۱۳۰۷۲۰۹
۴۵۶۶
۴۵۶۶
پ

واکنش به ادعای محقق هلندی درباره زلزله ایران

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: مشکل ما و تمام دنیا در عدم پیش‌بینی درست و دقیق محل و زمان و بزرگی وقوع زلزله این است که اساسا ابزاری برای اندازگیری این تنش و انرژی آزاد شده در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و یا امتداد گسل‌ها نداریم.

ایلنا نوشت: رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: مشکل ما و تمام دنیا در عدم پیش‌بینی درست و دقیق محل و زمان و بزرگی وقوع زلزله این است که اساسا ابزاری برای اندازگیری این تنش و انرژی آزاد شده در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و یا امتداد گسل‌ها نداریم و نمی‌دانیم این فشارها کجا و در چه محلی تجمع شده‌اند. بنابراین هر فرض و احتمالی دال بر محل وقوع، زمان آن و بزرگی زلزله بی‌پایه و اساس است.

علی بیت‌الهی درباره ادعای فرانک هوگربیتس (Frank Hoogerbeets) در فضای مجازی مبنی بر وقوع زلزله بزرگ در دهم اردیبهشت ماه در مناطق غربی ایران اظهار داشت: اینکه فردی بگوید در یک منطقه زلزله‌خیز دیر یا زود زلزله می‌آید، مفهوم پیش‌بینی وقوع زلزله از بُعد زمانی و مکانی را ندارد و این مطالب را همه می‌تواند بگویند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از صحبت‌ها و ادعای این فرد که اساسا پایه علمی ندارد، این بود که از روی حرکت ستاره‌ها و اجرام آسمانی پیش بینی‌ کرده نهم و دهم اردیبهشت ماه در نیمه غربی ایران زلزله بزرگ به وقوع می‌پیوندد و باعث نگرانی عده‌ای از مردم کشورمان شده و وقوع زلزله مشهد هم به این نگرانی اضافه کرده اما زلزله مشهد را نمی‌توان بخشی از پیش‌بینی این فرد دانست چراکه اولا این زلزله در شرق ایران رخ داد و دوم اینکه این زلزله ۴ ریشتر بود در حالی که این فرد ادعای پیش‌بینی زلزله بزرگ را داده بود و زلزله‌های ۳ تا ۴ ریشتری در ایران هر روز و هر هفته و هر ماه رخ می‌دهد و جزییات آن در سایت زلزله نگاری قابل مشاهده است اما از آنجایی که مردم این زلزله‌ها را معمولا احساس نمی‌کنند، توجهی به آن ندارند.

رییس زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تاکید کرد: زلزله یک مکانیزم و فرایند درونی زمین است و طی یک فشردگی و تنشی در لایه‌های ضخیم بین ۱۰ تا ۲۰ کیلومتری عمق زمین صورت می‌گیرد که در اثر این تنش شکستی در عمق ۱۰ تا ۱۰۰ کیلومتری رخ می‌دهد و این انرژی شدید باعث وقوع زلزله می‌شود. باید توجه داشت که این انرژی در عمق زمین معادل ۵۰ بمب هیروشیما است و این انرژی تبدیل به زمین لرزه می‌شود.

بیت‌الهی افزود: مشکل ما و تمام دنیا در عدم پیش‌بینی درست و دقیق محل و زمان و بزرگی وقوع زلزله این است که اساسا ابزاری برای اندازگیری این تنش و انرژی آزاد شده در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و یا امتداد گسل‌ها نداریم و نمی‌دانیم این فشارها کجا و در چه محلی تجمع شده‌اند. بنابراین هر فرض و احتمالی دال بر محل وقوع، زمان آن و بزرگی زلزله بی‌پایه و اساس است.

وی گفت: باید توجه داشت که این فرد بارها وقوع زلزله را پیش‌بینی کرده که درست نبوده و این پیش‌بینی به وقوع نپیوسته است و پس از زلزله ترکیه هم پس از اینکه متوجه کنجکاوی ایرانی‌ها در فضای مجازی شد، چنین ادعایی را مطرح کرد.

رییس زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به ادعای این فرد برای وقوع زلزله در مناطق غربی ایران گفت: سوال این است که چطور حرکت ستاره‌ها و اجرام آسمانی را به حرکت و تنش‌های لایه‌های درونی زمین ارتباط داده است. اگر این استدلال درست باشد با تغییر هر روز، هر ماه و هر فصل امکان وقوع زلزله و تکرار زلزله‌ها وجود دارد.

بیت‌الهی ادامه داد: معتقدم این ادعاها برای جلب توجه است و مردم ایران نگران این ادعاهای بی‌پایه و بی‌اساس نباشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج