۱۳۱۱۰۰۶
۴۷۰
۴۷۰
پ

رپورتاژ آگهی

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال؛ همین تعریف اهمیت شناخت ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را نشان می‌دهد. نصف تخصص دیجیتال مارکتینگ مساوی با یادگیری ابزارهای آن است. هرچند که برای هر بخش از بازارابی دیجیتال ابزارهای متنوع و زیادی وجود دارد اما فقط تعداد کمی از آن‌ها پرکاربرد و مهم هستند.

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

چکیده:

دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال؛ همین تعریف اهمیت شناخت ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را نشان می‌دهد.

نصف تخصص دیجیتال مارکتینگ مساوی با یادگیری ابزارهای آن است. هرچند که برای هر بخش از بازارابی دیجیتال ابزارهای متنوع و زیادی وجود دارد اما فقط تعداد کمی از آن‌ها پرکاربرد و مهم هستند.

در این مقاله می‌خواهیم به صورت فهرست‌وار بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را معرفی کنیم.این مقاله خلاصه‌ای از مقالات منتشر شده در سایت تخصصی آموزش دیجیتال مارکتینگ: نوین است.

پیشنهاد می‌کنیم بعد از آشنایی اولیه با ابزارها اگر قصد دارید یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای شوید در دوره بازاریابی دیجیتال نوین شرکت کنید. چون شما اول باید به دیجیتال مارکتینگ و بخش‌هایش مسلط شوید، بعد با ابزارها کار کنید. این دوره یکی از بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ ایران است که تمامی سرفصل‌های مهم بازاریابی دیجیتال را پوشش می‌دهد:

ثبت نام در دوره جامع دیجیتال مارکتینگ نوین

 

برویم به سراغ آموزش. ما ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را در 9 گروه موضوعی دسته‌بندی کردیم؛ پس بدون هیچ حرف اضافه‌ای برویم سراغ این ابزارها. البته در مقاله اصلی و کاملتر که در سایت نوین منتشر شده، 12 گروه معرفی شده که برای مطالعه کامل می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

مقاله معرفی ۱۲ گروه از ابزارهای کاربردی دیجیتال مارکتینگ در وبلاگ نوین

۱. بهترین ابزارهای سئو (SEO)

بخش بزرگی از کار دیجیتال مارکترها جذب مشتری از طریق موتورهای جستجو به ویژه گوگل است. ابزارهایی که در این بخش معرفی کردیم مهمترین موارد در سئو و بهینه‌سازی سایت هستند.

گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول ابزاری است که حضور وبسایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل را رصد و عیب‌یابی می‌کند. با سرچ کنسول می‌توانید ببینید کاربران با جستجوی چه کلیدواژه‌هایی به سایت شما وارد می‌شوند، رتبه صفحات شما در نتایج جستجو چطور است و در کل وبسایت شما از نظر گوگل در وضعیت مناسبی هست یا نه.

  • آدرس: search.google.com/search-console
  • هزینه: رایگان

ماز (MOZ)

ماز مجموعه‌ای از خدمات رایگان و غیررایگان برای سئو و تحلیل رقبا است. با ابزارهای رایگان ماز می‌توانید برخی کارها مثل تحقیق کلیدواژه، بررسی بک‌لینک‌ها و ... انجام دهید. خدمات اصلی و قدرتمند ماز در حالت غیررایگان (MOZ Pro) ارائه می‌شود. 

  • آدرس: moz.com
  • هزینه: بعضی خدمات رایگان هستند و سرویس Pro از ۹۹ دلار ماهانه شروع می‌شود.

Semrush

سمراش (Semrush) رقیب پلتفرم ماز است که معرفی کردیم. این پلتفرم هم مجموعه‌ای از ابزارهای تحلیل سئو، بک‌لینک، دامنه، شبکه‌های اجتماعی و ... است. البته به دلیل تحریم این پلتفرم برای ایرانی‌ها غیرقابل استفاده است ولی می‌توانید از 7 روز رایگان آن استفاده کنید.

  • آدرس: semrush.com
  • هزینه: بعد از عضویت، بخشی از خدمات در پلتفرم رایگان هستند اما برای اطلاعات بیشتر باید هزینه پرداخت کنید که از ۹۹ دلار ماهانه شروع می‌شود.

 

۲. ابزارهای ایمیل مارکتینگ

ارسال خبرنامه یکی از بهترین راه‌های ارتباط و حفظ مشتریان است. به جز خبرنامه، پشتیبانی و ارسال پیام خودکار برای خریدها یا سفارش‌ها یکی از دغدغه‌های همیشگی صاحبان وبسایت‌ها است. سرویس‌های ارسال ایمیل تمام این کارها را بدون کدنویسی و به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

در سری مقالات ایمیل مارکتینگ توضیحات کاملی نوشتیم که توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب سرویس و شروع ارسال ایمیل مطالعه کنید.

متاسفانه بعضی از سرویس‌‌های ارسال ایمیل انبوه کسب‌وکارهای ایرانی را تحریم کرده‌اند. سرویس‌دهنده‌های تحریم کننده به دامنه‌‌های ir خدمات نمی‌دهند یا ثبت‌‌نام ایرانیان را غیرممکن کرده‌‌اند. برای بعضی سرویس‌ها راه‌های دور زدن وجود دارد و بعضی به محض این که مشخص شود از داخل ایران از خدماتشان استفاده می‌کنید، سرویس شما را لغو می‌کنند.

ابزارهای ایمیل مارکتینگ که در ادامه معرفی کردیم در ایران قابل استفاده هستند.

میل چیمپ  (mailchimp)

سرویس میل چیمپ روزانه حدود یک میلیارد ایمیل ارسال می‌کند. همین عدد نشان می‌دهد خدمات آن کامل و عالی است. با میل چیمپ می‌توانید خبرنامه‌های هدفمند و زمانبندی شده برای مشتریان ارسال کنید. همچنین امکانات تبلیغ هوشمند، تست و رفتارسنجی کاربران در این سرویس فراهم است.

  • آدرس:  mailchimp.com
  • هزینه: تا ۱۰۰۰ ایمیل ماهانه رایگان است. پلن‌‌های غیررایگان با امکانات بیشتر، از ۱۱ دلار ماهانه شروع می‌شود.

MailerLite

سرویس میلرلایت قبلاً نماینده‌ای در ایران داشت اما در حال حاضر ارتباطی با این نمایندگی ندارد. با میلرلایت می‌توانید ایمیل‌های اتوماسیون، خبرنامه یا پرسشنامه طراحی کنید.

  • آدرس: mailerlite.com
  • هزینه: تا هزار مخاطب و ارسال ۱۲ هزار ایمیل در ماه رایگان است. خدمات بیشتر به صورت غیررایگان از ۹ دلار ماهانه شروع می‌شود.

 

۳.  ابزارهای تحلیل وبسایت و بازدیدکننده‌ها

بدون اغراق مهم‌ترین گروه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، ابزارهای تحلیل دیجیتال است. در تحلیل وبسایت‌ها و هر نوع بستر دیگر دنبال این هستیم که بدانیم کارهایی که الان انجام می‌دهیم در جهت دستیابی به اهدف تعیین شده است یا نه. ابزارهای تحلیل را در دو گروه ابزارهای مخصوص وبسایت و ابزارهای مخصوص شبکه‌های اجتماعی معرفی کردیم.

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس یا همان آنالیز مهم‌ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ است که هر وبمستری باید بلد باشد. با این ابزار می‌توانید رفتار کاربران در وبسایت، بازدیدها، میزان ورودی از منابع مختلف، کمپین‌های تبلیغاتی، موقعیت جغرافیایی و خلاصه هرچیزی که مربوط به تحلیل و رصد کاربران خود نیاز دارید را به دست آورید.

برای شروع یادگیری می‌توانید از مقاله «راهنمای کامل استفاده از گوگل آنالیتیکس برای افراد مبتدی» شروع کنید.

  • آدرس: analytics.google.com/analytics/web
  • هزینه: سرویس آنالیتیکس رایگان است اما برای وبسایت‌های بزرگ که خدماتی فراتر از سرویس معمولی نیاز دارند Analytics ۳۶۰ معرفی شده که هزینه ۱۵۰ هزار دلار در سال دارد. البته برای اغلب وبسایت‌ها سرویس رایگان امکاناتی فراتر از نیاز دارد.خب همین که گذرتان به این مقاله افتاده، نشان می‌دهد که به بازاریابی آنلاین علاقمند هستید.

گوگل تگ منیجر

گوگل آنالیتیکس بدون تگ منیجر کاربرد زیادی ندارد. آنالیتیکس به تنهایی نمی‌تواند آمار تمام اتفاقاتی که در وبسایت می‌افتد و جزئیات رفتار کاربران را ثبت و گزارش کند.

اینجاست که تگ منیجر به عنوان یک واسطه بین سایت و آنالیتیکس وارد می‌شود. با ایجاد تگ‌های مختلف در این سرویس می‌توانید اطلاعات کوچکترین اتفاق مثل کلیک روی دکمه را به آنالیتیکس بفرستید.

  • آدرس: tagmanager.google.com
  • هزینه: رایگان

 

۴. ابزارهای مدیریت و تحلیل شبکه‌‌های اجتماعی

وقتی بخواهید چندین شبکه اجتماعی را همزمان مدیریت کنید کارتان خیلی سخت می‌شود.

ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی دقیقاً با همین هدف ساخته شدند تا به راحتی بتوانید چندین پروفایل را در شبکه‌های اجتماعی مختلف همزمان مدیریت کنید. بعضی از این سرویس‌ها امکان تولید محتوای سریع هم دارند و بعضی فقط ابزاری برای آمارگیری و تحلیل پیشرفته هستند.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزه شبکه‌های اجتماعی برای هر پلتفرم بسیار متنوع هستند. در ایران با توجه به این که اینستاگرام محبوبیت بیشتری دارد، بیشتر ابزارهای مرتبط با اینستاگرام استفاده می‌شوند.

socialblade

فرض کنید می‌خواهید به یک اینفلوئنسر اینستاگرامی پول بدهید تا برای شما تبلیغ کند؛ از طرفی می‌دانید که اضافه کردن فالوورهای فیک و لایک غیرواقعی امکان‌پذیر است. بهترین راه بررسی شبکه‌‌های اجتماعی خودتان یا هر فرد دیگر، داشتن آمار بلند مدت و سنجش شاخص‌های پیشرفت است.

سرویس‌هایی مثل socialblade این کار را به خوبی انجام می‌دهند. socialblade آمار یوتیوب، اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و ... را پوشش می‌دهد.

  • آدرس: socialblade.com
  • هزینه: اطلاعات اولیه و محدود رایگان است. پلن‌های غیررایگان از ۴ دلار ماهانه شروع می شود.

Ninjalitics

Ninjalitics ابزاری دیگر است که برای رصد و آمارگیری اینستاگرام استفاده می‌شود. در نسخه رایگان می‌توانید اطلاعاتی از تغییر تعداد فالوورها، نرخ تعامل (Engagement) و ... را بررسی کنید.

  • آدرس: ninjalitics.com
  • هزینه: اطلاعات اولیه برای اینستاگرام رایگان است. قیمت پلن‌های کامل‌تر مشخص نیست.

 

۵.  ابزارهای تست سرعت وبسایت

هرچه سایت شما سریع‌تر باشد، کاربران راحت‌تر از آن استفاده می‌کنند. گوگل هم که همیشه طرفدار تجربه کاربری بهتر است به سایت‌های سریع‌تر رتبه بهتری می‌دهد.

حالا چطور سرعت سایت را بررسی کنیم؟ از کجا بفهمیم عامل اصلی کند بودن سایت چیست؟

سه ابزاری که اینجا معرفی کردیم از بهترین‌ها و دقیق‌ترین ابزارهای سنجش سرعت سایت هستند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده از این ابزارها حتماً مقاله سرعت سایت را در وبلاگ ما بخوانید.

Gtmetrix

یکی از معروف‌ترین ابزارهای سنجش سرعت سایت جی‌تی‌متریکس است. با جی‌تی‌متریکس می‌توانید گزارش کاملی از بارگذاری بخش‌های مختلف هر صفحه از وبسایت و عملکرد کل وبسایت مشاهده کنید. در نسخه رایگان می‌توانید تا ۲۰ بار در روز درخواست گزارش سرعت وبسایت کنید.

  • آدرس:  gtmetrix
  • هزینه: در حالت رایگان می‌توانید تا ۳ وبسایت را به پروفایل خود اضافه کنید و مرتب بررسی کنید. امکانات کامل‌تر از ۱۵ دلار ماهانه شروع می‌شود.

Pingdom

پینگدام ابزاری مشابه gtmetrix است اما تعداد سرورهای کمتری دارد و گزارش آن ساده‌تر است.

  • آدرس: tools.pingdom.com
  • هزینه: رایگان

 

۶. سرویس‌های تبلیغات کلیکی، ریتارگتینگ و ...

تبلیغات کلیکی یا PPC نوعی روش تبلیغ است که در آن فقط به ازای کلیک روی تبلیغ یا لینک پول پرداخت می‌کنید. یعنی برخلاف اکثر روش‌های تبلیغ فقط برای مشتری‌هایی که از سایت شما بازدید کنند، خریدشان را تکمیل کنند یا اپلیکیشن شما را نصب کنند پول می‌دهید.

این مزیت تبلیغات کلیکی باعث شده تا به عنوان پربازده‌ترین روش تبلیغاتی در اینترنت شناخته شود. به علاوه، تناسب داشتن نیاز کاربر با تبلیغی که می‌بیند باعث می‌شود نرخ کلیک و فروش شما به شدت زیاد شود.

بزرگ‌ترین و معروف‌ترین پلتفرم تبلیغات کلیکی در دنیا گوگل ادز است. تبلیغات گوگل ادز در کنار نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود.

نوع دیگری از سرویس‌های تبلیغات کلیکی در ایران هست که تبلیغات آنها در وبسایت‌‌های پربازدید نمایش داده می‌شود. خب اول کمی بیشتر با گوگل ادز آشنا شویم بعد چند سرویس تبلیغات کلیکی مشهور در ایران را معرفی می‌کنیم.

Google ads

همانطور که گفتیم گوگل ادز کارآمدترین سرویس تبلیغات کلیکی دنیا است. دلیل این کارآمدی هم ساده است؛ گوگل بزرگترین موتور جستجوی دنیا است و تبلیغات شما هر روز در کنار نتایج جستجو به میلیون‌ها کاربر نمایش داده می‌شود.

بازدهی گوگل ادز نسبت به سایر روش‌های تبلیغات کلیکی نسبتاً بالاتر است و به همین دلیل بهترین گزینه برای جذب کاربر و افزایش فروش است.

  • آدرس: ads.google.com
  • هزینه: قیمت هر کلیک با توجه به کمپین و وبسایت هدف متغیر است.

 

۷. ابزارهای کوتاه‌کننده‌ی لینک

لینک‌های طولانی از نظر تجربه کاربری زیاد جالب نیستند به ویژه اگر از کاراکترهای فارسی در URL خود استفاده کرده باشید. سرویس‌های کوتاه کننده لینک یک آدرس کوتاه شده جدید می‌دهند و آمار کلیک هم برای شما جمع‌آوری می‌کنند. بعضی از این سرویس‌ها امکان اتصال دامنه دلخواه را می‌دهند. یعنی می‌توانید دامنه‌ای کوتاه شده مشابه دامنه اصلی به سرویس اضافه کنید و هر آدرس کوتاهی که نسخه کوتاه شده‌اش را با این دامنه بسازید.

bitly

بیتلی در حالت رایگان امکان ساخت ۵۰ لینک کوتاه اختیاری می‌دهد و به جز این تعداد می‌‌توانید هرچقدر خواستید لینک‌ کوتاه تصادفی بسازید.

  • آدرس: bitly.com
  • هزینه: حالت پایه رایگان است. بسته‌ خدمات کامل از ۳۵ دلار ماهانه شروع می‌شود.

yun

یون کوتاه کننده لینک ایرانی و کاملاً رایگان است. لینک‌های کوتاهی که در یون می‌سازید قابلیت رمزگذاری، تعیین تاریخ انقضا و تغییر آدرس به شکل دلخواه دارند.

  • آدرس:  yun.ir
  • هزینه: رایگان

8.  ابزارهای مدیریت پروژه

مدیریت پروژه‌ها و کارها در بازاریابی دیجیتال بدون ابزارهای مدیریت پروژه تقریباً غیرممکن است. مخصوصاً اگر تیم بزرگی دارید و تمام کارها نیاز به نظارت و پیگیری دارند مدیریت سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های محبوب مدیریت پروژه مبتنی بر سیستم کانبان کار می‌کنند. سیستمی که در آن کارها در سه ستون تقسیم می‌شوند. این ستون‌ها به ترتیب برای انجام، درحال انجام و انجام شده هستند.

دو سرویس ترلو و تسکولو از محبوب‌ترین‌ها در ایران هستند.

ترلو

بسته رایگان ترلو به کاربران اجازه می‌دهد به تعداد نامحدود بُرد برای خودشان بسازند و هم‌تیمی‌های خودشان را اضافه کنند. در هر برد ترلو می‌توانید هر تعدادی که نیاز دارید ستون بسازید و پروژه‌های خود را مرحله‌بندی کنید. هر کارت نماینده یک کار است که باید انجام شود. افرادی که عضو یک کارت می‌شوند یعنی در این کار مشارکت دارند.

  • آدرس: trello.com
  • هزینه: بسته پایه رایگان است اما امکان آپلود فایل بیش از ۱۰ مگابایت ندارد و می‌توانید فقط از یک افزونه استفاده کنید. بسته‌های غیررایگان با امکانات کامل از ۱۰ دلار ماهانه شروع می‌شود.

تسکولو

تسکولو رقیب ایرانی ترلو است. امکانات اولیه تسکلو مشابه ترلو است. ترلو قابلیت اتصال به سرویس‌های بیشتری دارد اما تسکولو امکان تماس ویدیویی و مدیریت پروژه بیشتری را فراهم می‌کند.

  • آدرس:  taskulu.ir
  • هزینه: بسته پایه رایگان است. بسته‌های حرفه‌ای از ۹ هزار تومان ماهانه شروع می‌شود.

 

9.  ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

فهمیدن نیاز کاربران قبل از تولید محتوا یک مرحلۀ الزامی و ضروری است. بدون تحقیق و استفاده از کلماتی که کاربران بیشتر جستجو می‌کنند، عملاً محتوای شما هیچ فایده‌ای ندارد.

ابزارهایی که در این بخش استفاده می‌شوند با توجه به کم هزینه بودن و پوشش زبان فارسی انتخاب شده‌اند.

Google Keyword Planner

کیورد پلنر بخشی از پلتفرم تبلیغاتی گوگل ادز است. اگر بخواهید در گوگل ادز یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کنید نیاز به تحقیق کلیدواژه و رصد آمار جستجوی کاربران دارید؛ ابزار کیوردپلنر با همین هدف به گوگل ادز اضافه شده است. در کیورد پلنر می‌توانید آمار جستجوی عبارت‌های مختلف را به صورت دقیق مشاهده کنید.

  • آدرس  ads.google.com/home/tools/keyword-planner
  • هزینه: کیوردپلنر برای همه کاربران گوگل فعال است اما تا زمانی که یک کمپین فعال در سرویس گوگل ادز نداشته باشید، آمار ارائه شده دقیق نخواهد بود.

Google Trends

گوگل ترند ابزاری است که شرکت گوگل با آن آمار موضوعات و عبارت‌های جستجو شده را گزارش می‌کند. این ابزار به صورت پیش‌فرض عبارت‌های پرجستجو را براساس موقعیت مکانی و دوره‌ای زمانی نمایش می‌دهد. به علاوه می‌توانید آمار مربوط به جستجوی یک یا چند عبارت موردنظر خودتان را بررسی کنید.

  • آدرس  trends.google.com
  • هزینه: رایگان

آیا ابزارهای بهتری وجود ندارد؟

در آخر این فهرست دوباره روی نکته‌ای که در مقدمه گفتیم تاکید می‌کنیم.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تنوع بسیار بالایی دارند و هر روز بر تعدادشان اضافه می‌شود. هدف ما از تدوین این فهرست، آسان کردن دسترسی و انتخاب بین سرویس‌های مشابه است. اگر فکر می‌‌کنید ابزاری باید در این فهرست راهنما باشد حتماً با نوشتن نظر به ما اطلاع دهید. اگر هم تجربه‌ای از کار با این سرویس‌ها دارید از شنیدن و خواندنش خوشحال می‌شویم.

این راهنما به‌روزرسانی خواهد شد. سعی می‌‌کنیم به مرور زمان این فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به منبع خوبی برای همه تبدیل شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج