۱۲۹۳۸۸۴
۴۹۸۳
۴۹۸۳
پ

برگرداندن افراد مست به حالت عادی با یک آمپول!

دانشمندان موفق شده‌اند به کشف مهمی برسند که امکان برگرداندن سریع افراد مست به حالت عادی را با تنها یک آمپول ممکن می‌کند. در این روش از بدن انسان کمک گرفته می‌شود.

گجت نیوز: دانشمندان موفق شده‌اند به کشف مهمی برسند که امکان برگرداندن سریع افراد مست به حالت عادی را با تنها یک آمپول ممکن می‌کند. در این روش از بدن انسان کمک گرفته می‌شود.

دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت‌وسترن توانسته‌اند به دستاوردی مهم در رابطه با برگرداندن سریع افراد مست به حالت عادی دست یابند. در این روش که البته هنوز در دست بررسی و توسعه است، از هورمون FGF۲۱ استفاده می‌شود.

برگرداندن افراد مست به حالت عادی با یک آمپول!

هورمون FGF21 راه برگرداندن سریع افراد مست به حالت عادی

این هورمون به طور طبیعی در کبد تولید می‌شود و برای هضم برخی مواد غذایی از جمله الکل کارایی دارد. به‌همین خاطر دانشمندان برای سال‌ها آن را به‌عنوان سدی در برابر الکل مورد مطالعه قرار داده بودند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که الکل احتمالا عامل اصلی تولید این هورمون در بدن (چه برای انسان و چه موش) است.

FGF21 می‌تواند باعث افزایش میل به نوشیدن آب در موش‌های مست شود تا احتمال کم‌آبی بدن (ناشی از الکل) از بین برود. برخی پژوهش‌ها حتی نشان می‌دهند که این هورمون میل به الکل را کاهش نیز می‌دهد. اما چطور دانشمندان به راهی برای برگرداندن افراد مست به حالت عادی رسیدند؟

تیم اشاره شده به‌ بررسی موش‌هایی که بدون توانایی تولید این هورمون متولد شده بودند با موش‌های عادی پرداختند. در این آزمایش به موش‌های عادی یک دوز هورمون FGF21 نیز در حالت مستی تزریق شد. در آزمایش اشاره شده مستی به معنی عدم توانایی موش در ایستادن قلمداد می‌شد.

برگرداندن افراد مست به حالت عادی با یک آمپول!

الکل در بدن هر دو گروه از موش‌ها با سرعتی یکسان پخش شد. هرچند که موش‌های بدون هورمون FGF21 برای مدت بیشتری در حالت مستی باقی ماندند. وقتی به موش‌های مست یک دوز دیگر FGF21 تزریق شد، حدود ۱/۵ ساعت زودتر از گروه دیگر به حالت عادی بازگشتند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که اثر خاص هورمون FGF21 به تاثیرگذاری آن روی بخش خاصی از مغز به نام بخش عصبی مرکزی ارتباط دارد. گویا مسئولیت کنترل میزان هوشیاری بر عهده این بخش است.

البته نباید فراموش کرد که این آزمایش روی موش‌ها انجام شده است و ممکن است نتایج مشابه در انسان‌ها تکرار نشود. هرچند که اگر آزمایش‌های آتی موفقیت‌آمیز باشند، هورمون FGF21 می‌تواند نقش بسیار مهمی در نجات انسان‌ها از موقعیت‌های خطرناک ایفا کند.

بدین‌ترتیب می‌توان گفت که کبد نه‌تنها در سوخت‌وساز الکل در بدن نقش دارد، بلکه سعی می‌کند با تولید هورمونی خاص جلوی آثار منفی مصرف الکل و مخصوصا مسمومیت ناشی از آن را بگیرد. در حالی نتایج این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است که ظاهرا پژوهشی دیگر نیز روی تاثیر هورمون FGF21 برای برگرداندن افراد مست به حالت عادی صحه می‌گذارد.

برگرداندن افراد مست به حالت عادی با یک آمپول!

در برخی بررسی‌ها این هورمون در کمک به بازیابی هوشیاری افرادی که به‌شدت توسط الکل مسموم شده‌ بودند، مفید بوده است. در واقع نه‌تنها از خطر خفگی به خاطر تهوع جلوگیری می‌شود، بلکه می‌توان ارزیابی و درمان دیگر آسیب‌ها و جراحات را نیز سرعت بخشید. در پایان باید گفت که پیشتر این هورمون در بررسی‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است و مصرف آن به‌عنوان دارو خطرناک نیست.

دانشمندان دانشگاه تگزاس ساوت‌وسترن اعلام کردند که قصد دارند در مرحله بعدی مسیرهای دقیقی که هورمون FGF21 در مغز فعال می‌کند را مورد بررسی قرار دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج