۱۳۰۰۴۱۴
۱۱۳۳
۱۱۳۳
پ

مچ‌بندی که انقلابی در درمان حملات قلبی ایجاد می‌کند

دستگاه جدید مچ بند می‌تواند تروپونین را بدون گرفتن نمونه خون اندازه گیری کند. این دستگاه مانند ساعت هوشمند بر روی مچ قرار می‌گیرد و از نور مادون قرمز در سراسر لایه‌های پوست (از طریق پوست) برای تشخیص تروپونین در سیستم خون استفاده می‌کند.

فرارو: دانشمندان دستگاهی ساخته‌اند که به مچ بسته می‌شود و می‌تواند با تسریع روند تشخیص بدون نیاز به خون گیری (روش فعلی) در درمان حملات قلبی انقلابی ایجاد کند.

به نقل از کانورسیشن، سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر در انگلستان و ولز به دلیل درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می‌کنند و ۲۵ درصد از پذیرش‌های پزشکی در بیمارستان‌ها را تشکیل می‌دهد. این بیماران معمولا علائم متفاوتی دارند، شرایط بهداشتی پیچیده مرتبط دارند و اغلب از چندین دارو استفاده می‌کنند.

مچ‌بندی که انقلابی در درمان حملات قلبی ایجاد می‌کند

ارزیابی آنان دشوار است، اما معمولا شامل بررسی سابقه پزشکی شان، گرفتن اثر قلبی از فعالیت الکتریکی قلب (به نام الکتروکاردیوگرام) و گرفتن عکس قفسه سینه است.

الکتروکاردیوگرام یا ECG می‌تواند تغییراتی را در ریتم قلب مرتبط با حمله قلبی در حدود ۵۰ درصد بیماران نشان دهد. ۴۰ درصد دیگر بیماران ریتم تغییر یافته را نشان نمی‌دهند و نیاز به بررسی بیش‌تر دارند. در این میان آزمایشات خونی مهم هستند. یک آزمایش برای پروتئینی به نام تروپونین است که در سلول‌های قلب یافت می‌شود. این پروتئین نقش کلیدی در ایجاد انقباض و شل شدن سلول‌های عضلانی قلب دارد. هنگامی که سلول‌ها به دلیل انسداد در شریان‌هایی که خون را به قلب می‌رسانند از اکسیژن محروم می‌شوند شروع به مردن می‌کنند و تروپونین را به منبع خون آزاد می‌کنند. این موضوع را به طور خاص برای بیمارانی که هیچ تغییری در تروپونین نشان نمی‌دهند را می‌توان در آزمایشگاه بیمارستان از نمونه‌ای که از یک بیمار معمولا از ورید آرنج یا از یک کاتتر (یک لوله نازک) پشت دست گرفته شده اندازه گیری کرد.

این آزمایش دو یا سه ساعت پس از پذیرش بیمار تکرار می‌شود. تغییر در میزان تروپونین در خون می‌تواند نشان دهنده حمله قلبی باشد. این موضوع به طور خاص برای بیمارانی که هیچ تغییری در الکتروکاردیوگرام نشان نمی‌دهند مفید است.

بیماران با تشخیص حمله قلبی نیاز به درمان فوری دارند درمانی که معمولا با جراحی همراه است و در آن یک کاتتر وارد شریان مسدود شده در قلب می‌شود و یک بالن برای باز کردن انسداد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این روش آنژیوپلاستی می‌گویند. در بسیاری از موارد یک لوله توری فلزی به نام استنت همراه با بالن وارد می‌شود. هنگامی که بالن تخلیه می‌شود استنت در جای خود باقی مانده تا شریان باز بماند. با این وجود، آزمایش خون تروپونین نیاز به خون گیری دارد. ترس از سوزن در برخی از افراد (۴ تا ۱۰ درصد از جمعیت) وجود دارد. اضطراب و استرس می‌تواند درد قفسه سینه را بدتر کند.

نیازی به نمونه خون نیست

دستگاه جدید مچ بند می‌تواند تروپونین را بدون گرفتن نمونه خون اندازه گیری کند. این دستگاه مانند ساعت هوشمند بر روی مچ قرار می‌گیرد و از نور مادون قرمز در سراسر لایه‌های پوست (از طریق پوست) برای تشخیص تروپونین در سیستم خون استفاده می‌کند.

نتیجه مطالعه‌ای تازه که در نشریه European Heart Journal – Digital Health منتشر شده نشان داده که این دستگاه می‌تواند ۹۰ درصد حملات قلبی را ظرف مدت پنج دقیقه تشخیص دهد. دکتر "پارتو پی. سنگوپتا" نویسنده اصلی مقاله مرتبط با این مطالعه می‌گوید: "با این سطح از دقت اگر از این دستگاه استفاده کنید و نتیجه مثبت شود کاملا مطمئن خواهید شد که بیمار می‌تواند برای آزمایش‌های تشخیصی، درمان و مداخله سریع بستری شود".

اگر مطالعات بزرگ‌تر این یافته‌های اولیه را تایید کنند این دستگاه انقلابی برای تشخیص تروپونین می‌تواند به منظور تشخیص حملات قلبی در جراحی‌های کوچک پوستی توسط پزشک عمومی (GP) یا برای ارائه خدمات به بیمار مبتلا به درد قفسه سینه که برای اولین بار به اورژانس مراجعه می‌کنند مفید باشد. هم چنین، این بدان معنا خواهد بود که بیماران مجبور نخواهند بود منتظر بمانند تا نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده شود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و نتایج پس از رسیدن به بیمارستان بازگردانده شوند.

مهم است که بیماران در سریع‌ترین زمان ممکن عملکرد خون رسانی کامل به قلب را داشته باشند تا از مرگ سلول‌های قلبی بیش‌تر جلوگیری به عمل آید. همان طور که در رشته قلب و عروق گفته می‌شود: زمان ماهیچه است. این دستگاه جدید مچ بند می‌تواند تشخیص و درمان بیماران مبتلا به درد قفسه سینه را سرعت بخشد.

این فناوری هم چنین می‌تواند به طور بالقوه برای آزمایش‌های دیگر به منظور تشخیص لخته‌های خون، حاملگی خارج رحمی یا سپسیس (بیماری خطرناکی است که بر اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت ایجاد می‌شود و به تدریج سراسر بدن را فرا می‌گیرد) استفاده شود و البته می‌تواند راه نجاتی برای افرادی باشد که دچار فوبیای شدید سوزن هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج