۱۲۸۲۱۹۷
۳۹۵۹
۳۹۵۹
پ

«ایران» دوباره باردار شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از جفت‌گیری موفق مجدد فیروز و ایران، دو یوزپلنگ در اسارت پارک ملی توران بعد از حدود یک سال خبر داد.

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از جفت‌گیری موفق مجدد فیروز و ایران، دو یوزپلنگ در اسارت پارک ملی توران بعد از حدود یک سال خبر داد.

«ایران» دوباره باردار شد

بهرامعلی ظاهری با بیان این مطلب افزود: این مهم می‌تواند نویدبخش اخبار بسیار خوبی در آینده برای احیای یوزپلنگ‌ها در استان سمنان و کشور باشد.

وی تصریح کرد: البته این هنوز به معنی بارداری "ایران" (مادر پیروز) نیست و باید مراحل بعدی بارداری مانند "لانه‌گزینی" و "تشکیل جنین" و دیگر مراحل بارداری توسط کارشناسان بررسی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه از همان روز جفت‌گیری موفقیت‌آمیز ایران و فیروز، تیم پایش تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست متشکل از کارشناسان و دامپزشک متخصص در سایت این یوزها در توران مستقر شده‌اند تصریح کرد: وضعیت "ایران" (یوز ماده) به صورت لحظه به لحظه توسط این متخصصان پایش می‌شود.

ظاهری با بیان اینکه برنامه‌ریزی کامل و دقیقی برای تکرار پروژه تکثیر یوزها در اسارت در پارک ملی توران صورت گرفته و همه تدابیر به صورت علمی و فنی با پیش‌بینی همه احتمالات در این زمینه اندیشیده شده است؛ ابراز امیدواری کرد تا این جفت‌گیری منجر به بارداری "ایران" شده و بهار سال آینده دومین مرحله از پروژه تکثیر در شرایط نیمه اسارت یوزهای تورانی با تولد توله‌های جدید با موفقیت انجام شود.

دوم بهمن سال گذشته، دقیقاً یک سال و چند روز قبل بود که خبر نخستین جفت‌گیری فیروز و ایران در رسانه‌ها منتشر شد و انتشار این خبر امیدها را برای نجات یوزها از خطر انقراض زنده کرد.

چند ماه بعد نیز سه قلوهای تورانی به دنیا آمدند که دو برادر "پیروز" در همان چند هفته اول تلف شدند.البته به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان احتمال نقص ژنتیکی در این زمینه وجود دارد.

پروژه تکثیر در اسارت یوزپلنگ ایرانی یکی از پرچالش‌ترین پروژه‌ها در تاریخ محیط زیست کشور است که خوشبختانه با درایت مسئولان, دقت و انتقادات سازنده برخی از کارشناسان و اهتمام تیم‌های دامپزشکی و یگان محافظت از محیط زیست کشور, برای دومین بار در مرحله جفت‌گیری با موفقت همراه شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج