جاباما
۱۲۷۹۳۵۲
۶۰۹۲
۶۰۹۲
پ

واکنش مقامات ایران به اقدام اخیر اروپا علیه سپاه

پارلمان اروپا روز گذشته، در قطع‌نامه‌ای از اعضای اتحادیه اروپا خواست با افزایش حمایت از معترضان در ایران، سپاه پاسداران و تمامی نیروهای وابسته‌اش - شامل بسیج و سپاه قدس- را در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه بگنجاند. آن‌ها همچنین در این سند خواسته‌اند که هرگونه رابطه مالی و اقتصادی با شرکت‌های سپاه یا افراد وابسته به این نهاد قطع شود.

برترین‌ها: پارلمان اروپا روز گذشته، در قطع‌نامه‌ای از اعضای اتحادیه اروپا خواست با افزایش حمایت از معترضان در ایران، سپاه پاسداران و تمامی نیروهای وابسته‌اش - شامل بسیج و سپاه قدس- را در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه بگنجاند. آن‌ها همچنین در این سند خواسته‌اند که هرگونه رابطه مالی و اقتصادی با شرکت‌های سپاه یا افراد وابسته به این نهاد قطع شود.

واکنش مقامات ایران به اقدام اخیر اروپا علیه سپاه

در این قطع‌نامه از اتحادیه اروپا خواسته شده  برخی مقامات را «از جمله ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور، و ۲۲۷ نماینده مجلسی که اعدام‌ها را تشویق کرده بودند» تحریم کند. بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید و امور جانبازان دو نهادی هستند که در قطعنامه پارلمان اروپا نام‌شان به عنوان نمونه‌هایی از نهادهایی که باید تحریم شوند، درج شده است.

مقام‌های اروپایی همچنین از مقام‌های ایرانی خواسته‌اند  به نقض‌ حقوق بشر، اعدام معترضان و سرکوب مخالفان پایان دهد.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تشکیل یک گروه ویژه حقیقت‌یابی در ارتباط با سطح سرکوب معترضان در ایران، استقبال کرده‌اند و از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که با این شورا همکاری کند.

به‌زبان ساده؛ اتحادیه اروپا در گزارش سالانه سیاست‌خارجی‌اش بندی را گنجاند که در آن از اتحادیه اروپا می‌خواهد سپاه را در فهرست تروریستی اتحادیه جا دهد. کل این گزارش به تصویب پارلمان رسید و دوشنبه هفته آینده، شورای اروپا تصمیم می‌گیرد که آیا به توصیه‌های پارلمان اروپا در این گزارش گوش فرا دهد یا نه- که البته بسیار سخت است که این شورا از توصیه‌های پارلمان اروپا بی‌اعتنا بگذرد.

در این باره رویترز نوشت: تحریم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چهارمین بسته تحریمی این اتحادیه نخواهد بود.

دو منبع مطلع به خبرگزاری رویترز اطلاع دادند که اتحادیه اروپا در روز دوشنبه 37 تحریم را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی اعمال خواهند کرد اما سپاه پاسداران بخشی از این تحریم‌ها نخواهد بود.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا افزود که در حال حاضر سپاه پاسداران - به عنوان یک سازمان - هدف تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت.

وی در این باره گفت: اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، باید از لحاظ قانونی استوار باشد و درحال حاضر درخصوص گفت‌وگوهایی انجام گرفته است؛ اما تا روز دوشنبه به نتیجه نمی‌رسد.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری به سوالاتی درباره ایران، از جمله درباره تصویب قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه ایران پاسخ داد.

وِدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری که مشروح آن در وبگاه این وزارت‌خانه منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نگرانی آمریکا درباره تاثیر همکاری‌های رو به افزایش ایران و روسیه بر منطقه چیست، گفت: این موضوع مدت‌هاست که موضع ما بوده است، فعالیت‌های ایران که نمونه اخیر آن در عرضه پهپادها و کمک‌های امنیتی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بوده است، عمیقا ثبات‌زدا است؛ فارغ از این که برای کل جهان دردسرساز است، تاثیری آنی روی اسراییل و همسایگان آن و دیگر کشورهای منطقه دارد.

واکنش مقامات ایران به اقدام اخیر اروپا علیه سپاه

پاتل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا با توجه قطعنامه ضدایرانی به تصویب رسیده در پارلمان اروپا که خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا است، از نظر آمریکا این اقدام اتحادیه اروپا در صورت انجام شدن، ایده خوبی خواهد بود یا نه، گفت: ما از تصویب این قطعنامه مطلعیم. موضع آمریکا در قبال سپاه پاسداران کاملا روشن بوده است. این نهاد مشمول بیشترین تحریم‌های آمریکا است که تا کنون اعمال شده. ما همچنین فرماندهان سپاه را به صورت فردی به خاطر دست داشتن در تروریسم و نقض حقوق بشر تحریم کرده‌ایم. در نهایت، این به خود اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن بستگی دارد که تحت نظام مدیریتی و قانونی خودشان تصمیم بگیرند که چه چیزی قابل اجرا و چه چیزی بیشتر به نفعشان است.

واکنش چند تن از مقامات ایران را درباره این قطع نامه مرور می‌کنیم:

بیانیه ارتش در حمایت از سپاه: امروز یک بار دیگر عناد و کینه ورزی دشمنان علیه نظام اسلامی نمایان شد. اقدام پارلمان اروپا که مدعی مبارزه با تروریسم است، علیه نهادی ضدتروریسم، از سر استیصال و ناکامی در حمایت و پشتیبانی از اغتشاشات اخیر در ایران است.

 مبارزه با گروه های تروریستی داخلی و خارجی از  منافقین تا گروهک داعش در کارنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌درخشد که در این مسیر شهدای والامقامی همچون شهید سردار حاج قاسم سلیمانی  و دیگر شهدای گرانقدر مقاومت را تقدیم کرده‌است.

ملت های مسلمان و ستمدیده منطقه و آزادگان جهان در سال های اخیر شاهد اقدامات جدی و تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم وحشی، بوده‌اند و بر نقش ایران در سرکوب تروریسم در منطقه واقف هستند.

بدون تردید پیشنهاد قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست ساختگی و ریاکارانه گروه های تروریستی ناشی از تسلیم و تبعیت کورکورانه از سیاست های خصمانه آمریکا علیه انقلاب اسلامی و بیانگر وابستگی و سرسپردگی سران اروپایی به آمریکا و صهیونیسم جهانی است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت قاطع اقدام غیرقانونی پارلمان اروپا در پیشنهاد قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست خودساخته و بی اعتبار سازمان‌های تروریستی، اعلام می دارد که منسجم تر از گذشته، دست در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از امنیت و آرامش مردم ایران، نظام جمهوری اسلامی  و ثبات منطقه حراست و صیانت می نماید.


محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور: غربی‌ها با شکست سیاست تحریم از بیرون و فشار و براندازی از درون، از روی خشم و ناشیگری سپاه را هدف قرار داده‌اند. ‎سپاه نه تنها حافظ مقتدر امنیت ایران و منطقه است، بلکه وحشی ترین تروریسم بین المللی یعنی داعش را از پا درآورد. این اقدام خصمانه ‎اروپا، خودزنی و ترور امنیت است.

واکنش مقامات ایران به اقدام اخیر اروپا علیه سپاه


قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی: تصمیم دارند سازمان رسمی یک دولت را که جزو نیروهای مسلح و رسمی دولت است تروریست اعلام کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کانون فرهنگ جهاد و شهادت و تحول و خدمت در دفاع مقدس و بعد از دفاع مقدس تا به امروز بوده و خود بزرگترین مبارزه با تروریسم را انجام داده است.

واکنش مقامات ایران به اقدام اخیر اروپا علیه سپاه

به زودی روشن خواهد شد که این پیشنهاد و اقدام ناشی از محاسبه غلط اتحادیه اروپا از واقعیت هاست و اگر اتحادیه اروپا چنین تصمیمی بگیرد و سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند به این معناست که خود اتحادیه اروپا یک سازمان بزرگ حمایت از تروریسم است؛ چراکه سپاه بزرگ ترین و موفق ترین نیروی مبارزه با تروریسم در سال‌های اخیر بوده و هست.

اروپا مراقب باشد که حامی خاص داعش نشود؛ اروپایی‌ها امروز در حال نشان دادن این هستند که می خواهند حمایت از تروریست را به بخشی از سیاست های رسمی خودشان تبدیل کنند و با این روند فعلی به عنوان دولت های حامی تروریست در نزد افکار عمومی و دولت های عادل و منصف قرار خواهند گرفت.

در صورت نهایی شدن این تصمیم، مجلس ایران مقابله به مثل خواهد کرد و این کاملا منطقی است که ایران دولت های اروپایی را حامی تروریست و ارتش های آنها را در گروه‌های تروریستی در نظر بگیریم و از این به بعد به شیوه کاملا متفاوت با آنها در منطقه برخورد خواهیم کرد. اروپایی‌ها خود را از سلطه پنهان استکبار جهانی خلاص کنند؛ در غیر این صورت هزینه آن را تمام و کمال پرداخت خواهند کرد.


توئیت ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه: رژیم آپارتاید اسرائیل بزرگترین هویت تروریستی سازمان یافته جهان، رژیم انگلیس بنیانگذار و رژیم آمریکا بزرگترین حامی آن است.

علت خشم "کلوپ جهانی تروریستها" از سپاه روشن است؛ "سپاه بزرگترین نهاد ضدتروریسم جهان" است.»


زاکانی، شهردار تهران: پیش از اروپایی‌ها ترامپ نیز همین مسیر را رفته بود و چیزی عایدش نشد و اروپایی‌ها نیز مانند ترامپ در نهایت دستشان خالی خواهد بود؛ آن‌ها در حوادث اخیر اطمینان داشتند که انقلاب اسلامی از بین می‌رود اما بار دیگر توطئه‌شان علیه انقلاب توسط مردم شکست خورد.

واکنش مقامات ایران به اقدام اخیر اروپا علیه سپاه


اسماعیل کوثری، نماینده تهران: آن‌ها دارند خباثت می کنند و باید از آن‌ها سوال بکنید که موقعی که سپاه از ۴۳ سال پیش رسما ،قانونی و در چارچوب قانون اساسی کار کرده و ماموریت خود را انجام داده است چرا چنین طرحی را مطرح می کنند، به نظر می رسد به‌خاطر اینکه هر روز سپاه قوی تر شده و قدرتش بیشتر شده است اینها از این موضوع عصبانی هستند و ما نیز می گوییم از این عصبانیت بمیرید.

واکنش مقامات ایران به اقدام اخیر اروپا علیه سپاه

بله، باید پرسید سپاه پاسداران کجا کار تروریستی کرده است. اینها عصبانی هستند و می گویند سپاه تمام توطئه های ما را چه در داخل و چه در خارج از کشور خنثی کرده است. سپاه کار تروریستی که نکرده است، جلوی داعش را سپاه گرفت و اینها از این موضوع هم عصبانی هستند. آنها برای ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی توطئه کردند و سپاه آن را حنثی کرد، آن‌ها می گویند ما قلدر بودیم و حالا هم می خواهیم قلدر باشیم و ما می گوییم غلط کرده اید. منظور من این است که اینها توطئه هایی را که طراحی می کنند که بگویند سپاه تروریست است. کجای سپاه تروریست است؟ به گروه هایی تروریست می گویند که نه قانون خود را قبول دارند و نه قانون کشور های دیگر را برای خود قائل هستند. گروه هایی مثل داعش تروریست هستند. آقای ترامپ در مناظره با خانم کلینتون گفت هفت هزار میلیارد دلار هزینه کردیم و آخرش هم هیچی ،داعش با این هزینه و کشتار مردم بی دفاع تروریست نبود و حالا سپاه که قانونا یک ارتش منظم است تروریست است .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج