جاباما
۱۲۷۱۸۴۳
۱ نظر
۱۸۲۴۰۷
۱ نظر
۱۸۲۴۰۷
پ

این خاویار گیاهی جایگزین برنج خواهد شد؟

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: گیاه کینوا به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد از آن به عنوان خاویار گیاهی یاد می‌شود و جایگزین مناسبی برای برنج است.

ایسنا: مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: گیاه کینوا به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد از آن به عنوان خاویار گیاهی یاد می‌شود و جایگزین مناسبی برای برنج است.

محمود شبان افزود: گیاه کینوا ضمن داشتن ارزش غذایی بسیار بالا از نظر پروتئینی بسیار غنی و یک گیاه دارویی با ارزش غذایی بالا محسوب می‌شود.

این خاویار گیاهی جایگزین برنج خواهد شد؟

وی با بیان اینکه گیاه کینوا برای اولین بار در این شهرستان کشت شده است، خاطرنشان کرد: گیاه کینوا امسال نیز به صورت الگویی در سطح نیم هکتار در روستای دهنو کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد عنوان کرد: اگرچه ۲۵ گونه مختلف کینوا در جهان کشت می‌شود، اما در این نیم هکتار فقط ۴ رقم شامل رقم‌های تی تی کاکا، رحمت، دانه قرمز و صدوق در شهرستان خلیل‌آباد کشت شده تا بهترین رقم را متناسب با آب و هوای منطقه و شهرستان بتوانیم انتخاب کنیم.

وی اظهار کرد: اگرچه اکنون در حال برداشت دانه کینوا هستیم اما پس از بررسی عملکرد، رقم متناسب با اقلیم منطقه معرفی می‌شود.

شبان با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود از سطح این نیم هکتار ۱.۵ تن محصول برداشت شود، گفت: علاوه بر دانه گیاه کینوا از علوفه آن نیز استفاده می‌شود، ۵ برابر گندم ارزش پروتئینی دارد.

وی گفت: با توجه به شرایط خشکسالی که در شهرستان خلیل‌آباد داریم امیدواریم بتوانیم این گیاه را تحت عنوان یک گیاه کم آب طلب در بین باغداران و کشاورزان ترویج دهیم.

شبان افزود: هرچند کینوا نیاز آبی فوق‌العاده پائین و از نظر ارزش درآمدی نیز برای منطقه گیاه خوبی است اما انتظار نداریم کشاورزان باغات را برای کشت کینوا حذف کنند، بلکه کسانی که آب مازاد بر باغات دارند می‌توانند در کنار کشت غلات آن را کشت کنند.

۱۵ درصد باغات انگور از نظر اقتصادی توجیه ندارند

وی با بیان اینکه کینوا به رغم تمامی مزیت‌ها اما از نظر ارزش درآمدی قابل رقابت با باغات انگوری که اقتصادی و فنی کشت شده باشند نیست، گفت: پیشنهاد می شود باغداران باغات درجه سه و چهار که قابلیت اقتصادی ندارند را حذف و به کشت کینوا اختصاص دهند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد اذعان کرد: با توجه به اینکه ۱۵ درصد باغات انگور شهرستان از نظر اقتصادی توجیه ندارند می‌توان گیاه کینوا را در آنها با مصرف آب کمتر و بهره‌برداری بالاتر کشت نمود.

وی اظهار کرد: با توجه به استقبال کشاورزان در کشت این گیاه پیش بینی می‌شود، سطح زیر کشت گیاه کینوا سال آینده در حد ۵۰ هکتار و سال بعد آن به ۲۰۰ هکتار که هدف‌گذاری نمودیم برسد.

شبان خاطرنشان کرد: گیاه کینوا حتی در خاک و آب شور هم به خوبی جواب می‌دهد، امیدواریم بتوانیم سال آینده این گیاه را در منطقه کویر که اراضی و آب شور دارند کشت کنیم.

جذب شوری خاک از خاصیت‌های این گیاه

وی جذب شوری خاک را از خاصیت‌های این گیاه برشمرد و گفت: در سال‌های اخیر گیاه کینوا به‌عنوان محصولی ارزشمند در کشور مورد توجه قرار گرفت و کشت آزمایشی آن نیز در شهرستان خلیل‌آباد با موفقیت به انجام رسید.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد افزود: هزینه‌های پایین کشت کینوا و قیمت به نسبت بالای آن از یک سو و نیاز به آب کم و سازگاری با شرایط دشوار آب ‌و هوایی از سوی دیگر باعث شده تا کشت این محصول به لحاظ اقتصادی بسیار به‌ صرفه باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵ گونه مختلف کینوا در جهان کشت می‌شود که تقاضای مناسبی نیز در بازارهای جهانی دارد و به لحاظ قیمتی هم در بازارهای جهانی حدود سه تا چهار برابر گندم قیمت دارد.

شبان با اشاره به اینکه تعیین بهترین رقم و معرفی به کشاورزان برای جایگزینی با گیاهان پر آب طلب در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان قرار دارد، عنوان کرد: گیاه کینوا چند سالی است که وارد ایران شده و به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد طرفدارانی پیدا نموده و از آن به عنوان خاویار گیاهی یاد می‌شود و از علوفه آن هم برای دام استفاده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ارزش علوفه این گیاه بیشتر از یونجه است که تولید آن می‌تواند کمکی به دامداران برای تأمین علوفه دام باشد، تشریح کرد: این گیاه در کشورهایی که دچار فقر غذایی هستند به دلیل ارزش بالایی غذایی آن به شدت در حال ترویج است تا بتوانند بخشی از زنجیره غذایی مردم را تأمین کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      کشورهای فقیر با این گیاه ثروتمند نخواهد شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج