adexo3
۱۲۹۲۰۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

«ماکسیما»، خودرویی برای تمام فصول

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خودروهایی چون آریا، شاهین و بیوک در پارس خودرو تولید می‌شد. ماکسیما اما اولین محصول لوکس این شرکت پس از انقلاب اسلامی بود.

ایسنا: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خودروهایی چون آریا، شاهین و بیوک در پارس خودرو تولید می‌شد. ماکسیما اما اولین محصول لوکس این شرکت پس از انقلاب اسلامی بود.

در اواخر دهه ۱۳۷۰ تولید انواع خودرو در شرکت پارس خودرو که سابقه تولید خودروهایی چون آریا، شاهین و بیوک را داشت، به رنو ۵ و پاترول محدود شده بود.

پارس خودرو در آن زمان خودروی رنو ۵ را به تعداد محدودی تولید کرده و تولید پاترول نیز به دلیل مسائل زیست محیطی با مشکلاتی همراه بود بنابراین با توجه به این شرایط جرقه‌های تولید یک محصول جدید زده شد.

در این زمینه مذاکراتی با شرکت نیسان برای تولید خودروی ماکسیما که در آن زمان با نام Sephiro (سفیرو) در ژاپن تولید می‌شد صورت گرفت. قرارداد تولید ماکسیما سرانجام در اسفند ماه ۱۳۷۹ منعقد و یک سال بعد در اسفند ماه ۱۳۸۰ تولید این خودرو آغاز شد.

اولین مشتری ماکسیمای تولیدی در کشور نیز مرحوم دکتر عظیمی، اقتصاددان معروف ایرانی بود. ماکسیما آن زمان تنها خودروی لوکس تولید داخل محسوب می‌شد. یک دهه بعد نیز در سال ۱۳۹۱ تولید ماکسیما در ایران متوقف شد، آن هم در حالیکه مدل‌های جدید خودروی ماکسیما همچنان در ژاپن و آمریکا تولید می‌شود.

البته با وجود توقف تولید، این خودرو همچنان محبوبیت خود را در ایران حفظ کرده است. در آن زمان اعلام شد که به دلیل کاهش تیراژ تولید این مدل از ماکسیما در جهان، تامین قطعات آن برای شرکت مادر (نیسان) صرفه اقتصادی نداشته و به همین دلیل شرکت نیسان اعلام کرده بود که امکان ادامه تامین قطعات ماکسیمای قدیمی وجود ندارد.

در زمان توقف تولید ماکسیما انتقاداتی نیز به شرکت پارس خودرو وارد شد که چرا برای تولید مدل‌های جدید خودروی ماکسیما با شرکت نیسان مذاکره نکرده و اجازه داده تولید یک خودروی با کیفیت در کشور متوقف شود.

ماکسیما خودرویی ۶ سیلندر بوده و حجم موتور آن ۳۰۰۰ سی‌سی است. طول این خودرو چهار متر و ۹۳۰ سانتی‌متر، عرض آن یک متر و ۷۸۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن یک متر و ۴۳۵ سانتی‌متر است. حداکثر سرعت آن نیز ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت است.

هم‌اکنون ماکسیمای صفر در سطح نمایشگاه‌های عرضه اتومبیل موجود نیست مگر در موارد خاص و موردی. البته تعداد قابل توجهی از ماکسیماهای دست دوم در جاده‌های کشور تردد می‌کنند که قیمت آنها با توجه با سال تولید و کارکرد خودرو متفاوت است.

به عنوان مثال قیمت یک دستگاه ماکسیما به رنگ نقره‌ای مدل ۱۳۸۴ با ۱۳۰ هزار کیلومتر کارکرد معادل ۴۵ میلیون تومان عنوان شده است. ماکسیمای دیگری نیز مدل ۱۳۹۰ با ۷۰ هزار کیلومتر کارکرد معادل ۸۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

ماکسیما خودروی لوکسی بود که با وجود گذشت چند سال از زمان توقف تولید سواری آن همچنان نرم و دوست داشتنی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج