جاباما
۱۲۷۱۲۴۲
۴۷۴۵
۴۷۴۵
پ

چرا این مردم در باتلاق‌ها دفن می‌شدند؟

اسکلت‌های کشف شده در باتلاقی در دانمارک نشان می‌دهد که احتمالا باستان‌شناسان جسد یک قربانی آیین‌های باستانی را کشف کرده‌اند.

همشهری آنلاین: اسکلت‌های کشف شده در باتلاقی در دانمارک نشان می‌دهد که احتمالا باستان‌شناسان جسد یک قربانی آیین‌های باستانی را کشف کرده‌اند.

چرا این مردم در باتلاق‌ها دفن می‌شدند؟

باستان‌شناسان دانمارکی یک اسکلت باستانی ۵ هزار ساله را کشف کرده‌اند که به خوبی حفظ شده و نشان می‌دهد که احتمالا متعلق به کسی است که قربانی یک آیین باستانی بوده است.

محققان در «ROMU»، سازمانی که نماینده ۱۰ موزه در دانمارک است، در حال حفاری در اگدال نزدیک کپنهاگ بودند. کریستین ددنروث شو، یکی از اعضای تیم، در طول حفاری با یک استخوان ران مواجه شد که از گل بیرون زده بود. پس از حفاری بیشتر در خاک، ددنروث شو و همکارانش توانستند تقریبا تمام استخوان‌های هر دو پا، لگن و فک را پیدا کنند. 

محققان دریافتند چیزی که کشف کرده‌اند، یک جسد باتلاقی است، مشابه ده‌ها جسد معمولا مردانه که در باتلاق‌های اروپا کشف شده است. از آن‌جا که محیط‌های اسیدی و کمبود اکسیژن در باتلاق‌ها، بقای باکتری‌ها را دشوار می‌کند، اجساد باتلاقی با وجود هزاران سال قدمت، اغلب دست نخورده باقی می‌مانند.

به گفته ROMU، اسکلت این مرد کامل نیست، و هیچ اثر مستقیمی از قربانی شدن وجود ندارد، اما باستان‌شناسان معتقدند فردی که اسکلتش در باتلاق پیدا شده، صرفا قربانی یک قتل بدون فکر نبوده، بلکه مرگ او در جریان یک مراسم آیینی برنامه‌ریزی شده بوده است.

طبق گزارش موزه ملی دانمارک، مشخص است که باتلاق‌ها به دلیل منابعی که فراهم می‌کردند، نقش مهمی برای مردم باستانی اروپای شمالی بازی می‌کردند و اعتقاد بر این بود که «دروازه بین دنیای بشریت و دنیای خدایان» هستند.

مردان باتلاقی کشف شده در اروپا احتمالا بین ۴۳۰۰ سال قبل از میلاد تا ۶۰۰ قبل از میلاد - یا بین عصر نوسنگی و آهن - به خدایان هدیه داده شده‌اند. 

در کاوش اخیر، یک تبر سنگ چخماق متعلق به عصر حجر، بقایای استخوان‌های حیوانات و سرامیک در نزدیکی محل اسکلت در اگدال یافت شد و محققان را به این نتیجه رساند که ممکن است این اشیا به عنوان بخشی از یک آیین کنار جسد گذاشته شده باشند.

امیل وینتر استروو، باستان شناس ارشد «ROMU» گفت که تبر هرگز ظاهرا اصلا استفاده نشده و به این معنی است که  کارکرد اسلحه و آلت قتاله نداشته و تنها یک هدیه است. 

استروو در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «این یافته با سنت اثبات‌شده دفن اشیاء، افراد و حیوانات در باتلاق مطابقت دارد. این کار به طور گسترده در دوران باستان انجام می‌شد و به احتمال زیاد این فرد نیز قربانی چنین آیینی بوده است. همچنین یافته‌های قبلی نشان می‌دهد که در این منطقه در دوران باستان، مراسم‌های آیینی برگزار می‌شد.»

اطلاعات زیادی در مورد اسکلت - از جمله جنسیت، محل زندگی فرد و زمان مرگ فرد - ناشناخته باقی مانده است، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جسد مربوط به دوران نوسنگی است، چرا که سنت قربانی‌کردن انسان به همین دوران برمی‌گردد.

این سایت اکنون تخلیه شده و باستان‌شناسان امیدوارند که با کمک فناوری DNA اطلاعات بیشتری به دست بیاورند و با حفاری‌های دقیق‌تر، در بهار و به هنگام آب شدن یخ‌ها، باقی استخوان‌ها را هم پیدا کنند. 

ددنروث شو در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «آدم به این فکر می‌کند که آیا آن شخص از اینکه پیدا شده خوشحال می‌شود یا اینکه ترجیح می‌دهد چیزی آرامشش را بر هم نزند. در هر حال، ما چیز زیادی در مورد دین آنها نمی‌دانیم. شاید ما تصویری درباره زندگی پس از مرگ را به هم زده‌ایم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج