۱۳۱۰۹۳۵
۲۷۰۰
۲۷۰۰
پ

چرا چراغ چشمک زن ماشین های پلیس به رنگ قرمز و آبی است؟

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا ماشین‌های پلیس از چراغ قرمز و آبی استفاده می‌کنند؟ پاسخ این سؤال تا حدی تاریخی و تا حدی هم عملی است.

دیجی رو: آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا ماشین‌های پلیس از چراغ قرمز و آبی استفاده می‌کنند؟ پاسخ این سؤال تا حدی تاریخی و تا حدی هم عملی است. در واقع، در طول سال‌ها تغییراتی که در قوانین، فناوری و بهره‌وری انرژی به وجود آمده، دست به دست هم داده‌اند و سیستم چراغ هشدار ماشین‌های پلیس را به تکامل رسانده‌اند.

در دهه ۱۹۴۰، اکثر واحدهای پلیس از یک چراغ راهنمای ساده بر روی سقف ماشین یا یک چراغ قرمز ساده (بدون چشمک زدن) در جلوی آن استفاده می‌کردند. دلیل انتخاب رنگ قرمز هم به احتمال زیاد این بود که نماد توقف و سایر علائم هشدار دهنده جاده‌ای است. اما با گذشت زمان، وسایل نقلیه اورژانسی که ماشین پلیس هم یکی از آن‌ها محسوب می‌شود، شروع به استفاده از جدیدترین چراغ‌های چشمک زن با تکنولوژی بالا کردند. همچنین، چراغ‌هایی با رنگ آبی هم به ناوگان پلیس اضافه شد. اما هنوز این سؤال را جواب ندادیم که دلیل استفاده از رنگ‌های قرمز و آبی در کنار هم چیست؟

چرا چراغ چشمک زن ماشین های پلیس به رنگ قرمز و آبی است؟

نمونه‌ای از ماشین‌های پلیس دهه 1940 که چراغ هشدار قرمز رنگ آن‌ها در جلو نصب می‌شد.

مشخص کردن اینکه چرا ترکیب رنگ‌های آبی و قرمز در طول سالیان گذشته به این حد از محبوبیت رسیده، به این سادگی‌ها نیست. اما با این حال، چند نظریه رایج در مورد منشأ آن وجود دارد. اول از همه باید اشاره کنیم که به نظر می‌رسد استفاده از رنگ قرمز به عنوان علامت هشدار چندان منطقی نیست، چرا که چراغ‌های عقب بیشتر ماشین‌ها قرمز رنگ هستند و این رنگ به خودی خود توجه راننده را جلب نمی‌کند. اما دلیلی که منطقی‌تر به نظر می‌رسد این است که برخی مطالعات نشان می‌دهند نور چراغ قرمز در روشنایی روز بهتر دیده می‌شود، در حالی که چراغ آبی در تاریکی شب بهتر قابل مشاهده است. بنابراین، ترکیب چراغ‌های چشمک زن قرمز و آبی، این اطمینان را به وجود می‌آورد که صرف نظر از زمان روز، رانندگان متوجه هشدار پلیس خواهند شد.

جالب است که برخی کارشناسان هم می‌گویند استفاده از چراغ‌های قرمز و آبی در مورد رانندگان کوررنگ بهتر جواب می‌دهد. به این صورت که کسانی که ممکن است در دیدن رنگ قرمز مشکل داشته باشند، اغلب در دیدن رنگ آبی مشکلی ندارند و برعکس. همچنین بد نیست بدانید که قرمز در بین رنگ‌ها طولانی‌ترین طول موج را دارد، به این معنی که کمتر پراکنده می‌شود و حتی در شرایط مه آلود نیز به راحتی می‌تواند به چشم انسان برسد.

چرا چراغ چشمک زن ماشین های پلیس به رنگ قرمز و آبی است؟

همان‌طور که گفتیم ماشین‌های پلیس جزو وسایل نقلیه اورژانسی هستند و باید در اسرع وقت خود را به محل حوادث برساننند. بنابراین، سیستم هشدار کم نقص و مؤثر که بتواند در تمام طول شبانه‌روز و در هر شرایط جوی پاسخگو باشد، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. پیشرفت تکنولوژی نورپردازی در اوایل دهه 1990 با افزایش محبوبیت چراغ‌های اضطراری میله‌ای همراه شد. به علاوه، تقریباً از همان دوران بود که نیروهای پلیس به استفاده از چراغ‌های LED روی آوردند که نسبت به لامپ‌های چشمک زن قبلی بسیار کم مصرف‌تر بودند. امروزه هم چراغ‌های LED قرمز و آبی با قابلیت‌های مختلف جهت برنامه‌ریزی و تعیین الگوی چشمک زدن طراحی شده‌اند که در هر شرایطی بسته به نیاز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

چراغ‌های اضطراری در طول این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی به خود دیده‌اند و اگر چه این ترکیب قرمز و آبی نماد و نشانه اصلی حضور یک وسیله نقلیه اورژانسی هستند، اما می‌توانند برای نورپردازی صحنه و کنترل ترافیک نیز به کار گرفته شوند. کیت‌های روشنایی امروزی می‌توانند با واحدهای کنترل ادغام شوند و ده‌ها الگوی ترکیبی نور و آژیر را با تکنولوژی بالا تولید کنند. و در یک کلام، داشتن یک سیستم هشدار LED قرمز و آبی، بخش مهمی از کارآیی و ایمنی وسایل نقلیه اورژانسی، اعم از واحدهای گشت پلیس و آمبولانس محسوب می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج