جاباما
۱۲۸۳۹۸۰
۱۵۸۵۷
۱۵۸۵۷
پ

سامانه موشکی پیشرفته که در اوکراین نابودش شد

سامانه پدافند هوایی NASAMS که روسیه مدعی نابودی آن در اوکراین شده، چه مشخصاتی دارد و ساخت کدام کشور است؟

خبرآنلاین: یکی از کمک‌های بزرگ ناتو به اوکراین سامانه پدافند هوایی NASAMS است که گفته می‌شود عملکرد بسیار خوبی در میدان نبرد از خود نشان داده است.

حالا روسیه بنا بر خبری که در ایرنا منتشر شده، مدعی انهدام یکی از این سامانه‌ها در نزدیکی شهر کراسنوآرمیسک جمهوری خلق دونتسک شده‌ است.

NASAMS چیست؟

یک سامانه پدافندی برد متوسط متعلق به نروژ است که بر پایه موشک رادار فعال آمریکایی آمرام ساخته شده است. نام آن مخفف عبارت سامانه موشکی پیشرفته زمین به هوای نروژی است.

سامانه موشکی پیشرفته که در اوکراین نابودش شد

این سامانه در نسخه‌های جدیدتر به شبکه لینک ۱۶ (شبکه اتصال داده تاکتیکی نظامی ناتو) متصل می‌شود و می‌تواند موشک‌های ایم-۹ سایدوایندر و آیریس تی را مورد استفاده قرار دهد.

آمرام یکی از پرکاربردترین موشک های هوا به هوا در جهان است و ذخایر آن از هر سامانه مشابه دیگری بیشتر است. از آنجایی که NASAMS از موشک های هوا به هوای موجود مانند ایم-۹ سایدوایندر آمرام و آمرام ای‌آر استفاده می کند، کار تامین مهمات برای آن با استفاده ساده‌ خواهد بود. ممکن است هزاران موشک قدیمی در زرادخانه ناتو وجود داشته باشد که می توانند از NASAMS شلیک شوند.

سامانه موشکی پیشرفته که در اوکراین نابودش شد

توسعه NASAMS در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد. ساخت NASAMS ۲ در سال ۲۰۰۰ کلید خورد و در سال ۲۰۰۶ عملیاتی شد. نسل سوم، NASAMS در سال ۲۰۱۰ توسعه یافت و در سال ۲۰۱۹ وارد میدان شد.

در این سیستم رادار سه بعدی باند X دفاع هوایی TPQ-36A و موشک های AMRAAM ساخت ایالات متحده با سیستم مدیریت نبرد C4I (فرماندهی، کنترل، ارتباطات، کامپیوتر و اطلاعات) نروژی ادغام و یکپارچه شده است.

یک باتری کامل NASAMS 2 از حداکثر چهار آتش‌بار تشکیل شده است. هر واحد شامل 3 پرتاب‌کننده موشک هر کدام شش موشک AIM-120 AMRAAM، یک رادار AN/MPQ-64F1 بهبود یافته Sentinel، یک خودروی مرکز توزیع آتش، و یک خودروی دوربین الکترواپتیکال (MSP500) است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج