جاباما
۱۲۸۲۴۹۰
۳۴ نظر
۱۲۳۰۵۸
۳۴ نظر
۱۲۳۰۵۸
پ

جدیدترین مدل تقلب کردن در ایران؛ ساده و ارزان!

ماشین پشت ماشین برای گرفتن یک برگه در صف می‌ایستند. در این آزمون از قدرت ترمز تا کیفیت کمک‌فنرها و سایر ادوات ماشین بررسی می‌شود. حالا نوبت شماست...

شهروند: ماشین پشت ماشین برای گرفتن یک برگه در صف می‌ایستند. در این آزمون از قدرت ترمز تا کیفیت کمک‌فنرها و سایر ادوات ماشین بررسی می‌شود. حالا نوبت شماست. از ایستگاه عبور می‌کنید و ایرادهای ماشینتان را متوجه می‌شوید. باید این ایرادها را رفع کنید تا تاییدیه معاینه فنی به دستتان برسد؛ گرچه قبلش هم می‌توانستید تست بدهید و وضعیت ماشینتان را مشخص کنید. یکی از همین تست‌ها مربوط به بررسی گازهای خارج‌شده از لوله اگزوز است. میله‌ای را در لوله اگزوز قرار می‌دهند تا انتشار آلاینده‌ها را بسنجد. «کاتالیز ماشین شما ریخته است. درستش کنید و برگردید برگه معاینه فنی را بگیرید». خیلی زود متوجه می‌شوید که تهیه کاتالیز نو، نصب آن و معاینه مجدد فنی حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد!

جدیدترین مدل تقلب کردن در ایران؛ ساده و ارزان!

حالا نوبت جست‌و‌جوی بیشتر است. در سایت فروش اجناس دست‌دوم به کشف‌ تازه‌ای بر‌می‌خورید. اینجا همه‌چیز هست، اما آنچه بامزه‌تر از سایر موارد است اجاره دادن کاتالیز ماشین است. آگهی‌ها را مرور می‌کنید: فروش کاتالیز دست‌دوم، خرید کاتالیز برای معاینه فنی، اجاره کاتالیز برای معاینه فنی یا هر پیشنهاد دیگری که می‌تواند به پرداخت کمترین هزینه برای دریافت معاینه فنی منجر شود.

مدل ماشین شما چیست؟ کجای تهران هستید؟ اینها سوال‌هایی است که برخی از مکانیک‌های شهر هم برای اجاره دادن کاتالیز ماشین در مسیر دریافت معاینه فنی از شما می‌پرسند.

اول می‌گوید یک میلیون تومان آب می‌خورد، چراکه باید کاتالیز را باز کنند و ببندند و اجرت و اجاره یک‌روزه هم روی آن‌ می‌کشند، ولی اگر کمی چانه‌زنی را ادامه بدهید این عدد تا 500 هزار تومان هم کاهش پیدا می‌کند. اما این کار چه بلایی بر سر شهر می‌آورد؟ فرض کنید همه ماشین‌هایی که این مشکل را دارند کاتالیز اجاره‌ای نصب کنند و برگه معاینه را بگیرند و بعد از برگرداندن قطعه و مبلغ اجاره‌اش، قطعه معیوب را سر جای اولش ببندند و گازهای آلاینده را به امان خدا رها کنند.

۲۱ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در سال ۱۴۰۰ در ۲۷ شهر آلوده کشور، حدود ۲۱ هزار مورد مرگ‌ و میر منتسب به آلودگی هوا، ناشی از ذرات معلق ۲.۵ میکرون، گزارش شد و ۱۱ میلیارد دلار خسارت به همراه داشت. در تهران نیز رقم مرگ و میر در این مورد حدود ۶۰۰۰  نفر گزارش شده است و بنا به گفته‌ها، اشاره شده که خودروها نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارند. حال تصور کنید برخی مالکان خودروهای نیازمند تعمیر دست به تقلب و دور زدن قوانین محیط زیستی بزنند. چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

از تبلیغ برای اجاره کاتالیز خودرو تا لزوم نصب کد شناسایی برای هر ماشین

داریوش گل‌علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار شهروند  به خلئی قانونی در ارتباط با معاینه فنی خودروها اشاره می‌کند: « خودروهای نو تا 4 سال معاف از معاینه فنی هستند. گارانتی کاتالیزها در خوردوهای نو 3ساله است، ولی زمان معاینه فنی 4 سال بعد است که این دو با هم انطباق ندارند و این یک سال مشمول گارانتی نمی‌شود.»

او معتقد است که برای داشتن هوایی سالم اگر کاتالیز خودرویی ایراد داشت، باید تعویض شود: «فراموش نکنید اگر خودرویی کاتالیزش را از دست داده باشد، باید تعویض شود. اما متاسفانه در برخی سایت‌ها تبلیغاتی وجود دارد تا کاتالیز ماشین را عوض نکنند.»

گل‌علیزاده به جزئیات این تبلیغات اشاره دارد: « تبلیغات بدین شرح است؛ “اجاره کاتالیز جهت معاینه فنی انجام می‌شود.” قیمت کاتالیز بالاست. برای همین این اقدامات را انجام می‌دهند، ولی یکی از مواردی که در جلوگیری از آلودگی هوا اهمیت دارد مربوط به کارکرد همین کاتالیز است.»

این مسئول در سازمان محیط زیست در توضیح تبلیغات مورد‌ اشاره می‌گوید: «عده‌ای عنوان می‌کنند کاتالیز را اجاره می‌دهند. بدین ترتیب، پس از آنکه معاینه فنی پاس می‌شود کاتالیز را تحویل می‌‌گیرند.  جالب است بدانید این کار به صورت علنی در سایت‌های مختلف انجام می‌شود و با کمترین برخورد قانونی.»

گل‌علیزاده وجود نقاط ضعف در مراکز معاینه فنی را کتمان نمی‌کند، اما معتقد است که باید تشدید نظارت‌ها صورت گیرد: «به دنبال این هستیم که کدهای شناسایی برای کاتالیز داشته باشیم تا هر کاتالیز مربوط به یک خودرو باشد. »

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به نقش مردم در کاهش آلودگی هوا اشاره دارد: «مردم با فعالیت‌های کوچک می‌توانند در کاهش آلودگی نقش داشته باشند، اما فراموش نکنیم دولت با تسهیلگری و پیگیری باید کاهش آلاینده‌ها را در دستور کار قرار دهد، به طوری که قشر پایین جامعه دچار آسیب نشود.»

اپیدمی تخلفات معاینه فنی در مراکز اقماری تهران

سید رضا مفیدی، مدیرعامل سابق ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، در خصوص اجاره کاتالیز برای دریافت معاینه فنی به خبرنگار روزنامه شهروند می‌گوید: «مراکز معاینه فنی بر اساس دستورالعملی که سازمان محیط زیست ابلاغ می‌کند فعالیت می‌کنند. در مورد اصالت خودرو هم باید بگویم که در بررسی اصالت قطعات اصلی خودرو دقت کافی وجود دارد. اما منکر این نیستیم که برخی مشکلات وجود دارد، به‌خصوص در مراکز اقماری و خارج از شهر تهران این مسائل دیده می‌شود.»

او می‌افزاید: «تشخیص اصالت خودرو جزو وظایف ماست و در این مقوله دقت‌نظر کافی را خواهیم داشت. اول از همه، وقتی متوجه چنین تخلفاتی شویم، گواهی معاینه فنی نمی‌دهیم و نحوه برخورد هم پیش‌بینی شده است.»

به گفته مفیدی، در مراکز اصلی ستاد معاینه فنی تهران این قضیه کمتر دیده می‌شود.

مدیرعامل سابق ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص واکنش متخلفان می‌گوید: «وقتی متخلف متوجه تشخیص ما می‌شود صحنه را به‌سرعت ترک می‌کند.»

از نظر مفیدی هرگونه تخلف در اصالت خودرو و قطعات مجموعه تخلف است و طبق دستورالعمل‌ها با آنان برخورد خواهد شد.

تاثیر تقلب در کاتالیزها بر آلودگی هوا تهران

سید محمدمهدی میرزایی قمی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با تایید این‌گونه اقدامات به خبرنگار شهروند می‌گوید: «آلاینده خودروهای سواری نایکس است. قطعه‌ای که بیشترین تاثیر را در کاهش نایکس دارد کاتالیز است. وقتی قطعه کاتالیز برداشته شود و کاتالیز تقلبی بگذارند یا نداشته باشد تاثیر زیادی بر میزان آلودگی هوا دارد و بدین ترتیب کنترلی روی نایکس نداریم.»

وقتی تقلب نفس ما را می‌برد

تقلب در کاتالیز ماشین ممکن است در نگاه اول کوچک به نظر برسد، اما به یک فرایند گره خورده است. با نصب نکردن کاتالیز مناسب، نایکس یا همان چیزی که سبب افزایش ذرات معلق در زمستان و هنگام وارونگی هوا می‌شود آلودگی را تشدید می‌کند. در سال 94 اعلام شد که به استناد شماره پلاک در تهران 3 تا 3.5 میلیون خودرو در حال تردد هستند. مازیار حسینی، معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در سال 1396، درباره میزان ظرفیت شهر تهران برای حمل و نقل عنوان می‌کند که تهران به اندازه ۷۵۰ هزار وسیله ظرفیت دارد. در حالی که روزانه بیش از چهار میلیون خودرو یعنی بیش از شش برابر ظرفیت تهران در حال تردد هستند. اما این رقم در سال 1400 به 8 میلیون خودرو رسید. حال تصور کنید 10 درصد خودروها بخواهند برای کاهش هزینه‌های خود و گرفتن تاییدیه معاینه فنی از کاتالیز تقلبی استفاده کنند. تردد 800 خودرو با آلایندگی ناشی از نداشتن کاتالیز را به تردد خودروهای فرسوده اضافه کنید. با ملاک قراردادن ۲۰ سال به عنوان سن فرسودگی خودرو، تعداد خودروهای فرسوده و کاربراتوری در سال 1400، حدود ۳۰۰ هزار دستگاه در شهر تهران بوده است!

تهران هوا ندارد. بخشی از این فرایند به گردن سوخت و ماشین‌های نامرغوب است و برخی به گردن مازوت‌سوزی و یا فعالیت کارخانه‌ها، اما بخشی دیگر هم می‌تواند ناشی از تقلبی باشد که هیچکس حساب و کتابی برای آن در نظر نمی‌گیرد. ابتدا لازم است تا اصالت قطعات خودرو تحت نظارت کافی باشد. بدین ترتیب، قطعات خودرو باید دارای کد باشد. اما شاید باز هم متخلفان به دنبال راه فرار برای کاهش هزینه‌های خود باشند. از این سو، صنف مربوطه باید وارد عرصه شود و نگذارد بیش از این تخلف و تقلب منجر به افزایش آلودگی خطرناک هوا شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      افتخار کنید

    • ناشناس

      وظیفه دولته که کاتولیست تهیه کنه
      با این حقوق ها نون بزور می خریم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        واقعا درسته تو این کشور ما به سختی مخارج روزمره رو تهیه میکنیم پس دولت چکارست

      • ناشناس

        بالاخره آلودگی هوا به ضرر خودمردم هست. درضمن ماشین رو شماسوارمیشوید بایدکاتالیزورش هم بگیرید. میخواهید درکل دولت مخارج ماشین همه روبده ازبنزین تا یدکی. مفت. حرفهامیزنی ومیشنویم.

    • ناشناس

      معاینه فنی خودرو در کشور ما معنی ندارد

    • ناشناس

      خب خیلیا هم که اینو نمیدونستن یاد گرفتن

    • میر

      نیاز به اجاره نیست با 100 تومن ناقابل گواهی میدن

    • رضا گروسی

      ۰
      چرا کاتالیست ارزان تهیه نمیکنید که واقعا از اجاره اش کمتردربیاد

    • ناشناس

      خوب قیمت کاتالیزور رو ارزون کنند.روی کاتالیزور میتونند یارانه بدهند.و .......

    • ناشناس

      آلودگی هوا برای مازوتی هست که میسوزونید نه برا ماشینا

    • ناشناس

      تهران اکر موتور سیکلت های قدیمی را جمع کنند اصلا الوده گی نداریم

    • ناشناس

      ماشین را نمیگیم،،، حداقل قطعات ماشین را ارزان کنید مردم بتونن استفاده کنن،،گران هست طرف نمیتونه بگیره،،پراید ۷میلیونی شده ۳۰۰میلیون ،،،لوازم یدکی ماشین خیلی گران شده مردم نمیتونن
      بخرن،،،خدایش مگه قطعات ماشین جز فلز وپلاستک که باشکل دادن تبدیل به قطعه میشه چیز دیگری هست،،چرا باید انقد گران باشه
      با یه مدیریت درست میشه مشکل و حل کرد

    • محسن

      دولت باید یه سوبسید بده یه خرده ام خودشخص بذاره تا حل بشه حداقل قیمت و گفتید سه نیم تا نه ملیون هم هست بعضی از ماشین ها خوب برای همه سخته این همه هزینه کردن

    • ناشناس

      اتصالات من فک کردم مازوت سوزی هوا رو آلوده کرده

    • N

      نرخ ماشین وادوات ماشین را ارزان کنید تامردم مجبور نباشند باخودرو های فرسوده درشهربچرخند،کمرمردم زیرگرانی خم که چه عرض کنم شکسته

    • علی

      اینا همه بخاطر گرانی روی میده

    • ناشناس

      یک اقتصاد وخیم و ورشکسته ،چه اثرات مخربی روی رفتار و عمل و عکس العمل های آدم های اون جامعه داره .... چون آدما هم بالاخره ظرفیتی دارن، و نیاز های اولیه شون حتما باید تامین بشه و گرنه جامعه از هر حیث به سمت نابودی و تباهی و از هم پاشیدگی می ره......

    • ناشناس

      مگه آلودگی هوا به خاطر خودروهاست؟!

    • حقیقت تلخ

      چرا لقمه رو دور سرمون بچرخونیم هزینه غیرقانونیش بستگی به ماشین داره یه مبلغ ناقابل به واسطه معاینه فنی پرداخت میکنی و معاینه رو میگیری.

    • حرف حق

      وقتی مردم از پس هزینه های زندگی برنمیان تمام اینا به راحتی اتفاق میفته وحتی خیلی بدتر

    • مهدی

      خدا شاهده پراید دارم مدل ۹۷ تو ۴۰ هزارتا کاتالیز پودر شد چرا؟هر چی جنس آشغال میندازن روی ماشین بعد توقع دارن مردم از جیب شون هزینه کنن به خدا کاتالیز ماشین من تو ۴۰ هزارتا خراب شد الانم دیروز رفتم معاینه فنی گفتن کاتالیز ماشین خرابه منم ۱۰۰ هزار تومن شیرینی دادم معاینه فنی رو گرفتم

    • صمدی

      خداییش چند درصد از مردم اینکار را انجام می دهند؟
      خود صنایع دولتی، پالایشگاه ها و سوزاندن مازوت
      . کیفیت سوخت های مصرفی، کیفیت پایین خودروهای جدید
      باعث آلودگی نمی شود؟
      اکثر مراکز معاینه فنی ایرادات بیخودی می گیرند و با مراجعه به تعمیر گاههای زیر نظر خود معاینه‌فنی قطعه نامرغوب با قیمت بالاتر سوار می کنند، وتاییدمی شوی.
      چراراجع بهاینموارد مطلب نوشته نمی شود؟

    • ناشناس

      وقتی یه کاتالیست تو ایران نزدیک ۶ ال ۷ میلیون در میاد به نظرتون مردم قشر ضعیف که به زور قسط و وام یه پیکان خریدند چه باید بکنند بعد هم اگه تمام خودروها بدون کاتالیست بیان بیرون اندازه یک ساعت مازوت سوزی کارخانه جان و پالایشگاهها آلودگی ندارند متاسفانه تو ایران فقط قشر ضعیف را تحت فشار میزارند و دنبال مسئله اصلی نمیگردند

    • ناشناس

      یه کاتالیست با یه خودرو صفر ۵ الی ۶ ساله پیش یه قیمته با اینکه درآمدها اندازه همون ۵الی۶ساله پیشه بعدشم مازوت سوزی علت اصلی آلودگی

    • ناشناس

      همه چیز تو مملکت ما خریدنیه

    • محمد

      اگه دولت میخواد آلودگی کم بشه ماشین استاندارد تولید کنه بعدش هم خود دولت که سهم بیشتری تو آلوده کردن هوا داره مانند مازوت سوزوندن و اینکه بیشتر کارخونه ها از دولته و فکری بحال دودهاش نمیکنه

    • نا شناس

      یک‌مرکز فنی درشهر ستان‌خمین‌است‌که‌ماشین شما را ند یده برگه معاینه فنی سلامت خودرو‌صادر میکند مسولان استان مر کزی پی گیری کنند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        افرین شهروند نمونه مخبر سال

    • مازوت

      اقا دردسرتون ندم فقط مازوت داره میسوزه صبح برو بزرگراه ازادگان متوجه عرایضه حقیر میشی

    • علی

      من هم برخلاف میل باطنی خودم کاتالیز ماشینم خراب شد در اوردم یه اگزوز معمولی گذاشتم، معاینه فنی ها هم خیلی ها پول میگیرن برگه معاینه میدن، اگه کاتالیز بشه ۲۰۰هزار تومان میخرم، وگرنه پول م کجاهست با این قیمت ها،..

    • رضا

      همه می دونیم چه خبره
      پس سکوت می کنم

    • امیر

      بعضی کلن کاتالیست رو از خودرو حذف میکنن به این خیال که شتابش بیشتر میشه دیگه فکر مردمو نمیکنه

    • مجید

      کرایه کاتالیزور اونم یک میلیون؟
      ما اینجا پنجاه میذاربم رو صندلی راننده مسولش موقع نشستن برمیداره همون مرحله اول هم تاییدیه میده تامام

    • مهران

      آقابخدا بیشترتعمیرکارها واگزوزسازها کاتالیزهارو میدزدند ، به کی شکایت کنیم ، به کجاپناه ببریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج