۱۳۰۵۶۵۴
۵۵۱۳
۵۵۱۳
پ

پاسخ به توئیت خبرساز درباره زلزله در غرب ایران

فریبرز ناطقی الهی زلزله شناس در یادداشتی به ادعای ستاره شناس هلندی مبنی بر اینکه زلزله‌ای در مناطق غربی ایران در پیش است پاسخ داد.

خبرآنلاین: فریبرز ناطق الهی، استاد نمونه در مهندسی سازه در یادداشتی می‌نویسد: «ستاره شناس و منجم هلندی که بنا به گفته خودش با مطالعه رفتار ستاره ها و کائنات تخمینی از زمان و مکان برای رخداد زلزله های سطح زمین می دهد، دوباره متنی را منتشر کرده که باعث تشویش اذهان مردم شده است. نا گفته نماند چند روز قبل از زلزله مهیب ترکیه این شخص متنی در سایت خود نوشت که البته باید دقت شود در این جمله : *زود* یا *دیر* در این منطقه (ترکیه) زلزله بزرگی رخ خواهد داد همان چیزی که عموم زلزله شناس ها برای منطقه اعلام کرده بودند البته نه در قالب « زود یا دیر » در قالب یک دوره بازگشت زمانی !!! و البته زود تیرش به هدف خورد. البته هیچ تحلیل یا روشی برای کار خود ارایه ننمود و چندین بار دیگر هم برای مناطق مختلف اظهار نظر کرد که خوشبختانه همه مردود از آب در آمد.

حال نوشته اخیر این منجم جوان و تازه بدوران رسیده : «در اثر تغییرات اساسی در این مناطق (روی شکل) زلزله بزرگی در حدود ۶ الی ۷ در روزهای ۲۹ و ۳۰ آوریل انتظار می رود که پهنه زاگرس کشور ایران را هم شامل می شود!»

پاسخ به توئیت خبرساز درباره زلزله در غرب ایران

در قدم اول ایشان بیان نکرده اند که این «تغییرات*»( fluctuations*) در حقیقت چه هستند و کدام پارامترها را شامل می باشند در ضمن مثل سابق بیان کرده اند مطالعاتم را به ریز توضیح خواهم داد که هیچ وقت این مستندات از ایشان تا به امروز ارائه نشده است. سندیت این نوع گفتار همان قدر اعتبار دارد که فردی عیر متخصص در زلزله بگوید من می دانم زلزله‌ای برای تهران با بزرگی مثلا ۷ در سه روز آینده خواهد آمد ؟ بدون تعریف تغییرات و پارامترهای مربوطه و بدون تخصص، حال شد زهی سعادت، نشد مثل چند ده زلزله دیگر که این فرد برای خوزستان و دیگر مناطق دنیا اعلام کرد و نشد ؟ تا این شخص مطالعات خود را مکتوب با دلیل و بر پایه علوم متداول برای قصاوت در مجامع علمی این فن ارایه نکند عملا مثل همین حالا فاقد اعتبار حتی بحث درباره فعالیت های این شخص است و باید متوجه بود که یک حدس درست آنهم با بیانی زیرکانه در میان صدها یا بیشتر حدس غلط ایشان اصلا چقدر اعتبار می تواند داشته باشد؟

البته نا گفته نماند دو منطقه ای که ایشان مشخص کرده اند بنده هم سال پیش در دو موقعیت زمانی مختلف این دو زون را برای زلزله های بزرگ که در مسیر ما و کشور ما قرار گرفته اند و شکی ندارم که امسال و سالهای نزدک آینده بحرانی خواهد بود، مشخص کرده بودم و چقدر شباهت به مطالعات سال قبل بنده دارند شاید هم ایده از همانجا شروع شده است.

پاسخ به توئیت خبرساز درباره زلزله در غرب ایران

در بک کلام زلزله ها جزو لاینفک قسمت‌هایی از کره زمین و برای سالم ماندن آن نیاز هستند پس لذا رخ خواهند داد، علم امروز شناخت بسیار خوبی از مکان آنها دارد و در خصوص زمان رخداد، مطالعات هنوز کامل نیست و هیچ فردی در دنیا امکان تخمین زمانی آنرا تا این لحظه، شاید هزاران سال دیگر هم نداشته و نخواهد داشت. بعد از مشخص کردن مناطق زلزله خیر با مطالعات آماری و احتمالاتی دوره های زمانی نسبتا خوبی مثلا در یک بازه رمانی چند ساله با علم امروز می توان تخمین حدودی اعلام کرد. هر اداعای دیگری علم نیست.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج