۱۲۷۲۲۷۵
۱ نظر
۵۱۳۳
۱ نظر
۵۱۳۳
پ

زنگ خطر برای مسعود ده‌نمکی!

چند روز پیش خبری در فضای مجازی منتشر شد که مدعی است «آزادی مشروط» فقط ۱۶‌درصد مخاطب داشته و مخاطب ثابت آن یک‌درصد است! گفته می‌شود این آمار مربوط به نظرسنجی نیمه اول آذرماه است که نتیجه آن فقط بین شبکه‌ها توزیع شده و برای عموم مخاطبان غیرمحرمانه تلقی می‌شود.

هفت صبح: پیش از «آزادی مشروط» چند سریال مثل «موج اول» و «فرشتگان بی‌بال» با موضوع کرونا ساخته شدند و روی آنتن رفتند. هیچ‌یک، اما موفق نبودند و زاویه نگاه‌شان به ویروس کرونا و بحرانی که جهان را فرا گرفت، مورد توجه واقع نشدند. مسعود ده‌نمکی نیز سریال جدید خود را با موضوع کرونا ساخته که هم تعداد قسمت‌های آن بیشتر است، هم نگاهی جزئی‌تر به اتفاقات دارد و هم لحن روایت طنز است.

زنگ خطر برای مسعود ده‌نمکی!

او برای این سریال ۵۲ قسمتی از بازیگرانی، چون مهران رجبی، سیدجواد هاشمی، پرویز فلاحی‌پور، بهنوش بختیاری، شهین تسلیمی، عباس محبی، مریم کاویانی، سید‌مهرداد ضیایی، علیرضا استادی، رامین راستاد، شهاب عباسی، نیما شاهرخ‌شاهی، پوراندخت مهیمن، افشین سنگ‌چاپ، سروش جمشیدی، حدیثه تهرانی، سامان گوران و… بهره برد.

مورد اول| آمار غیر‌رسمی سیما

چند روز پیش خبری در فضای مجازی منتشر شد که مدعی است «آزادی مشروط» فقط ۱۶‌درصد مخاطب داشته و مخاطب ثابت آن یک‌درصد است! گفته می‌شود این آمار مربوط به نظرسنجی نیمه اول آذرماه است که نتیجه آن فقط بین شبکه‌ها توزیع شده و برای عموم مخاطبان غیرمحرمانه تلقی می‌شود. پیش‌تر نقدی به رویه جدید صدا‌و‌سیما وارد کردیم و نوشتیم چرا نتیجه نظرسنجی از مخاطبان درباره سریال‌ها منتشر نمی‌شود.

مورد دوم| آمار تلوبیون

تا عصر روز گذشته خبر میزان مخاطب «آزادی مشروط» نه تایید شد و نه تکذیب. با این‌حال موقعیت نه‌چندان خوب سریال در اپلیکیشن تلوبیون حکم به ناکامی اثر جدید مسعود ده‌نمکی می‌دهد. فعلا مجموع مشاهده «آزادی مشروط» ۶۶۵.۳۵۲ بازدید است که پی‌گیران می‌دانند رقم پایینی برای یک سریال در تلوبیون محسوب می‌شود.

کافی است بدانیم دیگر سریال شبکه یک یعنی «گیلدخت» پس از ۱۴ قسمت ۱.۵۶۲.۴۸۶ بازدید داشته. این در حالی است که سریال فقط پنجشنبه و جمعه‌ها روی آنتن می‌رود و پخش آن شبانه نیست. افت تدریجی مخاطب «آزادی مشروط» هم مشهود است تا جایی‌که قسمت سی‌و‌ششم سریال که ۲۹‌آذر در تلوبیون بارگذاری شد فقط ۹.۶۷۱ بار دیده شده.

مورد سوم| انتقاد رسانه‌ها

سریال «آزادی مشروط» در رسانه‌ها هم وضعیت مناسبی ندارد و غالب نقد‌ها اشاره به کیفیت پایین آن دارند. مثلا روزنامه خراسان نوشته است: «شوخی‌های سطحی و تکراری سریال، توان خنده گرفتن از مخاطب را ندارد و کشمکش‌های طولانی شخصیت‌ها با یکدیگر نیز جذابیتی در قصه ایجاد نکرده است.»

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگویی با دیده‌بان ایران این‌طور گفته: «سریال «آزادی مشروط» نشان داد که ده‌نمکی در فضای آموخته‌های پیشین خود درجا زده است.» فرارو نوشته: «سریال «آزادی مشروط» مجموعه‌ای از شعار‌ها‌ست که در قالب یک داستان بی‌کشش و از طریق بازی‌هایی مصنوعی و دیالوگ‌هایی پیش‌پا افتاده و دم‌دستی ارائه می‌شوند.» مجله اطلاعات هفتگی در نقدی با تیتر «سریال «آزادی مشروط» ادامه افول ده‌نمکی» به این مسئله اشاره کرده که کارگردان ظرافتی برای ارائه ایده‌هایش به خرج نداده است.

مورد چهارم| انتقاد بازیگران

رد انتقاد از «آزادی مشروط» در لابه‌لای کلام بازیگران هم دیده می‌شود؛ از‌جمله مصاحبه پرویز فلاحی‌پور و عباس محبی با ایسنا. فلاحی‌پور گفته: «یکسری اتفاقات و شوخی‌ها در داستان این سریال مدام تکرار می‌شود که شاید در پخش درست شده باشد، چون من همه قسمت‌ها را ندیده‌ام، ولی در کل با تکرار مخالفم.

حتی خود آقای ده‌نمکی هم همان موقع تذکر می‌داد که شوخی‌ها را تکرار نکنید. در تدوین هم گویا برخی جا‌ها مرتفع نشد. برخی جا‌ها تکرار خوب است، اما برای مثال تکرار یک جوک می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. هرچند تکرار اگر هوشمندانه و درست باشد جزو عناصر کمدی است و خیلی از کمدین‌های معروف از این روش استفاده می‌کنند.»

این بازیگر در پاسخ به اینکه چه نمره‌ای به «آزادی مشروط» می‌دهید؟ گفته است: «بالای ۵۰ نمره می‌دهم، اما نمره خیلی عالی هم نمی‌دهم، چون یکسری فاکتور‌ها را واقعاً ندارد؛ یعنی اینکه می‌توانست به لحاظ دکوپاژ و فیلمبرداری شسته‌رفته‌تر باشد، اما طبیعتا زمان بیشتری می‌برد.» عباس محبی هم نظرش را این‌طور بیان کرد: «سریال «آزادی مشروط» به‌رغم حضور هنرمندان بنام و همکاری مسعود ده‌نمکی به‌عنوان کارگردان، ریتم چندان قوی‌ای ندارد و از طرفی با بدشانسی مواجه شد. من از ۱۰۰ به این سریال نمره ۵۰ می‌دهم.»

مورد پنجم| آینده ده‌نمکی

مسعود ده‌نمکی قرار است سریال جدیدی به‌نام «رستگاری» را در ژانر موسوم به ماورایی و معناگرا بسازد. آیا این‌بار جبران مافات خواهد کرد و به دوران اوج «اخراجی‌ها» برمی‌گردد؟ کارنامه ده‌نمکی در سینما و تلویزیون نشان می‌دهد او نه‌تن‌ها رو به جلو گام برنداشته که ساخته‌هایش از سلیقه مخاطب فاصله گرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      چه ربطی داشت خیلی هم سریال زیبا و قشنگ بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج