۱۳۰۳۱۶۰
۴۵۹۲۱
۴۵۹۲۱
پ

این «چاه آب» یک شاهکار معماری است

در دنیای معماری فقط ساختمان‌های سر به فلک کشیده نیستند که می‌توانند شکوهمند و حیرت‌انگیز باشند؛ حتی یک «چاه» هم اگر با هنرمندی و مهارت ساخته شود می‌تواند باشکوه جلوه کند.

فرادید: «چاند بائوری» (Chand Baori) نام یک چاه آب در روستای آبهانری (Abhaneri) در ایالت راجستان هند است. اما این یک چاه آب معمولی نیست بلکه به معنی واقعی کلمه یک شاهکار معماری است که تقارن، تناسب و الگو‌های تکرارشونده‌اش چشم را خیره می‌کنند.

این چاه از نوع چاه‌های پلکانی (Stepwell) است که دهانۀ عریضی دارند و دسترسی به آب را از طریق مسیر‌های پلکانی میسر می‌کنند. استفاده از این چاه‌ها بخصوص در غرب کشور هندوستان از بیش از هزار سال قبل رواج داشته است. چاند بائوری ۳۰ متر عمق دارد و یکی از عمیق‌ترین چاه‌های پلکانی هند به حساب می‌آید.

این «چاه آب» یک شاهکار معماری است

این چاه در حدود قرن هشتم میلادی و بنابر یک نقل توسط یکی از حاکمان محلی به اسم راجا چاندا ساخته شده است و به همین دلیل نامش چاندا بائوری یا «چاه چاندا» است. چاه‌هایی مثل چاندا بائوری فقط برای استفاده‌های معمولی نبوده‌اند بلکه جایگاهی آیینی و مناسکی نیز داشته‌اند. در جای جای این اثر نقش‌برجسته‌هایی از ایزدان هندی وجود دارد که نشان‌دهندۀ اهمیت آیینی این بنا هستند.

این «چاه آب» یک شاهکار معماری است

در گذشته معبدی با عنوان هارشات ماتا نیز در کنار این چاه برپا بوده که با ستون‌ها و مجسمه‌های متعددش در کنار پلکان چاه منظرۀ خارق‌العاده‌ای را شکل می‌داده است؛ اما این معبد در جریان جنگ‌های مختلف از جمله حملۀ مغول‌ها از میان رفته و تنها بقایایی ویرانه از آن بر جا مانده است.

این چاه در سه طرف خودش دارای ۳۵۰۰ پلّه است که با عبور از ۱۳ طبقه، دسترسی به مخزن آب را فراهم می‌کنند. طرف چهارم چاه طبقات متعددی از راهرو‌های دارای ستون را شامل می‌شود. طرح هندسی بسیار ظریف و زیبای پلکان‌ها که در سه طرف چاه تکرار شده است، منظرۀ شگفت‌انگیزی به این شاهکار معماری بخشیده و مهم‌ترین ویژگی آن به شمار می‌آید.

این «چاه آب» یک شاهکار معماری است

این «چاه آب» یک شاهکار معماری است

این «چاه آب» یک شاهکار معماری است

این «چاه آب» یک شاهکار معماری است

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج