۱۳۰۵۶۳۴
۱ نظر
۴۹۳۸
۱ نظر
۴۹۳۸
پ

قیمت کاهو سر به فلک کشید!

اسماعیل مرادیان گفت: قیمت کاهو در سال گذشته کیلویی ۳ تا ۵ هزار تومان بود اما امروز در میادین با قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به فروش می رسد.

گسترش نیوز: اسماعیل مرادیان گفت: قیمت کاهو در سال گذشته کیلویی ۳ تا ۵ هزار تومان بود اما امروز در میادین با قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به فروش می رسد.

ورود زودهنگام هندوانه در بازار باقیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان صدای بسیاری را درآورده است. تقاضا زیاد در ماه رمضان برای هندوانه یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت شده است. پیاز، گوجه فرنگی، خیار و حالا کاهو از صیفی‌جاتی هستند که به صورت نوبتی افزایش قیمت را در بازار دارند که قیمت آن مانند نمودار در نوسان است.

قیمت کاهو سر به فلک کشید!

گسترش نیوز برای اطلاعات بیشتر و بررسی این مشکل با اسماعیل مرادیان، نایب‌رئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی‌ به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

اسماعیل مرادیان، نایب‌رئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی‌ با اظهار نارضایتی از وضعیت توزیع و نرخ میوه و صیفی جات گفت: صادرات بی رویه باعث افزایش قیمت میوه و صیفی جات شده است. ماه رمضان که باید کالا با قیمت مناسب به دست مشتری برسد با صادرات باعث افزایش قیمت شده است. روزی چند ده کامیون از میدان میوه و تره بار هندوانه به ترکیه صادر می شود اما مردم کشور باید با قیمت زیاد این میوه را خریداری کنند. کشور های دیگر با دلار خریداری می کنند اما مردم کشورمان توانایی خرید با دلار را ندارند.

وی ادامه داد: در میدان میوه و تره‌بار قیمت میوه را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و نرخ‌گذاری صورت نمی گیرد. صادرکنندگان بار را از کشاورزان به قیمت دلار خریداری می کنند به این صورت دیگر به دست مردم نمی رسد اگر هم عرضه شود با قیمت بالا به فروش می‌رود. نکته مهم فروش به صورت عرضه و تقاضایی سبزی و صیفی‌جات نظیر انواع فلفل، کلم، کدو و کاهو در میدان تره‌بار مرکزی است که از چند هفته پیش به بهانه بارندگی در استان های کشور روی اطلاعیه قیمت ها ثبت شد و هنوز ادامه دارد یعنی قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می کند، در واقع دست فروشنده برای گران‌فروشی باز است.

مرادیان بابیان قیمت برخی اقلام میوه و صیفی‌جات خاطرنشان کرد: در میدان میوه و تره‌بار قیمت کاهو ۳۰ هزار تومان، کاهو سالادی ۳۵ هزار تومان، هندوانه ۲۵ هزار تومان است.

وی افزود: قیمت کاهو در سال گذشته کیلویی ۳ تا ۵ هزار تومان بود اما امروز در میادین با قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به فروش می رسد. کاهو از ورامین و اطراف تهران تهیه می شود؛ افزایش این‌چنین قیمت کاهو تنها به دلیل افزایش صادرات است. باید صادرات به طور مازاد مصرف باشد تا با روند صادرات پیش رو به مصرف داخلی لطمه وارد نکند.

نایب‌رئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی‌ِ تصریح کرد: کشت هندوانه بسیار هزینه‌بر و پر مصرف است. هندوانه ۸ تا ۱۰ کیلویی ۵۰۰ لیتر آب مصرف می کند. کشورهای همسایه با خرید هندوانه از ایران سود فراوانی می‌کنند. با این اتفاق آب ایران از بین می‌رود و در آخر با قیمت بالا هم به دست مشتری داخل کشور می رسد به طوری که کاشت هندوانه به کشور ضرر می رساند. وضعیت آب ترکیه از ایران بهتر است اما به این دلیل که خرید این محصول از ایران برای آن صرف دارد به واردات دست می زند و منابع آبی خود را حفظ می کنند.

مرادیان یادآور شد: صادرات در همه جای دنیا به صورت مازاد بر مصرف است. اما متأسفانه در کشور ما به مصرف‌کننده داخلی توجه نمی شود و با صادرات بی رویه باعث افزایش قیمت محصولات می شوند.

وی پیرامون میوه های نوبرانه در میادین میوه و تره بار اظهار کرد: میوه های نوبرانه در میادین میوه و تره بار با قیمت مناسب به فروش می رسد. قیمت توت فرنگی از ۵۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در نوسان است. مغازه‌داران سطح شهر با افزایش ۳۰ درصدی بر روی قیمت فاکتور به دست مشتری می رسانند. از لحاظ سردرختی امسال سال خوبی است. گوجه سبز ریز از ۵۰، ۶۰ هزار تومان شروع می شود و تا ۳۰۰،۲۵۰ هزار تومان بنا به درخواست مشتری قیمت دارد.

مرادیان ادامه داد: میوه فروش‌ها می‌توانند ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به فاکتور سر برگ داری که از میادین میوه و تره بار داده می شود افزایش قیمت داشته باشند.

وی در پایان گفت: خواسته ما این است حداقل صادرات چند قلمی که مایحتاج مردم است را متوقف یا کاهش دهند تا قیمت ها کمی کنترل شود. کاهو، گوجه‌فرنگی و هندوانه جز این موارد است. در صادرات باید مدیریت شود. از کارشناسان و مغازه‌داران میادین میوه و تره بار باید اطلاعات کسب کنند و وضعیت برای عرضه و تقاضا این محصول بررسی کنند که اگر مناسب بود بعد تصمیم گیری برای صادرات هم داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      زندگی دیگه تمام شد فقط باید برای زنده ماندن تلاش کرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج