۱۳۰۶۱۷۴
۹۲۲۵
۹۲۲۵
پ

دفاع تمام‌قد از کروبی هوشیار، جسور و صریح‌الهجه

الیاس حضرتی در یادداشت«چرا از کروبی وحشت دارند؟» در روزنامه اعتماد نوشت: کروبی همواره مغضوب جریانات واپس‌گرا، متحجر و خشکه مقدس‌ حوزه و میدان سیاست بوده است. این جریانات همواره مهدی کروبی را لعن و نفرین می‌کردند، چرا که او هوشیار و جسور بود و البته صریح‌الهجه.

الیاس حضرتی در یادداشت«چرا از کروبی وحشت دارند؟» در روزنامه اعتماد نوشت: کروبی همواره مغضوب جریانات واپس‌گرا، متحجر و خشکه مقدس‌ حوزه و میدان سیاست بوده است. این جریانات همواره مهدی کروبی را لعن و نفرین می‌کردند، چرا که او هوشیار و جسور بود و البته صریح‌الهجه.

تاثیر شخصیتی مانند مهدی کروبی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و سپس ۴۴ سالی که از عمر جمهوری اسلامی می‌گذرد، بی‌بدیل است. شخصیت، سوابق و توانایی ذهنی قوی مهدی کروبی از آرشیو تاریخی، اسناد مهم ایران و واقعیات انقلاب اسلامی همواره جریان‌ساز بوده است. به همین دلیل نقش آقای کروبی در سال‌های قبل از انقلاب، برهه شروع نهضت، جایگاه او در ذهن امام(ره) و توانایی که در تحلیل مسیر درست انقلاب داشت، منحصربه‌فرد است.

دفاع تمام‌قد از کروبی هوشیار، جسور و صریح‌الهجه

از سوی دیگر، با توجه به اینکه کروبی پرچم‌دار هشدار و انذار در خصوص انحرافات و اعوجاجات انقلاب بوده است، همواره مغضوب جریانات واپس‌گرا، متحجر و خشکه مقدس‌ حوزه و میدان سیاست بوده است. این جریانات همواره مهدی کروبی را لعن و نفرین می‌کردند، چرا که او هوشیار و جسور بود و البته صریح‌الهجه. به همین دلیل است که امروز هم ‌به‌رغم عبور ایشان از ۸۰ سالگی و در شرایطی که بیش از ۱۳ سال را در حصر خانگی گذرانده است، همچنان گروهی از ایشان وحشت دارند و لذا در فرصت‌های مختلف تلاش می‌کنند دروغ‌، توهین‌ و تهمت‌هایی را به ایشان نسبت بدهند.

نباید فراموش کرد، روزی که امام(ره) پس از فوت آیت‌الله بروجردی نهضت را شروع کردند از جمله افراد معدودی که به نهضت امام پیوست و پرچم امام(ره) را بلند کرد مهدی کروبی بود. بسیاری از افراد و جریان‌هایی که امروز جایگاه و ‌های و هویی در کشور دارند و در مناصبی مهم قرار گرفته‌اند، اساسا در وادی انقلاب حضوری نداشتند و سعی می‌کردند به سمت امام نروند تا گزندی به آنها نرسد. اما کروبی به اتفاق معدودی از مبارزان جسورانه پرچم نهضت امام را به اهتزار درآوردند. به خاطر همین پرچم‌داری شکنجه‌ها شد، کتک‌ها خورد و در زندان بسیار بیشتر از بسیاری از مبارزان مورد آزار ساواک قرار گرفت. اما این همه اثرگذاری او در انقلاب نبود، خانه و منزل کروبی هم مأمن مبارزان و افرادی بود که جایی برای پنهان شدن نداشتند.

همسر کروبی مانند یک شیرزن در میدان مبارزه دوشادوش همسرش حضور پیدا کرد و در رسیدگی به خانواده زندانیان و پیگیری مشکلات زندانیان نقش‌آفرین شد. پس از انقلاب هم باز مهدی کروبی پیشتاز بود؛ از زمانی که انحرافات در جمهوری اسلامی در قالب موضوعاتی چون تغییر شکل و شمایل گزینش مجلس خبرگان و... ایجاد شد کروبی هم فریاد بلندش را سر داد. ضمن اینکه در جریان طرح بحث نظارات استصوابی باز هم پرچم‌دار مخالفت با آن و تفسیر اشتباه از قانون اساسی بود.

نامه‌های مهدی کروبی هم پس از رحلت امام(ره) به شورای نگهبان، علمای حوزه‌های علمیه و... یک تاریخ بلند پشت سر دارد. به دلیل همین هوشیاری‌هاست که کروبی بدل به یک چهره نمادین از مبارزه با تحجر، استبداد و حرکات ظالمانه و انحرافی شده است. مهدی کروبی وضعیت فعلی جمهوری اسلامی و خروج قطار مدیریت کشور از برنامه‌ریزی‌های عالمانه را از قبل می‌دید و در خصوص وقوع آنها فریاد می‌زد. در زمان حضور در پست ریاست مجلس بارها صندلی خود را ترک کرد تا درباره حرکات افراطی هشدار بدهد و پیامی به مسوولان و مردم برساند. اما متاسفانه برخورد شرافتمندانه‌ای با ایشان صورت نگرفته؛ چرا که ۱۳ سال است دچار یک حصر ناخواسته شده است.

البته پس از حضور دولت حسن روحانی، امکان دیدار با برخی افراد محدود فراهم شد، اما جریان تند افراطی که از تفکر اصیل جمهوری اسلامی عبور کرده و در مسیر تبدیل جمهوری اسلامی به خلافت اسلامی تلاش شبانه‌روزی دارد، شخصیت‌هایی از جنس کروبی را که همواره مانعی در مسیر و خاری در چشم می‌بیند، در محدودیت‌ قرار داده است. لذا ماجرای سال ۸۸ برای این جریانات افراطی یک فرصت تاریخی ایجاد کرد تا یاران امام (ره) و وفاداران به اساس انقلاب اسلامی و جوهره پاک جمهوری اسلامی را از سر راه بردارند. امروز حصر آقای کروبی و به‌خصوص تداوم آن، تصویر جمهوری اسلامی را لکه‌دار کرده است وگرنه وفادارتر، عاشق‌تر و همراه‌تر از مهدی کروبی به اصل انقلاب اسلامی، ‌امام و جمهوری اسلامی کسی وجود ندارد. اما زمانی که تصمیم گرفته شد جریان انقلاب اسلامی و اهداف و آرمان‌های آن بسته‌بندی شده و کنار گذاشته شود و جمهوری اسلامی، حاکمیت مردم و رای مردم به بازی گرفته شود قطعا کروبی مانع بزرگی در مسیر بود و باید به زندان و حصر می‌رفت و... حتی اینک هم که در حصر است، برخی افراد و جریانات از حضور و تنفس او وحشت دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج