۱۳۰۸۷۵۳
۴۵۷۰
۴۵۷۰
پ

کشف مقبره و عبادتگاه مرموز مصر پس از ۳۳۰۰سال

جذابیت‌های تمدن مصر باستان پایان ندارند. اخیرا یک مقبره و عبادتگاه مرموز که به مصر ۳۳۰۰ سال پیش تعلق دارند با تزئینات متفاوت کشف شده است. چه کسانی در این مقبره مدفون هستند

گجت نیوز: جذابیت‌های تمدن مصر باستان پایان ندارند. اخیرا یک مقبره و عبادتگاه مرموز که به مصر ۳۳۰۰ سال پیش تعلق دارند با تزئینات متفاوت کشف شده است. چه کسانی در این مقبره مدفون هستند

باستان شناسان موفق شدند چندین مقبره و عبادتگاه مرموز را در یک گورستان باستانی در سقاره کشف کنند. تاریخچه این مقبره‌ ها به ۳۳۰۰ سال پیش می‌رسد.

مقبره و عبادتگاه مرموز هنر فاخر مصر باستان را به‌‌رخ می‌کشد

بزرگترین مقبره به مردی به‌نام Panehsy تعلق دارد که زمانی سرپرست معبد آمون بوده است. در مصر باستان مقبره‌های زیبا عموما به فرعون‌ها و اشراف تعلق داشت و مردم عادی حتی گاهی از موهبت مومیایی شدن به‌‌صورت کامل نیز بی‌نصیب می‌ماندند. هرچند سرپرست معبد آمون در مقبره‌ای با تزئینات جالب قرار داشته‌ است و هنوز هم نشانه‌‌‌هایی از رنگ‌های مختلف روی مقبره دیده می‌شود.

کشف مقبره و عبادتگاه مرموز مصر پس از ۳۳۰۰سال

نوشته‌های روی مقبره مرموز مرد مصری نشان می‌دهد که وی فرزندی نداشته است. همچنین یک کارمند دیگر معبد مقرر کرده هرچندوقت یکبار هدایایی برای خدایان روی قبر قرار داده شود تا روح متوفی در آرامش باشد. باستان شناسان مقداری استخوان انسانی نیز درون قبر پیدا کردند؛ اما آنها به Panehsy تعلق نداشتند. ظاهرا در قرن‌های بعد افراد دیگری نیز درون مقبره دفن شده‌اند. جزئیات مربوط به ماهیت دقیق این استخوان‌ها در سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد.

دیگر مقبره مرموز کشف شده در مصر به فردی به‌نام Yuyu تعلق دارد. وی زمانی به‌عنوان سازنده ورقه‌های طلا در خزانه‌داری سلطنتی فعالیت می‌کرده است. در واقع Yuyu یک هنرمند خاص به‌حساب می‌آمد. اگرچه مقبره وی نسبت به مقبره Panehsy کوچکتر است؛ اما با جزئیات بسیار بیشتری تزئین شده است. روی مقبره وی افرادی را می‌بینیم که یک کرجی را روی دوش خود دارند و عزاداران زیادی نیز آنها را دنبال می‌کنند.

کشف مقبره و عبادتگاه مرموز مصر پس از ۳۳۰۰سال

طرح روی مقبره ناشناس

همچنین تصویر چهار نسل از خانواده Yuyu شامل پدر و مادرش، خودش و همسرش، برادرش به‌همراه همسر و فرزندان و فرزندان و نوه‌های خود متوفی دیده می‌شوند. دیگر مقبره مرموز کشف‌شده از مصر باستان مجسمه‌هایی را به‌صورت نقش برجسته دارد؛ اما صاحب آن مشخص نیست. در نقش برجسته چهار فرد که احتمالا از یک خانواده هستند، تصویر شده‌‌اند.

مجسمه‌‌ها به‌نظر ناتمام می‌آیند؛ اما طراحی آنها به مقبره دیگری در همان نزدیکی شباهت دارد. آن مقبره متعلق به یک زوج به‌نام‌های Maya و Merit است که تقریبا ۵۰ سال پیش از ساخت مقبره ناتمام زندگی می‌کردند. دیگر باستان‌ شناسانی که در این پروژه همکاری نداشته‌اند از چنین کشف مهمی حیرت‌زده شده‌اند.

آنها تاکید می‌کنند که جزئیات مقبره های مرموز و مخصوصا طرح برجسته برای تمدن مصر باستان بی‌نظیر هستند و حتی می‌توان آنها را با بهترین آثار یافته شده پادشاهی کهن مصر مقایسه کرد. جالب است بدانید که روستای سقاره زمانی میزبان قبور خانواده‌های سلطنتی مصر بوده است و بعدها نیز به‌عنوان قبرستان ممفیس، پایتخت مصر شناخته می‌شد.

کشف مقبره و عبادتگاه مرموز مصر پس از ۳۳۰۰سال

هرم جوزر

مقبره ها و عبادتگاه مرموز تازه کشف شده تنها آثار جذاب مصر باستان در این منطقه نیستند. از آثار باستانی مهم سقاره می‌توان به هرم پلکانی فرعون جوزر اشاره کرد که اولین بنای سنگی پیچیده جهان به‌‌حساب می‌آید. همچنین ۱۶ فرعون دیگر نیز هرم‌های خود را در این منطقه ساخته‌اند که امروز برخی از آنها به‌کلی نابود شده‌اند و برخی دیگر تا حد زیادی سالم باقی مانده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج