۱۲۹۰۹۰۷
۴۳۲۲
۴۳۲۲
پ

رای اشتباه نمایندگان آماتور به نفع مالکان خانه‌های لوکس

مجلس چیزی را که افتخار قانون‌گذاری‌اش می‌دانست با یک اشتباه حذف کرد؛ مالیات بر خانه‌های لوکس. نمایندگان در جلسه روز یکشنبه ندانستند به چیزی رای می‌دهند و حالا راه‌حل قانونی مشخصی هم برای بازگرداندن آنچه حذف شده، وجود ندارد.

فراز دیلی: روز گذشته خبرگزاری ایسنا دو خبر از مصوبات مجلس درباره خودروها و خانه‌های لوکس منتشر کرد که در درجه اول به نظر می‌رسید اشتباه این خبرگزاری در انعکاس خبر بوده اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد هر دو مصوبه سوتی‌های مجلس انقلابی بوده است.

رای اشتباه نمایندگان آماتور به نفع مالکان خانه‌های لوکس

 در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر آمد که "نمایندگان مجلس شورای اسلامی با معافیت مالیات واحدهای لوکس بالای ۲۰ میلیارد تومان موافقت کردند" و "مخالفت نمایندگان مجلس با گرفتن مالیات از خودروهای با قیمت بیش از ۳ میلیارد تومان". هر دو خبر ابتدا توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شد و تعجب بسیاری را برانگیخت. هر چه قدر بیشتر به خبر دقت می‌شد بیشتر به نظر می‌آمد که خبرگزاری ایسنا در انتشار خبر اشتباه کرده است. اما پیگیری‌های فراز نشان می‌دهد که این خبرگزاری کاملا آنچه که در مجلس رخ داده را روایت کرده و در حقیقت این نمایندگان مجلس انقلابی بودند که نمی‌دانستند به چه چیزی رای می‌دهند تا در عمر سه ساله این مجلس، دومین سوتی بزرگ خود را به ثبت برسانند.

حذف واژه "واحد‌های مسکونی" چگونه کار دست مجلسی‌‌ها داد

در جریان بررسی لایحه بودجه قرار بر گرفتن مالیات از باغ ویلاها و واحدهای مسکونی لوکس بوده است. محمد مهدی مفتح، نماینده تویسرکان در مجلس پیشنهاد می‌دهد که واژه "واحدهای مسکونی" حذف شود و نمایندگان مجلس نیز به حذف آن رای می‌دهند. نمایندگان اما متوجه نبودند که رای مثبت آنها به این پیشنهاد یعنی رای دادن به معافیت مالیاتی واحدهای مسکونی بالای ۲۰ میلیارد. در واقع آنها به چیزی رای دادند که نمی‌دانستند چیست و چه تاثیری خواهد داشت. 

درباره باغ ویلاها نیز با این توجیه که زمانی‌که خریداران این املاک را خریداری کردند رقم آن اصلا لوکس نبوده و به دلیل تورم و قیمت دلار این افزایش قیمت حاکم شده، نمایندگان رای به حذف مالیات این واحدها می‌دهند.

البته گویا محمد باقر قالیباف متوجه این اشتباه می‌شود هر چند دیگر دیر شده بود. نهایتا رئیس مجلس مجددا مصوبه را به کمیسیون تلفیق بازمی‌گرداند اما مشکل دیگری همچنان در میان است؛ براساس آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان دیگر نمی‌توانند واژه "واحدهای مسکونی" را به قانون بودجه بازگردانند و بدین صورت تا این لحظه واقعا همه واحدهای مسکونی از مالیات معاف شده‌اند مگر آنکه واژه دیگری برای توصیف آن‌ها استفاده شده و رای بیاورد.

توضیح ساده ماجرا این است که اگر نمایندگان نتوانند راه حل قانونی برای این مساله پیدا کنند، معنایش این خواهد بود که این معافیت در بودجه سال ۱۴۰۲ تثبیت خواهد شد. 

خودروهای بالای ۳ میلیارد مالیات می‌دهند

موضوع خبر دوم درباره مخالفت نمایندگان مجلس با پرداخت مالیات خودروهای بالای ۳ میلیارد نیز در حقیقت یک سوتفاهم بوده است. طرحی پیشنهاد می‌شود که مالیات این خودروها افزایش پیدا کند اما نمایندگان با افزایش مالیات این خودروها مخالفت می‌کنند و نه مالیات ندادن آن‌ها. بنابراین براساس مصوبه مجلس خودروهای لوکس بالای ۳ میلیارد تومان شامل مالیات خواهند شد.

مجلس انقلابی بعد از ۳ سال نمی‌داند به چه رای می‌دهد

۳ سال از روی کار آمدن مجلس انقلابی می‌گذرد. این سومین لایحه بودجه‌ایست که بررسی می‌کند و همچنان این مجلس نمی‌داند دقیقا به چه چیزی رای می‌دهد. بسیاری سوتی بزرگ مجلس انقلابی را در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ به خاطر دارند. زمانی‌که کمیسیون تلفیق در گزارشی کلیات لایحه بودجه را بهم ریخت و خشم دولت را برانگیخت اما در صحن علنی نمایندگان گمان کردند که دارند به کلیات لایحه بودجه رای می‌دهند در حالیکه رای‌گیری برای گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه بود و نمایندگان با آن مخالفت کردند. اینگونه بود که دیگر دولت نه تنها خشمگین نبود بلکه بسیار هم راضی بود.

حالا پرسش ما این است؛ مجلسی که هنوز بعد از ۳ سال نمی‌تواند یک قانون بودجه را بدون حاشیه تصویب کند اصلا کجای بازی نشسته؟ چقدر می‌تواند قابل اتکا باشد؟ و اینکه در آن جلسات ماهانه معاونت قوانین چه چیزی دقیقا به نمایندگان گفته می‌شود؟ وقتی مجلس نمایندگان مردم چنین است ما شکایت به کجا بریم؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج