جاباما
۱۲۸۷۳۷۰
۵۷۲۹
۵۷۲۹
پ

اعتراض شدید به دلارپاشی توسط دولت رئیسی

روزنامه جهان صنعت ارائه ارز دولتی به ازای ارائه کارت ملی را رانت دانسته و تاکید کرده دست‌هایی در کار است که این روش منسوخ شده، سود بادآورده به عده‌ای خاص برساند.

روزنامه جهان صنعت ارائه ارز دولتی به ازای ارائه کارت ملی را رانت دانسته و تاکید کرده دست‌هایی در کار است که این روش منسوخ شده، سود بادآورده به عده‌ای خاص برساند.

صف طولانی خرید دلار ۴۳۲۰۰ تومانی از صرافی‌ها با داشتن کارت ملی نشان می‌دهد که دولت رییسی هنوز به روش دهه ۱۳۷۰ وفادار است و با دلارپاشی، رانت و فساد می‌سازد. واقعیت این است که خانواده‌های ثروتمند و طبقه متوسط رو به بالا به لحاظ اقتصادی نیازی به سود بادآورده حدود ۳۰۰۰ تومان در هر دلار یا ۱۵ میلیون تومان در ۵ هزار دلار  ندارند. از سوی دیگر طبقه متوسط روشنفکر ایرانی نیز این کار را دور از شأن می‌داند و کمتر رضایت می‌دهد در صف‌های رانتی بایستد.

اعتراض شدید به دلارپاشی توسط دولت رئیسی

به این ترتیب می‌ماند گروه‌های کم‌درآمد جامعه ایرانی که اگر بتوانند، این دلارها را خریداری می‌کنند. اما واقعیت این است که درصد قابل اعتنایی از خانواده‌های فقیر ایرانی رقمی برابر با ۲۶۰ میلیون تومان پول نقد ندارند که بخواهند وارد داستان خرید دلار ارزان شوند. بنابراین می‌توان تصور کرد حلقه‌ای از رانت‌خواران هستند که می‌توانند با سازماندهی، کارت ملی افراد را اجاره کرده و با میلیاردها تومان نقدینگی وارد این چرخه فسادشده و درآمدهای بادآورده به دست آورند.

این روزنامه در ادامه نوشته است: در صورتی که اگر روزی ۱۰‌، ۲۰ میلیارد دلار ارز فاسد ۵ هزار تومانی توزیع شود، سود بادآورده امروز آن با قیمت‌های روز و با دادن حتی بخشی از سود به دارندگان و اجاره‌دهندگان کارت ملی و سود معادل ۲ هزار تومان برای هر دلار، سودی برابر با ۲۰ میلیارد تومان در روز نصیب فاسدان می‌شود. تازه این اتفاق بنا به قول رییس بانک مرکزی به کاهش قیمت دلار در بازار آزاد منجر نشده و قیمت فروش دلار آزاد از ۴۶۵۰۰ تومان هم فراتر رفته است.

ادامه این روش‌های منسوخ‌شده و بی‌فایده این تردید را ایجاد می‌کند که داستان ارزپاشی برنامه‌ریزی شده است و عده‌ای به عده دیگر یا نهادی به نهادهای دیگر سود بادآورده می‌رسانند. توزیع دلارهای فاسد در حالت فعلی از سوی بانک مرکزی این فکر را در ذهن‌ها بیدار می‌کند که دست‌هایی در کارند تا دلارشویی در سرزمین ایران نهادینه شود و پولشویی ارزی حالت رسمی بگیرد. کاش یک نهاد با اختیارات کافی وجود داشت و درباره ضرورت ادامه یا قطع دلارهای فاسد پژوهش می‌کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج