۱۳۰۹۳۴۱
۷۶۶۴۷
۷۶۶۴۷
پ

تصویر بازیگر زن سریال سقوط با پوشش متفاوت

امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به برگزیده شدن نمایش «آنا» با بازی الناز ملک در جشنواره مونودرام کارتاچ تونس، از نبود شرایط مناسب برای اجرای آثارش در داخل کشور گلایه کرد.

همشهری آنلاین: امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به برگزیده شدن نمایش «آنا» با بازی الناز ملک در جشنواره مونودرام کارتاچ تونس، از نبود شرایط مناسب برای اجرای آثارش در داخل کشور گلایه کرد.

نمایش «آنا» به نویسندگی و کارگردانی امیر دژاکام در پنجمین جشنواره بین المللی مونودرام کارتاچ تونس قاره آفریقا که از دوم تا پنجم می برابر با ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار شد، به صحنه رفت و به عنوان نمایش برگزیده جشنواره انتخاب شد و جایزه بهترین متن و بهترین بازیگر را نیز دریافت کرد.

الناز ملک بازیگر تئاتر که با بازی در نقش آیسان سریال «سقوط» در ذهن مخاطبان مانده است به عنوان تنها بازیگر این مونودرام روی صحنه رفت.

امیر دژاکام درباره روی صحنه بردن این نمایش در جشنواره مونودرام کارتاچ تونس گفت: نمایش «آنا» اقتباسی از نمایشنامه «آنتیگونه» سوفوکل است اما متن اثر را مانند «مکبث» و «رومئو و ژولیت» و اقتباس‌های دیگری که از آثار کلاسیک داشتم، از ابتدا دوباره نوشته‌ام. «آنتیگونه» در نمایشنامه جدید کاملاً ایرانی شده و تک تک کلمات و جملات متعلق به خود من است و تنها یک بازیگر در یک متر مربع آن را اجرا می‌کند.

وی افزود: در این نمایش از هنر نقالی استفاده می‌شود اما نقالی مدرن شده و به جای اینکه نقال شمایل بیرونی و ظاهرش را به مخاطب نشان دهد تلاش می‌کند که ویژگی‌های درونش را خلق کند. با وجود زمان کمی که قبل از اجرا در جشنواره در اختیار داشتیم اما توانستیم اجرای خوبی در جشنواره داشته باشیم که مورد توجه مخاطبان، منتقدان و هیأت داوران قرار گرفت.

تصویر بازیگر زن سریال سقوط با پوشش متفاوت

این مدرس و کارگردان تئاتر درباره ویژگی‌های نمایش عنوان کرد: بر اساس شناختی که دارم تا به حال کمتر بازیگری را دیدم که تمام کاراکترهای یک درام را به صورت کامل و به شکل همزمان روی صحنه بازی کند. «آنا» در ترکی به معنای مادر است و الناز ملک تنها بازیگر این اثر نمایشی است؛ همان بازیگری که در سریال «سقوط» خوش درخشید و حالا در این نمایش نیز توانایی‌های خود را به نمایش گذاشت و نشان داد که روی صحنه تئاتر هم می‌تواند پرقدرت ظاهر شود.

مراحل تمرین این نمایش ۵ الی ۶ ماه به صورت پراکنده و ۳۰ الی ۴۰ جلسه هم به صورت مداوم و فشرده به طول انجامیده است. خوشحالم و با افتخار اعلام می‌کنم که ما از بین ۲۲ کشور حاضر در جشنواره به‌عنوان نمایش برگزیده انتخاب شدیم و نمایش تقدیر بازیگری و متن و نمایش برگزیده را دریافت کرد.

دژاکام ادامه داد: این اجرا برای من تجربه‌ای تازه بود تا به این نتیجه برسم که آیا هنر نقالی می‌تواند به صورت یک مونودرام که در آن چندین کاراکتر حضور دارند، اجرا بشود. این شیوه از مونودرامیک درامی چند صدایی است که ۷ کاراکتر دارد و یک بازیگر ۷ کاراکتر را به صورت کامل اجرا می‌کند و در لحظاتی گفتگو بین ۲ نفر را به شکل همزمان مدیریت و بازی می‌کند که کار بسیار سختی است.

کارگردان نمایش «عروسی خون» با اشاره به اینکه این نمایش به صورت مستقل در جشنواره کارتاچ شرکت کرده است، یادآور شد: تمام هزینه‌ها و آماده سازی این نمایش به صورت شخصی انجام شده و هیچ نهاد دولتی کمکی برای اجرای کار به ما نکرده است. از گروه نمایش مخصوصاً الناز ملک و مادرشان که دستیار و منشی صحنه نمایش بودند و به سختی بیشتر مسئولیت‌ها را پذیرفتند و همچنین از دکتر اجیلی و قاسم جعفری نیز که همراهی زیادی با ما داشتند، تشکر می‌کنم.

دژاکام در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: بعد از رد شدن نمایش‌های «احمد شمس» و «من و گربه پری» پس از یک سال و نیم، توانستم نمایشی را به شکلی شخصی در کشور تونس به صحنه ببرم. مهم نیست کجا، کی و چطور بلکه مهم این است که من توانستم نمایشم را روی صحنه ببرم. بعد از سه بار تلاش و پیگیری اجرای نمایش‌هایم در تئاتر شهر و تئاتر شهرزاد ممکن نشد اما اجرای «آنا» در کشور تونس و قاره آفریقا ممکن شد و به صحنه رفت.

تصویر بازیگر زن سریال سقوط با پوشش متفاوت

وی در پایان تأکید کرد: امیدوارم بتوانم آثارم را روی صحنه ببرم و به حیات هنری خودم ادامه دهند هرچند که مدیرکل هنرهای نمایشی هیچ‌گونه تمایلی برای همکاری و همراهی نه تنها با من بلکه با تئاتر ایران ندارد. این نمایش در پایان اجرا به آتیلا پسیانی هنرمند شریف و دوست داشتنی تقدیم شد، هنرمندی که من از او بسیار آموختم و چون در روز بزرگداشتش در کنارش نبودم دوست داشتم در اینجا از او یاد کنم.

عوامل این اثر نمایشی عبارتند از آهنگساز: میرامیر میری، طراح لباس: مژگان عیوضی، ویدئو آرت: وحید ذات العجم، مشاور کارگردان: آیدا دژاکام، دستیار کارگردان: آرمین خزائلی، منشی صحنه: فریبا یوسفی، مدیر صحنه: علی رضا باقری، مدیران روابط بین الملل: غزاله جهان بین و زهرا بخش پور، تهیه کنند: امیر دژاکام.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج