۱۲۸۹۲۷۶
۶۳۳
۶۳۳
پ

ماده‌ای که شبیه شخصیت منفی فیلم‌های جیمز باند عمل می‌کند

دانشمندان می‌گویند ماده‌ای ژنتیکی به نام ecDNA در پیشرفت سرطان نقش دارد و حذف آن می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند.

دیجیاتو: دانشمندان می‌گویند تکه‌هایی از DNA موسوم به ecDNA در بدن ما هستند که شبیه به شخصیت‌های منفی فیلم‌های جیمز باند عمل می‌کنند و باعث گسترش سرطان می‌شوند. این بخش‌ها همچنین ظاهراً به تومورها اجازه می‌دهند تا در برابر داروهای ضدسرطان مقاومت پیدا کنند.

به گزارش گاردین، شناسایی دقیق این بخش‌های کوچک از مواد ژنتیکی که با نام DNA خارج کروموزومی یا ecDNA شناخته می‌شوند، می‌تواند به تحولی در زمینه درمان برخی از تهاجمی‌ترین تومورهای سرطانی منجر شود. این مواد از حلقه‌های ریز DNA ساخته شده‌اند و خارج از کروموزوم زنده می‌مانند. اگرچه مواد ecDNA چند سال پیش کشف شده بودند، اما اهمیت آن‌ها در سرطان حالا بر دانشمندان مشخص شده است.

«هاوارد چانگ»، ژنتیک‌شناس دانشگاه استنفورد می‌گوید: «ما فهمیده‌ایم که ecDNA مانند ژن‌های عامل سرطان عمل می‌کند که به‌نحوی از کروموزوم انسان جدا شده و قواعد عادی ژنتیک را دور می‌زنند. آن‌ها شبیه به شخصیت‌های منفی فیلم‌های [جیمز] باند هستند. در این فیلم‌ها، شما ابتدا انفجارها، قتل‌ها و فجایع را می‌بینید و نمی‌دانید که چرا این اتفاقات درحال رخ‌دادن‌ هستند یا چه کسی مسئول آن‌هاست. اما بعد بالاخره با شخصیت منفی که همه این مصیبت‌ها را به‌بار آورده، روبه‌رو می‌شوید.»

ماده‌ای که شبیه شخصیت منفی فیلم‌های جیمز باند عمل می‌کند

درمان سرطان بالاخره آسان‌تر می‌شود؟

محققان می‌گویند در بدن انسان هم اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد و تومورها با سرعتی غافل‌گیرکننده رشد می‌کنند یا به داروها مقاوم می‌شوند. حالا به‌نظر می‌رسد که منشأ این مشکلات ecDNA است. دانشمندان می‌دانستند که خطا در ژن‌هایی موسوم به آنکوژن باعث به‌وجودآمدن تومورها می‌شود، بنابراین آن‌ها را با درمان‌های مختلف هدف قرار می‌دهند، اما آنکوژن‌ها در برخی از شکل‌های خطرناک سرطان در جایی که باید قرار داشته باشند، قرار ندارند و در ecDNA مخفی می‌شوند؛ درنتیجه، داروها اثر خود را از دست می‌دهند.

با این توصیف، ecDNA نه فقط یک شخصیت شرور، بلکه یک مجرم نابغه است. این DNA خارج کروموزومی حتی می‌تواند به‌طور کلی از داخل تومورها ناپدید شود و پس از توقف مصرف دارو، دوباره به آن نقطه از بدن برگردد. اما حالا دانشمندان اطمینان دارند که می‌توانند روش‌هایی را برای حذف ecDNA از بدن بیماران پیدا کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج