۱۲۷۴۹۷۴
۸ نظر
۷۹۶۹
۸ نظر
۷۹۶۹
پ

هیچکس از این مغازه دست خالی بیرون نمی‌آید!

خیلی وقت‌ها تصور ما از افراد خیر و نیکوکار، انسان‌های پابه‌سن‌گذاشته‌ای هستند که مال و دارایی بسیار دارند و برای رضای خدا بخشی از ثروتشان را به امور خیریه و نیازمندان می‌دهند.

همشهری آنلاین: با این کلیشه، کسبه نیکوکار هم حاجی‌بازاری‌هایی هستند که یک یا چند دهانه مغازه و سرمایه فراوان دارند و گوشه‌ای از دارایی‌شان را برای کمک به نیازمندان خرج می‌کنند، اما در واقعیت این کلیشه همیشه درست از آب در نمی‌آید و گاهی ماجرا متفاوت است. «مهدی آسیا»، کاسب نیکوکار محله تهرانپارس، جوانی ۳۰ساله است که با سرمایه اندک و یک مغازه کوچک اجاره‌ای روزگار می‌گذراند، اما هر قدر مغازه‌اش کوچک و دست و بالش تنگ است، در عوض دل بزرگی دارد و راضی نمی‌شود هیچ نیازمندی دست خالی از مغازه‌اش برود.

هیچکس از این مغازه دست خالی بیرون نمی‌آید!

جوان بااخلاق

«با اینکه مستاجر است و  دست و بالش باز نیست، اما محال است دست رد به سینه هیچ نیازمندی بزند.» این را «مریم خدادادی»، از ساکنان قدیمی محله، می‌گوید. خانم خدادادی که خودش هم دستی در کار خیر دارد، می‌گوید: «چند سال پیش، شب عید، با چند تا از خانم‌های محله پولی جمع کرده بودیم تا سبد ارزاق به خانواده‌هایی که دستشان تنگ است برسانیم. چون آقامهدی کاسب خوشنامی بود برای خرید سبد کالا به مغازه ایشان رفتم و موقع حساب و کتاب گفتم تخفیف بده، برای نیازمندان می‌خواهم. این را که گفتم، گفت حاج‌خانم، اگر قابل بدانی، من هم می‌خواهم در این کار خیر شریک شوم. و پول کمی بابت کالاها گرفت.»

این بانوی نیکوکار که بین محلی‌ها به نام خانوادگی مادری‌اش حاج‌خانم چراغعلی شناخته می‌شود، درباره اخلاق و منش او این‌طور می‌گوید: «آقامهدی جوان بسیار با اخلاق و بزرگ‌منشی است. وقتی می‌خواهیم نیازمندی را برای گرفتن ارزاق به مغازه بفرستیم، نمی‌گذارد و می‌گوید شاید رویشان نشود و خجالت بکشند حضوری چیزی بخواهند؛ شما تلفنی بگویید چه چیزی نیاز دارند، خودم برایتان می‌آورم.»

هیچکس از این مغازه دست خالی بیرون نمی‌آید!

هوای مشتری‌ها را دارد

مغازه کوچک خواربارفروشی آقامهدی در حوالی فلکه چهارم تهرانپارس و بازار میوه و تره بار محله قرار دارد و با وجودی که بزرگ و پرزرق و برق نیست، اما به واسطه مشتری‌مداری و انصاف صاحب مغازه، همیشه شلوغ است. مغازه‌دار به سبک مغازه‌های سنتی حبوبات را به صورت فله‌ای جلو مغازه چیده است. یکی از اهالی که از مشتری‌های پروپاقرص مغازه آقامهدی است می‌گوید: «آقامهدی خیلی جوانمرد است. هوای مشتری‌های کم بضاعت آبرومند را دارد. گاهی که مشتری‌ها با خجالت می‌آیند و تقاضای ۱۰۰ یا ۲۰۰ گرم حبوبات یا برنج می‌کنند، آقامهدی پنهانی و بدون اینکه آنها متوجه شوند یا به غرورشان بربخورد، کمی بیشتر از آن مقدار در کیسه می‌ریزد.

او ادامه می‌دهد: «می‌گوید کسی که این نخود و لوبیا را کمتر از کیلو خرید می‌کند پیداست که نیازمند است و با سیلی صورتش را سرخ می‌کند و وظیفه ماست که حواسمان به این مشتری‌ها باشد.»

برای کار خیر چرتکه نمی‌اندازم

برای گفت‌وگو به سراغ آقامهدی می‌رویم. سرگرم رسیدگی به مشتری‌هاست. سرش که خلوت می‌شود و علت حضورمان را می‌فهمد می‌گوید: «من کار زیادی نمی‌کنم؛ در حدی که وسعم برسد به وظیفه انسانی‌ و اخلاقی‌ام عمل می‌کنم و شرمنده‌ام که بیشتر از دستم برنمی‌آید.» تمایل به گفت‌وگو ندارد. فقط از گرانی‌ها گلایه می‌کند: «گرانی‌ها روزگار را بر همه سخت کرده، قبلا با ۳۰۰ هزار تومان یک سبد کالا درست می‌کردیم و دستمان باز بود، اما حالا برای تهیه همان سبد باید بیشتر از یک میلیون تومان هزینه کنیم. از طرفی، مردم قبلا  بیشتر کمک می‌کردند اما به خاطر گرانی‌ها حالا خیلی‌ها که خودشان قبلا دست‌به‌خیر بودند و  کمک می‌کردند، محتاج شده‌اند یا حداقل دیگر نمی‌توانند کمک کنند.»

می‌پرسیم ماهی چقدر از درآمدت را کمک می‌کنی؟ با خنده می‌گوید: «هیچ وقت حساب و کتاب این کارها را نداشته‌ام. این کارها دلی است؛ حساب‌کتاب ندارد.»

ادامه می‌دهد: «پدر و مادرم هم با وجودی که مستاجرند، همیشه هوای آدم‌های محتاج‌تر از خودشان را داشته‌اند. به من و برادرهام هم از بچگی یاد داده‌اند که حتی اگر یک لقمه سر سفره داشتیم آن را با دیگران تقسیم کنیم. من با این روش و منش تربیت و بزرگ شده‌ام، برای همین سعی می‌کنم برای کار خیر چرتکه نیندازم و هروقت کمک می‌کنم، مطمئنم بیشترش برمی‌گردد و انصافا از دعای خیر مردم همین‌طور هم می‌شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      حق نگهدارت جوون خدابهت برکت وطول عمر بده

    • هموطن

      خدا نگهدار خود و خانواده اش باشد و به کسب وکارش خیر و برکت عنایت فرماید
      الهی آمین

    • ناشناس

      مثل شما خوبها خیلی کم پیدا میشه. خودمم لیاقتش و نداشتم

    • ناشناس

      خیر دنیا و دوهزار برابر در اخرت نصیب شما به لطف ارحم‌الراحمین

    • مردم

      سلام،

      دمت گرم جوونمرد،

      خدا خیرت بده...!

    • ناشناس

      خدا عزت اشو روز افزون کنه و عمر طولانی همراه با سلامتی به ایشون عطا کنه الهی آمین ؛خدا رو شکر هنوز کاسبهای خَیر و با انصاف در کشورم هستن

    • ناشناس

      خدا خیرت بده جوان

    • عبدالله شاکر

      خیلی جالبه انشاالله برکت در کاسبیت باشه.قابل توجه کله گنده های بازار که دلارهای دولتی را گرفتند و جنسشون را به قیمت آزاد فروختن و دلار ها را هم به دولت برنگردوندنباور کنید یه مورد سراغ دارم حق ارث خواهر برادرهاش رو خورد الان ۱۷ ساله در گیر سرطانه و ۱۰۰ برابر هرینه درمانش شده دنیا دار مکافاته هرچه کنی به خود کنی .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج