۱۳۰۹۶۲۸
۱۴۱۳
۱۴۱۳
پ

جزئیات انجام اولین عمل جراحی مغز یک جنین پیش از تولد

پزشکان برای اولین بار در تاریخ پزشکی، در حالی که جنین هنوز در رحم مادرش بود، مغز یک نوزاد متولدنشده مبتلا به اختلال ژنتیکی کشنده را با موفقیت جراحی کردند و او را از مرگ حتمی نجات دادند.

روزیاتو: پزشکان برای اولین بار در تاریخ پزشکی، در حالی که جنین هنوز در رحم مادرش بود، مغز یک نوزاد متولدنشده مبتلا به اختلال ژنتیکی کشنده را با موفقیت جراحی کردند و او را از مرگ حتمی نجات دادند.

یک تیم ۱۰ نفره در بیمارستان کودکان بوستون و بیمارستان عمومی ماساچوست این عمل بسیار ظریف را که شامل بریدن رحم، جمجمه نوزاد و سپس عمل بر روی مغز در حال رشد بود انجام دادند. این جراحی با کمک اولتراسوند و با روش جراحی آمبولیزاسیون انجام شده است.

جزئیات انجام اولین عمل جراحی مغز یک جنین پیش از تولد

نوزاد در هفته ۳۰ بارداری مادر با ناهنجاری عروقی موسوم به ناهنجاری ورید جالینوس Vein of Galen Malformation (VOGM) تشخیص داده شد. کودکانی که با این عارضه متولد می‌شوند ۳۰ درصد احتمال دارد که قبل از ۱۱ سالگی جان خود را از دست بدهند.

جزئیات انجام اولین عمل جراحی مغز یک جنین پیش از تولد

این بیماری که از هر ۶۰هزار نوزاد یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، زمانی رخ می‌دهد که سرخرگ های مغز به جای مویرگ ها، خون را مستقیما به داخل سیاهرگ ها تخلیه می‌کنند. این کار قلب را پر از خون می‌کند و می‌تواند منجر به افزایش خطرناک فشار خون شود.

این زن دو روز بعد یک فرزند سالم و بدون نقص مادرزادی به دنیا آورد.

جزئیات انجام اولین عمل جراحی مغز یک جنین پیش از تولد

دکتر گری ساتو، متخصص قلب دانسگاه کالیفرنیا گفت: «تیم مداخله جنین در بیمارستان کودکان بوستون و بیمارستان بریگهام و زنان با موفقیت روش دیگری را در رحم ابداع کردند که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.»

جزئیات انجام اولین عمل جراحی مغز یک جنین پیش از تولد

پزشکان این ناهنجاری را در زنی که در هفته ۳۴ بارداری بود شناسایی کردند. آنها با استفاده از MRI یک سینوس فالسین بیش از حد عریض را شناسایی کردند -یک سیاهرگ خمیده در مغز که شریان را تخلیه می‌کند. موضوعی که به جراحان نشان می‌دهد که ۹۹ درصد احتمال بروز ناهنجاری وجود دارد.

پزشکان از یک سوزن برای ورود به زیر شکم زن استفاده کردند و سپس با استفاده از سونوگرافی برای مشخص کردن نقطه صحیح، دیواره رحم را برش دادند. در مرحله بعد آنها مغز نوزاد متولدنشده را برش دادند و با استفاده از جراحی یک سیم پیچ را در نزدیکی شریان جایگذاری کردند تا جریان خون را محدود کنند.

جزئیات انجام اولین عمل جراحی مغز یک جنین پیش از تولد

دارن اورباخ، رادیولوژیست بیمارستان کودکان بوستون و دانشکده پزشکی هاروارد توضیح داد: «این رویکرد، پتانسیل ایجاد تغییر اساسی و نوآورانه در مدیریت ناهنجاری ورید جالینوس را دارد. ما پیش از تولد این ناهنجاری را ترمیم کردیم و به جای اینکه بعد از تولد تلاش کنیم آن را معکوس کنیم، نارسایی قلبی را پیش از وقوع آن از بین بردیم. این می‌تواند خطر آسیب طولانی مدت مغز، ناتوانی یا مرگ را به‌طور قابل توجهی در میان نوزادان کاهش دهد.»

وضعیت نوزاد پس از جراحی مغز در رحم مادر

جزئیات انجام اولین عمل جراحی مغز یک جنین پیش از تولد

پس از این عمل موفقیت آمیز، زن باردار دو روز بعد زایمان کرد که دلیل آن این است که عمل باعث پاره شدن بافت اطراف نوزاد در رحم شد که مایعات را درون رحم نگه می‌دارد. سه هفته پس از تولد، کودک نیازی به کمک قلبی عروقی نداشت و اسکن‌های ام آر آی نیز هیچ نشانه‌ای از جریان خون غیرطبیعی در مغز پیدا نکردند.

اورباخ درباره وضعیت این نوزاد گفت: «خوشحالیم که با گذشت شش هفته از انجام عمل، نوزاد به‌طور عادی رشد می‌کند و هیچ نشانه منفی در مغز او دیده نمی‌شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج