۱۳۰۳۸۶۶
۱۵۸۱۷
۱۵۸۱۷
پ

این درخت ۴۷۰۰ساله در استان فارس ثبت ملی می‌شود؟

دوستداران محیط زیست و علاقه مندان به طبیعت با اشاره به قطعه فیلمی از یک درخت بنه کهنسال در شهرستان فیروزآباد استان فارس که گفته می شود این درخت بیش از چهار هزار و ۷۰۰ سال سن دارد، آسیب هایی که بر اثر بی توجهی و در خلاء ثبت ملی به آن وارد شده را به چالش کشیده اند.

ایرنا: برای نشان دادن بزرگی و قدمت این درخت کهنسال همین بس که هفت مرد با دست های باز دور آن را حلقه زدند تا بتوانند قطر تنه درخت را نشان دهند، با این توصیف به نظر می رسد تنه این درخت بیش از هفت متر قطر دارد.

برخی علاقه مندان نیز از وجود بنه های مشابه در ارسنجان و پاسارگاد خبر داده اند که تنه ای کمتر از این درخت دارد، آنان قطر تنه درختان بنه در ارسنجان و پاسارگاد را حدود پنج متر اعلام کرده اند، آن درختان نیز به ثبت ملی نرسیده و در معرض آسیب قرار دارند.

در عین حال این دوگانگی و معما نیز در بین علاقه مندان به طبیعت و دوستداران محیط زیست مطرح است که ثبت این درخت کهنسال در فهرست میراث ملی آیا کمکی به حفظ آن می کند یا با معرفی بیشتر این درخت راه را برای آسیب رساندن به آن هموار می سازد؟

برخی از این افراد با استناد به درختی که در شهرستان ارسنجان وجود دارد و در سالهای گذشته برای ثبت ملی آن تلاش هایی صورت گرفت چنین اذعان کردند: در ارسنجان درختی بنه روییده بر سنگ وجود دارد که یک پدیده طبیعی و منحصر بفرد است. احتمالا بسیاری از افراد این درخت را از نزدیک دیده اند و یا شاید در فضای مجازی از وجود چنین درختی مطلع باشند.

تا زمانی که این درخت شناخته نشده بود خیال علاقه مندان به طبیعت راحت بود. سال گذشته تصاویر این درخت در شبکه های مجازی بسیار همرسانی شد و متاسفانه همین اطلاع باعث شد تا عده ای خارج از شهرستان به امید دیدن گنج زیر پای این درخت را گودال حفر کنند که خوشبختانه درخت آسیب ندید اما زنگ خطری برای حفاظت بیشتر این درخت بود.

برای ثبت این درخت متاسفانه تلاش علاقه مندان به نتیجه نرسید. پیشنهاد دوستداران محیط زیست این است که این درخت ثبت ملی شود تا تمهیدات لازم دیده شود اما دغدغه آنها هم دیده شود و موقعیت مکانی درخت کهنسال فیروزآباد در فضای مجازی فعلا اعلام نشود تا زمانی که از لحاظ حفاظت مانند سرو ابرکوه محافظت شود.

از سویی دیگر، متاسفانه افرادی برای پیدا کردن گنج واهی اقدام به تخریب تنه درخت بنه کهنسال شهرستان فیروزآباد کرده اند. ‌ این موضوع را برخی سالخوردگان منطقه اعلام کرده اند و هنوز مستندی مبنی بر تایید یا رد آن ارایه نشده است؛ برخی افراد نیز گفته اند زیاده خواهان برای برداشت عسل نه درخت کهنسال فیروزآباد را سوراخ کرده اند، در عین حال اکنون سوراخ بزرگی در تنه درخت ایجاد شده که یک آسیب جدی تلقی می گردد و لازم است گیاه پزشکان و متخصصان برای ترمیم آن چاره اندیشی کنند.

درخت بنه شهرستان فیروزآباد کهن ترین بنه زاگرس است که در منطقه " کهنارو " در طبیعت این شهرستان روییده، این منطقه همجوار با جایی است که چهار تن اعضای خانواده بهزادی و از حافظان طبیعت در سالهای گذشته در حادثه خاموش کردن آتش جان خود را از دست دادند و به خیل شهیدان پیوستند.

شهرستان فیروزآباد در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غرب شیراز در استان فارس قرار دارد.

این درخت ۴۷۰۰ساله در استان فارس ثبت ملی می‌شود؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج