۱۳۰۰۲۵۳
۷۲۶۸
۷۲۶۸
پ

پیش‌بینی قیمت دلار در ماه‌های آینده

تغییر دستورالعمل بانک مرکزی در ارائه ارز با کارت ملی و گام های مؤثر دولت در توسعه روابط بین المللی، از عوامل مؤثر بر کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر و روزها و ماه های آینده است.

فارس نوشت: تغییر دستورالعمل بانک مرکزی در ارائه ارز با کارت ملی و گام های مؤثر دولت در توسعه روابط بین المللی، از عوامل مؤثر بر کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر و روزها و ماه های آینده است.

بازار دلار به مانند بازار طلا نمی تواند در کوتاه مدت سقف‌های جدید قیمتی ثبت کند و حتی اگر در تعطیلات قیمت آن در بازار غیر رسمی و مجازی افزایش پیدا کند این افزایش پس از یک روز از بازگشایی بازارها، به صورت جدی تعدیل می شود.

هم اکنون در میدان فردوسی و در بازار غیر رسمی دلار به محدوده قیمتی ۴۹ هزار تومان رسیده است و در موضوع تعداد معاملات، رکود جدی تری در مقایسه با قبل را می گذارند؛ اما چرا قیمت دلار به سرعت کاهش پیدا کرد و روند جدید آن به کدام سمت خواهد بود؟

چرا قیمت دلار کاهش پیدا کرد؟

آنچه که امروز در بازار غیر رسمی شاهد بودیم، کاهش نرخ دلار و ورود به محدوده ۴۹ هزار تومان و افزایش فروشندگان در بازار است. پر واضح است که کاهش تقاضای اسکناس دلار بعد از تعطیلات فروردین و همچنین خوش بینی‌های ایجاد شده در روابط بین‌المللی از باز شدن سفارت عربستان گرفته تا اخبار مختلف در موضوع گشایش ها، در کاهش نرخ دلار سهیم بوده است.

امروز نرخ دلار فردایی نیز در بازار غیر رسمی به ۴۸ هزار ۸۰۰ تومان رسیده که نشان می دهد فعالان بازار ارز ادامه کاهش نرخ را پیش‌بینی می‌کنند.

تنها یک روز پس از پایان تعطیلات ۱۳ روزه نوروزی، با افت چند هزار تومانی قیمت دلار مواجه بودیم که این موضوع تایید میکند که بخشی از افزایش قیمت‌های غیر رسمی صرفا مجازی و در محدوده قیمت سازی بوده است. بنابراین در حال حاضر قیمت دلار در بازار غیررسمی آرام گرفته و رفته رفته به سمت پایین ترین نرخ خود در اسفند ماه که ۴۴ هزار تومان بوده در حرکت است و به نظر می‌آید در ادامه قیمت دلار و روند حرکتی آن کاهش بیشتری داشته باشد اما دو مورد بسیار مهم می تواند در جهت تشدید تا تحدید این آرامش، مد نظر باشد.

دو عامل تاثیر گذار بر قیمت دلار در ماه‌های آینده

در تشریح عوامل موثر بر قیمت دلار در ماه های آینده اولا کی توان به اقدامات سیاست‌گذار به خصوص بانک مرکزی به عنوان مقام پولی اشاره کرد که تا به اینجا در جهت ایجاد محدودیت در بازار اسکناس و بازار غیر رسمی و پاسخ دادن به نیازهای واقعی و ضروری ارز گام برداشته است.

به عنوان مثال بانک مرکزی در دستور العمل جدید خود که فروش ارز به صورت اسکناس در سرفصل " تامین نیازهای ضروری" یا همان فروش دلار با سهمیه کارت ملی است، از پرداخت مستقیم اسکناس به متقاضی اجتناب کرده و روش خود را به روش واریز به حساب ارزی متقاضی نزد بانکها تغییر داده است که این سیاست در جهت مقابله با دلالان و اتفاقاتی مانند اجاره کارت ملی و غیره بسیار مؤثر است.

در واقع بر اساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی، برای دریافت دلار سهمیه ای باید ۳۶۵ روز از آخرین باری که فرد از کد ملی خود جهت دریافت ارز استفاده کرده است، گذشته باشد و بعد از آن نیز اقدام به افتتاح حساب پس‌انداز ارزی در یکی از بانک‌های کشور کند و جهت افتتاح حساب مبلغی معادل ۱۰۰ دلار ( در حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان) در حساب بانکی قرار داهد، سپس پس از ثبت نام و ادامه روال قانونی بانک حساب ارزی فرد را معادل ۲۰۰۰ یورو شارژ کرده و فرد می‌تواند بری دریافت آن مراجعه کند.

مشخص است که افزایش بروکراسی دریافت ارز با کد ملی که به واقع در هیچ کشوری به خصوص کشورهای شرق آسیا رواج نداشته تنها در جهت مقابله با تقاضای سفته بازانه و تحدید فعالیت سو استفاده کنندگان از کد و کارت ملی اغیار است.

دومین موردی که بر روند فعلی دلار موثر است، مساله ادامه گشایش‌های بین‌المللی یا اتفاقات این چنینی است. در حال حاضر به نظر می‌رسد بهبود روابط بین المللی در منطقه و دنیا تاثیرات جدی در کاهش تلاطمات بازار ارز و کاهش قیمت خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج