۱۲۸۷۷۰۹
۳۰۷۷۶
۳۰۷۷۶
پ

قصه زندگی علیرضای ۱۷ ساله مبتلا به HIV

در داستان مادری را می خوانید که شوهرش بعد از مرگ، برای او و فرزندانش ارثیه ای بر جای گذاشت که تا پایان عمر، آنها را درگیر و بیمار می کند.

رکنا: او زنی است که همسرش سالهاست از دنیا رفته. سه فرزند دارد و با آنها در ورامین در یک خانه اجاره ای زندگی می کند. ناخواسته زندگی اش از یک جایی به بعد آنچنان دستخوش تغییرات می شود که بیشتر از هر کداممان دلش می خواهد برگردد و همه چیز را درست کند یا حداقل جلوی برخی اتفاقات را بگیرد.

او می گوید دو سال بعد از زمانی که شوهرش از دنیا رفت متوجه حقیقتی شد که مسیر زندگی اش را تغییر داد. شوهرش، بر اثر ابتلا به ایدز ، با یک سرماخوردگی ساده از پا در آمد و در نهایت با سکته قلبی این خانواده را با اشتباه بزرگی که مرتکب شده بود تنها گذاشت.

او که اعتیاد داشت، بر اثر استفاده از سرنگ آلوده ، به این بیماری مبتلا شده بود و هیچ در جریان نبود که بچه هایی که قرار است در این خانواده پا به دنیا بگذارند نیز مثل او درگیر می شوند. این مرد، با یک ویروس کوچک سرنوشت ها را تغییر داد.

همسر این مرد به خبرنگار رکنا می گوید: بعد از اینکه شوهرم در سال ۱۳۸۹ از دنیا رفت، ما از هیچ چیز خبر نداشتیم. به واسطه بیمار شدن پی در پی پسر بزرگم بود که متوجه شدیم که شوهرم ایدز داشته و به واسطه آن، من و بعد فرزندانم مبتلا شدند. پسرم علیرضا ۱۷ ساله است و بیماری اچ آی وی دارد. او پاهایش را به دلیل ضعف سیستم ایمنی و عفونت از دست داد. سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ علیرضا دائما مریض می شد، او را پیش هر دکتری می بردم نتیجه ای نداشت و همیشه یک هفته دارو می گرفت، خوب می شد و بعد بیماری دوباره شروع می شد. یک مدت می گفتند تالاسمی دارد و باید خون دریافت کند. یک بار پزشکی به من گفت اصلا برای درمان پسرت هزینه نکن و به جایش قبر بخر؛ این بچه مردنی است!

قصه زندگی علیرضای 17 ساله مبتلا به HIV

او در ادامه می گوید: علیرضا نمی تواند روی پاهایش بایستد و باید با ویلچر حرکت کند. او به هیچ وجه نباید داروهایش را قطع کند وگرنه سریعا حالش وخیم می شود. علیرضا، سردردهای پشت سر هم و سرفه های دارد. شبکه بهداشت ورامین، داروهای اچ آی وی را رایگان در اختیار ما قرار می دهد و در تامین داروها مشکلی نداریم.

این مادر، در خصوص مشکلی که برای فرزندش برای حضور در مدرسه پیش آمده است می افزاید: سن پسرم بالا رفته و باید در مدرسه بزرگسالان درس بخواند. در ورامین چنین مدرسه ای وجود ندارد و ما باید به یکی از روستاهای اطراف برویم که رفت و آمد برایمان دشوار است و نمی توانیم این هزینه ها را تقبل کنیم.

زن و شوهر مبتلا به ایدز، برای فرزندآوری به بیمارستان های امام خمینی و طالقانی یا سازمان انتقال خون مراجعه کنند

مریم امیدی، کارشناس حوزه ایدز در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه این معلولیت ها ارتباطی با اچ آی وی ندارد، می گوید: این ویروس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و باعث می شود فرد اگر مراقبت های فردی و اجتماعی خودش را رعایت نکند، اچ آی وی تبدیل به ایدز می شود و می میرد. عفونتی که ریه، کبد، قلب و... را از بین می برد و عفونت کل بدن را از بین می برد و اختلالاتی که مربوط به معلولیت است، ارتباطی با ویروس اچ آی وی ندارد. 

او می افزاید: اگر دو زوج مبتلا به اچ آی وی هستند، حتما زیر نظر یکی از کلینیک های مثلثی اقدام به فرزندآوری کنند و مراقبت هایی که باید انجام دهند را بهشان می گویند. کلینیک های بیماری های رفتاری خاص هستند که به صورت رایگان مشاوره و درمان را انجام می دهند. داروهای مربوط به این موضوع، توسط شبکه های بهداشت محلات به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد. اگر چنین زوجی دارو درمانی می کند و از داروهای ARV استفاده می کنند، اصلا ویروسی که در بدنشان دارند قابلیت انتقال به فرزند ندارد. 

وی می گوید: اگر دارو مصرف نکنند و اچ آی وی زن و شوهر هر دو محرض باشد، امکان اینکه به بیماری های مراقبتی، سل ریوی و... مبتلا شوند وجود دارد. بنابراین یا باید در سازمان انتقال خون یا بیمارستان امام خمینی یا بیمارستان طالقانی، بخش بیماری های رفتاری خاص عفونی دارد که با انجام یک سری آزمایشات، تحت درمان قرار می گیرند و خودشان دارو می گیرند و هم روش صحیح ارتباط جنسی به زوج گفته می شود.

امیدی تاکید می کند: اگر کسی مبتلا به اچ آی وی باشد و دارو کند و دریافت و تحت درمان قرار بگیرد، مثل یک فرد عادی می تواند زندگی کند. داروهای ای آر وی، تا ۸۵ درصد مصونیت می آورد و اصلا مشکلی برای کسی به وجود نمی آید که بگوییم کسی که مبتلا است مثلا تا چند سال دیگر بیشتر زنده نیست. اگر سریعتر دارو و درمان را شروع کنند می تواند موثر تر باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج