش‌ها این مکان پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج