۱۳۰۴۵۴۸
۳۰۰۸
۳۰۰۸
پ

خواص شگفت‌انگیز این خوراکی برای سلامتی

پیاز یکی از پر مصرف‌ترین و پر طرفدارترین مواد غذایی موجود در هر آشپزخانه‌ای است.

فرارو: پیاز یکی از پر مصرف‌ترین و پر طرفدارترین مواد غذایی موجود در هر آشپزخانه‌ای است.

خواص شگفت‌انگیز این خوراکی برای سلامتی

پیاز بسیار مغذی است و با چندین فواید از جمله بهبود سلامت قلب، کنترل بهتر قند خون و افزایش تراکم استخوان همراه بوده است. اگرچه همه سبزیجات برای سلامتی مهم هستند،اما انواع خاصی از آنها فواید منحصر به فرد خود را دارند.

پیاز عضوی از جنس گیاهان گلدار آلیوم است که این گروه شامل سیر، موسیر، تره فرنگی و پیازچه نیز می شود. این سبزیجات حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی قوی هستند که ثابت شده است به طرق مختلف سلامت ما را تضمین خواهند کرد.

خواص دارویی پیاز نیز از زمان های قدیم، زمانی که از آن برای درمان بیماری هایی مانند سردرد، بیماری های قلبی و زخم های دهان استفاده می شد، شناخته شده است.

در اینجا مزیت های قابل توجه پیاز برای سلامتی آورده شده است.

پیاز سرشار از مواد مغذی است

پیاز دارای مواد مغذی متراکم است، به این معنی که کالری کمی دارد اما سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است.

یک پیاز متوسط فقط 44 کالری دارد اما دوز قابل توجهی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر را ارائه می دهد. این سبزی به ویژه سرشار از ویتامین C است، یک ماده مغذی که در تنظیم سلامت ایمنی، تولید کلاژن، ترمیم بافت و جذب آهن نقش دارد.

ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن شما عمل می کند و از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند.

پیاز همچنین سرشار از ویتامین‌های B، از جمله فولات و ویتامین B۶ است که نقش کلیدی در متابولیسم، تولید گلبول‌های قرمز خون و عملکرد عصبی دارند.

در نهایت، آنها منبع خوبی از پتاسیم هستند، ماده معدنی که بسیاری از مردم فاقد آن هستند. بدن برای عملکرد طبیعی سلولی، تعادل مایعات، انتقال عصبی، عملکرد کلیه و انقباض عضلانی همگی به پتاسیم نیاز دارد.

پیاز ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد

پیاز حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی است که با التهاب مبارزه می کند، تری گلیسیرید را کاهش می دهد و سطح کلسترول را کاهش می دهد؛ همه اینها ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

خواص ضد التهابی قوی آنها همچنین ممکن است به کاهش فشار خون بالا و محافظت در برابر لخته شدن خون کمک کند.

کوئرستین یک آنتی اکسیدان فلاونوئیدی است که در پیاز بسیار متمرکز است. از آنجایی که این ماده یک ضد التهاب قوی است، ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی، مانند فشار خون بالا کمک کند. یک مطالعه روی 70 نفر با اضافه وزن و فشار خون بالا نشان داد که دوز 162 میلی گرم در روز عصاره پیاز غنی از کورستین به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک را به میزان 3 تا 6 میلی متر جیوه (mmHg) در مقایسه با دارونما کاهش می دهد.

یک مطالعه در سال 2014 روی 54 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نشان داد که مصرف مقادیر زیادی پیاز قرمز خام (80 تا 120 گرم در روز) به مدت 8 هفته باعث کاهش کلسترول کل و LDL (بد) در مقایسه با گروه کنترل شد.

علاوه بر این، شواهد حاصل از مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که مصرف پیاز ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله التهاب، سطوح بالای تری گلیسیرید و تشکیل لخته خون را کاهش دهد.

پیاز سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که اکسیداسیون را مهار می کنند، فرآیندی که منجر به آسیب سلولی می شود و به بیماری هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری قلبی منجر می شود.

پیاز منبع عالی آنتی اکسیدان است. در واقع، آنها حاوی حداقل 17 نوع مختلف از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی هستند.پیاز قرمز به ویژه حاوی آنتوسیانین است که رنگدانه های گیاهی از خانواده فلاونوئیدها می باشند که به پیاز قرمز رنگ عمیق می دهند.

مطالعات متعدد نشان داده است افرادی که غذاهای غنی از آنتوسیانین بیشتری مصرف می کنند، خطر ابتلا به بیماری قلبی در آنها کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال، مطالعه ای بر روی 43880 مرد نشان داد که مصرف روزانه 613 میلی گرم آنتوسیانین به طور معمول با 14 درصد کاهش خطر حملات قلبی غیر کشنده مرتبط است.

به طور مشابه، یک بررسی در سال 2018 به این نتیجه رسید که مصرف مقادیر بالاتر غذاهای غنی از آنتوسیانین با خطر کمتر بیماری قلبی و مرگ و میر بیماری قلبی مرتبط بوده است.

علاوه بر این، آنتوسیانین ها در برابر انواع خاصی از سرطان و دیابت محافظت می کنند.

پیاز حاوی ترکیبات ضد سرطان است

خوردن سیر و پیاز با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان معده و روده بزرگ مرتبط است.

بررسی 26 مطالعه نشان داد که افرادی که بیشترین میزان سبزیجات آلیوم را مصرف می‌کنند، 22 درصد کمتر از افرادی که کمترین مقدار را مصرف می‌کنند، به سرطان معده مبتلا می‌شوند.

علاوه بر این، بررسی 16 مطالعه در سال 2014 بر روی 13333 نفر نشان داد که افرادی که بیشترین مصرف پیاز را داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، 15 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ داشتند. این خواص مبارزه با سرطان با ترکیبات گوگرد و آنتی اکسیدان های فلاونوئید موجود در سبزیجات آلیوم مرتبط است.

پیاز آنیونین A را فراهم می کند، یک ترکیب حاوی گوگرد که در مطالعات نشان داده شده است که رشد تومور را کاهش داده و گسترش سرطان تخمدان و ریه را کند می کند. پیاز همچنین حاوی فیستین و کورستین، آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است که ممکن است رشد تومور را مهار کنند.

پیاز قند خون را کنترل می کند

خوردن پیاز ممکن است به کنترل قند خون کمک کند که برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت بسیار مهم است.

یک مطالعه قدیمی روی 42 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که خوردن 3.5 اونس یا 100 گرم پیاز قرمز خام به طور قابل توجهی سطح قند خون ناشتا را پس از 4 ساعت کاهش می دهد.

علاوه بر این، چندین مطالعه حیوانی نشان داده است که مصرف پیاز ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد.

اگر می خواهید قند خون خود را کنترل کنید پیاز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

یک مطالعه نشان داد که موش‌های مبتلا به دیابت که با غذای حاوی 5 درصد پودر پیاز خشک به مدت 8 هفته تغذیه می‌شدند، سطح قند خون ناشتا در آنها کاهش پیدا کرد و سطح تری گلیسیرید و کلسترول پایین‌تری نسبت به گروه کنترل داشتند.

ترکیبات خاصی که در پیاز یافت می شوند، مانند ترکیبات کوئرستین و گوگرد نیز دارای اثرات ضد دیابتی هستند.به عنوان مثال، نشان داده شده است که کورستین با سلول های روده کوچک، پانکراس، ماهیچه های اسکلتی، بافت چربی و کبد برای کنترل تنظیم قند خون کل بدن تعامل دارد.

پیاز ممکن است تراکم استخوان را افزایش دهد

اگرچه لبنیات اعتبار زیادی برای تقویت سلامت استخوان دارند، بسیاری از مواد غذایی دیگر، از جمله پیاز نیز ممکن است به تقویت استخوان‌ها کمک کنند.

مطالعه ای بر روی 24 زن میانسال و یائسه نشان داد که کسانی که روزانه 3.4 اونس (100 میلی لیتر) آب پیاز به مدت 8 هفته مصرف می کردند، تراکم استخوان و فعالیت آنتی اکسیدانی آنها در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافته بود.

یک مطالعه قدیمی دیگر روی 507 زن یائسه نشان داد که افرادی که حداقل یک بار در روز پیاز می‌خورند، 5 درصد تراکم استخوان بیشتری نسبت به افرادی دارند که آن را یک بار در ماه یا کمتر می‌خورند.

به علاوه مطالعه نشان داد که افراد مسن‌تری که اغلب پیاز مصرف می‌کردند، خطر شکستگی لگن در آنها بیش از 20 درصد در مقایسه با افرادی که هرگز آن را نخوردند، کاهش داشته است.

پیاز به کاهش استرس اکسیداتیو، افزایش سطح آنتی اکسیدان و کاهش تحلیل استخوان کمک می کند که ممکن است از پوکی استخوان جلوگیری کند و تراکم استخوان را افزایش دهد.

پیاز خاصیت آنتی باکتریال دارند

پیاز می تواند با باکتری های بالقوه خطرناکی مانند اشریشیا کلی (E. coli)، سودوموناس آئروژینوزا، استافیلوکوکوس اورئوس (S. aureus) و باسیلوس سرئوس مبارزه کند.

علاوه بر این، نشان داده شده است که عصاره پیاز از رشد Vibrio cholerae، یک باکتری که یک نگرانی عمده برای سلامت عمومی در برخی از نقاط جهان است، جلوگیری می کند.

به نظر می رسد کوئرستین استخراج شده از پیاز یک راه بسیار قوی برای کاهش رشد باکتری ها باشد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که کورستین می تواند از رشد چندین گونه از باکتری ها، از جمله هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)، نوعی باکتری مرتبط با زخم معده و برخی سرطان های گوارشی جلوگیری کند.

 

پیاز سلامت گوارش را تقویت می کند

پیاز منبع غنی فیبر و پری بیوتیک است که برای سلامتی مطلوب روده ضروری است. پری بیوتیک ها انواع غیرقابل هضم فیبر هستند که توسط باکتری های مفید روده تجزیه می شوند.

باکتری های روده از پری بیوتیک ها تغذیه می کنند و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه از جمله استات، پروپیونات و بوتیرات ایجاد می کنند. تحقیقات نشان داده است که این اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه سلامت روده و ایمنی را تقویت می‌کنند، التهاب را کاهش می‌دهند و هضم را تقویت می‌کنند.

علاوه بر این، مصرف غذاهای غنی از پری بیوتیک ها به افزایش پروبیوتیک ها مانند سویه های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریا کمک می کند که برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

یک رژیم غذایی غنی از پری بیوتیک ها ممکن است به بهبود جذب مواد معدنی مهم مانند کلسیم کمک کند که ممکن است سلامت استخوان ها را بهبود بخشد.

پیاز به ویژه سرشار از پری بیوتیک‌های اینولین و فروکتولیگوساکارید است که به افزایش تعداد باکتری های دوست در روده شما و بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند.

 

آیا پیاز برای رگ‌های خونی مفید است؟

اگر چه این خاصیت پیاز به پای سیر نمی‌رسد اما باید بدانید که پیاز به گردش خون بهتر کمک زیادی می‌کند. نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می‌خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ‌های خونی‌شان می‌شوند. البته مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

در واقع پیاز حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات سولفیدی (گوگرددار) است و برای همین برای رگ‌ها مفید است. همچنین باید بدانید که این ماده غذایی مفید حاوی امگا ۳ نیز هست که میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد. پتاسیم موجود در آن، نمک بیش از اندازه‌ی بدن را دفع می‌کند و برای همین قلب و رگ‌های خونی را در سلامت نگه می‌دارد.

حتماً سر سفره پیاز خام داشته باشید. در تهیه‌ی سالادهایتان از این ماده‌ی غذایی غافل نشوید. توجه داشته باشید پیاز خام حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری است.

پیاز همیار لاغری

اصلاً هر ماده‌ی غذایی که باعث لاغری شود عزیزتر است. اگر می‌خواهید لاغر شوید پیاز را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. اول به خاطر این که پیاز حاوی فیبر است. فرقی نمی‌کند که خام باشد یا پخته! فیبرهای موجود در آن داخل دستگاه گوارش حجیم می‌شود و برای همین احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد.

این ماده‌ی غذایی همچنین ادرارآور است و به دفع سموم بدن کمک می‌کند. در نهایت باید بگوییم که پیاز میزان تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. تری گلیسیریدها چربی‌های انباشته شده در بافت‌های چربی بدن هستند که در شکم، ران‌ها و غیره انباشته می‌شوند.

فرقی نمی‌کند چه پیازی باشد! اگر می‌خواهید لاغر شوید پیاز سفید، قرمز، زرد، خام و پخته میل کنید. توجه داشته باشید که در پخت آن از روغن بیش از حد استفاده نکنید.

به راحتی پیاز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

پیاز یک عنصر اصلی در آشپزخانه های سراسر جهان است. آنها به غذاها طعم خوبی می دهند و می توان از آنها به صورت خام یا پخته لذت برد.

ناگفته نماند، آنها می توانند مصرف فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی شما را افزایش دهند.

در اینجا چند نکته برای اضافه کردن پیاز به رژیم غذایی شما وجود دارد:

  • پیاز کاراملی شده را به غذاهای پخته شده اضافه کنید.
  • برای یک غذای جانبی سالم، پیاز پخته شده را با سبزیجات دیگر ترکیب کنید.
  • سعی کنید پیاز پخته را به غذاهای تخم مرغی مانند املت اضافه کنید.
  • گوشت، مرغ یا توفو را با پیاز سرخ شده روی آن قرار دهید.
  • پیاز قرمز نازک خرد شده را به سالاد مورد علاقه خود اضافه کنید.
  • با نخود، پیاز خرد شده و فلفل قرمز یک سالاد غنی از فیبر درست کنید.
  • از پیاز و سیر به عنوان پایه ی سوپ استفاده کنید.
  • تاکو، فاهیتاس و سایر غذاهای مکزیکی با پیاز خام خرد شده امتحان کنیدو
  • یک سالسا خانگی با پیاز، گوجه فرنگی و گشنیز تازه درست کنید.
  • یک سوپ پیاز و سبزیجات مقوی آماده ک مصرف کنید.
  • پیاز خام را با گیاهان تازه، سرکه و روغن زیتون مخلوط کنید تا یک سس سالاد خانگی خوشمزه تهیه کنید.

با بوی بد دهان بعد از مصرف پیاز چه کنیم؟

خیلی‌ها از ترس بوی دهان از مصرف پیاز خام خودداری می‌کنند. با این حال مقابله با بوی بد دهان بعد از خوردن پیاز خام کار چندان سختی نیست. کافی است مقداری جعفری، موز یا کیوی میل کنید. بعد از مصرف سیر یا پیاز مقداری جعفری خام بجوید. خواهید دید که موثر واقع می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج