جاباما
۱۲۸۷۶۹۵
۶۵۷۹
۶۵۷۹
پ

توییت جنجالی یک کاربر با اعلام «هشدار!»

اخیرا و در روز نهم فوریه، یک کاربر، توئیتی زده که حاوی یک نسخه از ویدیویی با این عنوان است: " هشدار؛ گویا بالون کافی نبوده؛ حالا یک ماهواره پایش محیط چین، از فضا، مشغول تاباندن نور لیزر سبز رنگ در هاوایی است."

خبرآنلاین-غزال زیاری: اخیرا و در روز نهم فوریه، یک کاربر، توئیتی زده که حاوی یک نسخه از ویدیویی با این عنوان است: " هشدار؛ گویا بالون کافی نبوده؛ حالا یک ماهواره پایش محیط چین، از فضا، مشغول تاباندن نور لیزر سبز رنگ در هاوایی است."

حضور چندین شی پرنده ناشناس در آسمان آمریکا در هفته‌های اخیر سوالات زیادی را در این رابطه ایجاد کرده و ابهاماتی در مورد حضور افراد ناشناس در فضای کره زمین مطرح شده است.

در این میان کاخ سفید هم واکنش‌هایی به اشیا ناشناس پرنده در آسمان‌های میشیگان و آلاسکا نشان داده و این روزها ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده که حکایت از آن دارد که ماهواره‌های چینی شروع به تاباندن نور لیزر در محدوده آسمان آمریکا کرده‌اند.

توییت جنجالی یک کاربر با اعلام «هشدار!»

اخیرا و در روز نهم فوریه، کاربری با نام کاربری توئیتی زده که حاوی یک نسخه از ویدیویی با این عنوان است: " هشدار؛ گویا بالون کافی نبوده؛ حالا یک ماهواره پایش محیط چین، از فضا، مشغول تاباندن نور لیزر سبز رنگ در هاوایی است."

توئیت دیگری در روز ۱۰ فوریه منتشر شد که بیش از ۶.۲ میلیون بازدید داشته و در آن احساس ناامنی بیشتری موج می‌زند:" چین از طریق ماهواره‌هایش در فضا در حال تاباندن نور لیزر سبز رنگی به کره زمین است و این بار این اتفاق در نزدیکی هاوایی رویت شد. این اصلا خوب به نظر نمی‌رسد."

ویدیوی مرتبط با این موضوع نیز در یوتیوب منتشر شده و در آن می‌توان دیواری عمودی از نورهای سبز را مشاهده کرد.

اولین پست در این رابطه به اواخر ژانویه سال ۲۰۲۳ برمی‌گردد که یک اکانت رسمی توئیتر مربوط به تلسکوپ Subaru (تلسکوپی ۸.۲متری مادون قرمز نوری در مائوناکئای هاوایی) اعلام کرد که نورهای لیزر سبز رنگی در آسمان ابری برفراز مائوناکئای هاوایی رویت شده است:« این نورها به نظر از یک ماهواره سنجش از راه دور ICESAT-۲/۴۳۶۱۳ ارسال و تابانده می‌شوند.»

در شرح این ویدیو می‌خوانیم:«دیشب (بامداد ۲۸ ژانویه سال ۲۰۲۳)، آسمان در مائوناکئا ابری بود ولی دوربین تلسکوپ سوبارو- آساهی، تصاویر جالبی را ثبت کرد؛ نورهای سبزی که از آسمان به سمت زمین تابانده می‌شوند! این اتفاق تنها یک ثانیه یا حتی کمتر بود ولی بینندگان مشتاق ما این رویداد را از دست ندادند. صحنه بسیار مرموزی بود؛ بعد از آن بینندگان با استفاده از اطلاعات موجود در اینترنت، به این نتیجه رسیدند که این می‌تواند تابش نور از یک لیزر سنجش از راه دور (ارتفاع سنجی به نام اطلس) از ICESAT-۲/۴۳۶۱۳ باشد.»

ICESAT-۲ (مخفف ماهواره ارتفاع یخ، ابر و زمین ۲)، یکی از ماهواره‌های ناساست که با بهره‌گیری از پالس‌های لیزری برای اندازه‌گیری ارتفاع سطح زمین اقدام می‌کند.

چند روز بعد، این تیم پیغام دیگری را در ویدیویی یوتیوبی منتشر کرد و گفت:« طبق گفته دکتر مارتینو، یکی از محققان ناسا به نام آنتونی.جی، در حال کار برروی ماهواره ICESat-۲ ATLAS است و این نورهای لیزری سبز، توسط ابزار این ماهواره ساطع نشده است و توسط دیگران تابانده می‌شود. یکی از همکاران او، دکتر آلوارو ایوانوف، شبیه‌سازی مسیر ماهواره‌هایی را که ابزار مشابهی دارند انجام داده و به این نتیجه رسید که محتمل‌ترین گزینه، تاباندن این نور توسط ابزاری در یک ماهواره چینی به نام Daqi-۱/AEMS است.»

ماهواره Daqi-۱ چیست؟

به نظر می‌رسد که ادعاهای مربوط به تابش لیزر توسط سیستم‌های ماهواره‌ای چین در خاک آمریکا از اینجا می‌آید و برخی از اینها، هشداردهنده‌تر از بعضی دیگر هستند.

به‌عنوان مثال، وب‌سایت Offgrid Survival که وب‌سایتی مربوط به آمادگی و بقاست مقاله‌ای را با این تیتر در روز نهم فوریه سال ۲۰۲۳ منتشر کرد:« ماهواره‌های چینی در آخرین اقدام تحریک‌آمیزشان، حالا نورهای لیزری‌شان را برروی هاوایی می‌تابانند.»

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:« چین برروی سلاح‌های انرژی هدایت شده ( (DEWو حملات پالس‌های الکترومغناطیسی (EMP) کار می‌کند.»

در صورتی که ارزیابی انجام شده توسط ناسا که این نورها توسط ماهواره چینی Daqi-۱ تابانده شده، صحت داشته باشد، اگرچه که شاید غیرعادی به نظر برسد، ولی اقدامی تهدیدآمیز نخواهد بود.

طبق گزارش ناسا، Daqi-۱ که در آوریل سال ۲۰۲۲ به فضا فرستاده شده، یک ماهواره چینی نظارت بر محیط جوی است.

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) ، یک شرکت تحقیق و توسعه دولتی است که این ماهواره را توسعه داده. آنها در ماه مارس سال ۲۰۲۱ در کنفرانسی خبری اعلام کرده بودند که Daqi-۱، اولین ماهواره چینی است که به نظارت جامع بر محیط جوی می‌پردازد. در مقاله‌ای در این رابطه می‌خوانیم:« Daqi-۱ می‌تواند آلودگی ذرات ریز مثل PM۲.۵، گازهای آلاینده از جمله دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و ازن و همچنین غلظت دی‌اکسید کربن را کنترل کند. این، حسگر فعال و غیرفعال را ترکیب می‌کند که می‌تواند نظارت جامعی بر محیط جوی را به شیوه بهتری انجام دهد.

داده‌ها و اطلاعات رسمی درباره Daqi-۱ محدود است. طبق مقاله منتشر شده در ScienceAlert، این ماهواره دارای لیدار تشخیص آئروسل و دی اکسید کربن است.

لیدار مخفف تصویربرداری لیزری، تشخیص و محدوده است و کمی مثل سونار عمل می‌کند. ولی به جای ارسال امواج صدا برای شناسایی و نقشه‌برداری یک منطقه، پرتوهای لیزر می‌فرستد و به نظر می‌رسد که همین پرتوهای لیزر، در اواخر ماه ژانویه در آسمان هاوایی رویت شدند.

CASC در عین حال به این نکته اشاره کرده که چین در نظر دارد تا یک سری ماهواره‌های Daqi را در آینده تولید کند تا از آن برای نظارت بر آلودگی‌های جوی، ارائه پشتیبانی از داده‌های سنجش از راه دور برای مقامات محیط‌زیست و حمایت از تحقیقات علمی درباره تغییرات جهانی آب و هوا بهره ببرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج