۱۲۷۲۴۶۲
۱۶۵۳
۱۶۵۳
پ

عمر مفید گوشی‌های آیفون چقدر است؟

شاید برایتان سوال شده باشد که گوشی آیفون چند سال کار می‌کند و عمر مفید آن چقدر است؟ در ادامه همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

گجت‌نیوز نوشت: شاید برایتان سوال شده باشد که گوشی آیفون چند سال کار می‌کند و عمر مفید آن چقدر است؟ در ادامه همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

گوشی های هوشمند امروزه نقش مهمی در زندگی انسان‌ها دارند و بخش عظیمی از اوقات آنها را پر می‌کنند. کمتر کسی را می‌توان یافت که از گوشی همراه استفاده نکند و حتی مادربزرگ و پدربزرگ‌ها علاقه فراوانی به داشتن یکی از آنها دارند. همه نوع گوشی در بازار پیدا می‌شود؛ از اقتصادی و میان رده گرفته تا گوشی‌های پرچمدار چند ده میلیون تومانی که شاید داشتنشان برایمان آرزو باشد.

گوشی آیفون چند سال کار می‌کند؟

یکی از محبوب‌ترین برندهای تولید موبایل، اپل است که سال‌ها پیش استیو جابز اقدام به تأسیس آن کرد. به هر حال از روزگاران قدیم تا الان، اپل گوشی‌های مخصوص خود را با سیستم عامل منحصربه‌فردش راهی بازار می‌کند و رقابت سرسختی با اندرویدی‌های بازار دارد.

تنها مشکل خرید گوشی های آیفون خصوصا در کشور ما، قیمت بالای آنها خواهد بود. مردم سایر کشورها شاید بتوانند هر سال آیفون جدید را خریداری کنند؛ اما در ایران وضعیت به‌گونه دیگری است. کاربران هنوز که هنوز است به دنبال خرید نمونه‌های کارکرده آیفون‌های قبلی هستند، چرا که هزینه خرید آیفون جدید گزاف است.

البته یک مشکل دیگر هم وجود دارد. کمپانی اپل طی سال‌های اخیر آیفون‌ها را با قابلیت‌های جدید راهی بازار کرده، ولی این قابلیت‌ها و بهبودها طوری نبوده که بتوان گفت ارزش خرید دارد. برخی کاربران هم ترجیح می‌دهند برای کمک به حفظ محیط زیست با همان گوشی‌های دست دوم و ارزان قیمت آیفون سر کنند. سوال مهمی که قصد داریم به آن پاسخ دهیم این است: گوشی آیفون چند سال کار می‌کند؟

عمر مفید گوشی‌های آیفون چقدر است؟

دریافت شش بروزرسانی از آیفون

گوشی آیفونی که ارزش خرید دارد و می‌توانید با خاطرجمعی بابتش پول بدهید، حداقل شش بروزرسانی آی او اس دریافت خواهد کرد. برای مثال آیفون 7 وقتی در سال 2016 وارد بازار شد توانست از iOS 10 تا iOS 15 را پوشش دهد و آنجا بود که به کار خود پایان داد.

منظورمان از آپدیت یا به‌روزرسانی، نسخه جدیدی از آی او اس اس یا همان سیستم عامل نرم افزاری آیفون است که به‌طور معمول هر سال یک مرتبه از سوی شرکت اپل برای عموم کاربران منتشر می‌شود. این به‌روزرسانی‌ها می‌توانند با قابلیت‌های جدید و ویژگی‌های منحصربه‌فرد و شاید کوچکی همراه باشد.

علاوه بر این، طبق برنامه‌های اپل، در سپتامبر هر سال و همزمان با عرضه آپدیت جدید، آنها به این نتیجه می‌رسند که دسترسی برخی از تلفن‌های همراه قدیمی به بروزرسانی‌های جدید را محدود کنند. البته منظورمان این نیست که با پایان یافتن آپدیت، این گوشی‌ها دیگر کار نخواهند کرد؛ بلکه صرفا قابلیت‌های جدید را دریافت نمی‌کنند.

می‌دانیم که در گوشی های آیفون، برنامه‌های مهم و حیاتی مثل یادداشت‌ها، مرورگر سافاری و مدیریت پیام‌ها وجود دارد و iOS جدید به معنای ارائه ویژگی‌های جدید برای این بخش‌ها است. برای مثال اپل در آی او اس 16 این امکان را به کاربران می‌دهد تا پیام‌ها را ویرایش یا ارسال کنند. با این حال دریافت‌کنندگان آی او اس 15 قادر به دریافت این قابلیت نخواهند بود.

از دیگر ویژگی‌های مهمی که به همراه بروزرسانی جدید می‌آید می‌توان به ویجت‌های صفحه قفل، تغییرات اساسی رابط کاربری و ترفندهایی برای بهره‌وری مثل فوکوس اشاره کرد. البته گاهی در نیمه سال، نیمه آپدیتی ممکن است از سوی اپل برای کاربران ارائه شود. برای مثال در iOS 9.3 ویژگی نایت شیفت به آیفون‌های جدید آمد و همین چند وقت پیش ویژگی iCloud Shared Photo Library برای iOS 16.1 ارائه شد.

عمر مفید گوشی‌های آیفون چقدر است؟

کاربران دیگر محصولات اپل نظیر مک یا آی پد باید توجه داشته باشند که برخی از بروزرسانی‌ها برای آنها اهمیت زیادی دارد. مثلا اگر از ویژگی Handoff و Continuty استفاده می‌کنید باید بدانید که عقب ماندن از آپدیت‌های جدید به‌معنی از دست دادن قابلیت‌های بی‌شمار خواهد بود.

ارائه آپدیت‌های امنیتی پس از پایان پشتیبانی

گفتیم که ممکن است آیفون‌های قدیمی آپدیت‌های iOS را از دست بدهند، ولی حتی در صورت عدم پشتیبانی به‌روزرسانی سیستم عامل، مطمئن باشید که آپدیت امنیتی را دریافت خواهید کرد. سابقه کمپانی اپل برای ارائه پوسته امنیتی خصوصا برای گوشی‌های قدیمی عالی است.

برای مثال بیایید نگاهی به آی او اس 12.5.6 بیندازیم. این آپدیت در اوایل سال 2022 منتشر شد که دقیقا بعد از چهار سال از انتشار اولیه iOS 12 بوده است. آیفون 5 اس بعد از آی او اس 12 دیگر نتوانست آپدیت‌های جدید را دریافت کند؛ ولی همچنان وصله‌های امنیتی برایش در راه بودند. با ارائه همین وصله یکی از باگ‌های مهم مرورگر سافاری برطرف شد.

عمر باتری، عمر آیفون را کوتاه می‌کند

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است گریبان کاربران آیفونی را بگیرد، باتری است. بحران خرابی باتری باعث می‌شود کاربران تصمیم بگیرند گوشی خود را تعویض کنند. در واقع گفته شده بعد از سه سال استفاده باید انتظار افت کیفیت از باتری گوشی های آیفون را داشت.

در واقع سلول‌های لیتیوم یونی موجود در باتری‌ها محدودیت‌هایی دارند و دیگر مثل لوازم الکترونیکی سابق دوام خوبی ندارند. اگر نگران باتری آیفون و کاهش حجم آن هستید می‌توانید از مسیر تنظیمات، باتری، سلامت باتری و شارژ شدن، موارد لازم را مشاهده کنید. با مطالعه قسمت Maximum Capacity می‌توانید افت باتری خود را بررسی کنید.

عمر مفید گوشی‌های آیفون چقدر است؟

با مشاهده پیام Peak Performance Capability می‌بایست پیام دیگری تحت عنوان unexpected shutdown دیده شود. در این حالت به‌احتمال زیاد اپل برای مدیریت عملکرد از ویژگی‌های مختلفی برای بهبود عملکرد استفاده می‌کند. با رسیدن گوشی آیفون به این حد ممکن است تأخیر زیادی شما را آزار دهد.

تنها راه برای رفع این مشکل، عوض کردن باتری آیفون خواهد بود. جایگزینی باتری گوشی های اپل می‌تواند هزینه‌ای بین ۴۹ تا ۹۹ دلار روی دستتان خرج بگذارد. البته مطمئنا این گزینه بهتر از تعویض کل گوشی است، ولی باز هم انتخاب با دارنده گوشی خواهد بود. همواره می‌توانید بین تعویض باتری یا تعویض آیفون، هر یک را که بخواهید انتخاب کنید. برای خرید گوشی جدید قادر خواهید بود گوشی قدیمی‌تان را بفروشید و با مقداری پول بیشتر یک مدل جدیدش را بخرید.

عملکرد آیفون، یک شاخص عالی برای کاربران

ممکن است آیفونی که با آن کار می‌کنید عملکرد و کارایی سابق را نداشته باشد و کند کار کند. مسلما عملکرد ضعیف و همراه با تأخیر می‌تواند برای کاربران آزاردهنده باشد؛ ولی در عین حال هم می‌تواند نشانه‌ای برای کاهش عمر و زوال آن به‌حساب بیاید. دیگر در چنین حالتی نمی‌توان باتری را تعویض کرد، چرا که عملا تأثیری نخواهد داشت.

هم‌اکنون در مدل‌های جدید گوشی های آیفون پردازنده‌های گرافیکی و سی‌پی‌یو قدرتمند به همراه رم‌های ظرفیت بالا وجود دارد که عملکرد روان و سریع‌تری برای کاربران به‌ارمغان می‌آورند. علاوه بر این، هوش مصنوعی ماشین لرنینگ هم به کمک پردازنده‌ها و تراشه خواهد آمد و تجربه کاربری روان و لذت‌بخشی ارائه می‌دهند.

به‌عقیده برخی از کاربران که موفق به دریافت بروزرسانی‌های آی او اس شده‌اند، با آپدیت جدید دستگاهشان کندتر از قبل شده و همچنین میزان مصرف باتری به‌طرز قابل توجهی افزایش یافته است. گفتیم که اپل با ارائه وصله‌ها و آپدیت‌های جدیدتر، دستگاه‌های قدیمی را به‌نوعی از رده خارج می‌کند و همین اثبات می‌کند که چرا نیازمند سیستم عامل پیشرفته‌تر هستیم.

عمر مفید گوشی‌های آیفون چقدر است؟

آیفون کند به کاربران هشدار می‌دهد تا دستگاهشان را ارتقا دهند. برای مثال ممکن است هنگام کار با مرورگر سافاری یا یک‌سری از برنامه‌های خاص، سرعت پایین باعث آزارتان شود. ممکن است هنگام اجرای بازی‌های سه بعدی که از پردازنده‌های گرافیکی استفاده می‌کنند، با سرعت کند مواجه شوید.

کندی دستگاه همچنین می‌تواند خود را در اجرای ویجت‌ها یا قفل صفحه نشان دهد. می‌دانیم که در گوشی‌های مدرن آیفون ۱۳ و آیفون ۱۴ از نرخ نوسازی نمایشگر ۱۲۰ هرتزی استفاده شده و تأخیر و پاسخگویی صفحه نمایش به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است. رابط کاربری در این حالت نرم و روان می‌شود و همه این‌ها ارتباط کمی با تراشه دارند.

ارتقای سخت افزاری معنادار یعنی چه؟

به نظر خرید هر آیفون جدید که به‌طور سالانه عرضه می‌شود، جذابیت‌های زیادی برای کاربران در سرتاسر جهان دارد؛ ولی گفتیم که در ایران این مسئله به‌علت گرانی گوشی منتفی است. البته با عرضه هر مدل جدید قابلیت‌ها و امکانات چندان زیادی به بازار نمی‌آید و ارتقا و بهبودها در سطح متوسط و ابتدایی باقی می‌مانند.

گوشی های آیفون قابلیت‌های محبوبی نظیر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارند که باعث می‌شود اسکرول کردن منوها و جابه‌جا شدن بین آنها آسان‌تر شود. علاوه بر این، دوربین‌های قدرتمند و هوش مصنوعی پیشرفته منجر به ثبت تصاویری با وضوح و کیفیت بالا خواهد شد.

کاربرانی که گوشی آیفون دارند به‌دنبال راهکاری برای افزایش عمر باتری خود هستند و علاقه زیادی به صفحه نمایش‌های روشن دارند تا بتوانند زیر نور خورشید حداکثر بهره‌وری را از آن داشته باشند. به هر حال قرار نیست تمام امکانات جدید در یک آیفون عرضه شوند.

عمر مفید گوشی‌های آیفون چقدر است؟

نگاهی به مدل‌های قدیمی آیفون

کمپانی اپل اگرچه هر سال آیفون‌های جدید خود را می‌فروشد و سود خوبی از فروش آنها به جیب می‌زند، ولی در کنار این اتفاق بزرگ سعی می‌کند فروش با تخفیف آیفون‌های قبلی‌اش را ادامه دهد. برای مثال دقت کنید که نسخه پایه آیفون ۱۴ در وضعیت کنونی ۷۹۹ دلار قیمت دارد؛ حال آن‌که آیفون ۱۳ و ۱۲ به ترتیب ۶۹۹ و ۵۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.

می‌توانید به جای خرید آیفون ۱۴ مدل ۱۳ را خریداری کنید، ولی باید بدانید که تخفیف ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلاری باعث می‌شود از آپدیت‌های طولانی‌تر عقب بمانید. بنابراین عمر یک گوشی آیفون بستگی به دریافت میزان آپدیت‌ها و به‌روزرسانی‌های سیستم عاملش دارد و هر وقت آنها تمام شوند، مرگ گوشی به‌دنبال خواهد آمد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج