جاباما
۱۳۱۱۹۰۶
۵۰۶
۵۰۶
پ

مرگ سالانه ۳۰۰۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در خصوص مرگ مغزی اعلام کرد: در هر روز ۲۵ هزار ایرانی در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند که از این میان روزانه ۷ تا ۱۰ نفر و سالانه ۳۰۰۰ نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی مورد نیاز، جان خود را از دست می‌دهند.مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه قزوین گفت: در هر روز ۲۵ هزار ایرانی در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند که از این میان روزانه ۷ تا ۱۰ نفر و سالانه ۳۰۰۰ نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی مورد نیاز، جان خود را از دست می‌دهند.

ایسنا: سعید مظفری در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: ۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت ماه هفته نفس است و در تقویم ایرانی روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه، روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی نام‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: این نامگذاری از سال ۱۳۶۸ و با صدور فتوای امام‌خمینی (ره) در ارتباط با یک فرد مرگ مغزی صورت گرفت. پس از آن در سال ۱۳۷۰ شاهد فتوای مقام معظم رهبری در این رابطه بودیم تا اینکه موضوع اهدای عضو در سال ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه قزوین گفت: این انجمن از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را در استان قزوین آغاز کرده و اهدافی همچون ارتقاء فرهنگ اهدای عضو در میان آحاد جامعه را دنبال می‌کند و همواره با حضور در مناسبت‌ها و مراسمات ملی و مذهبی متعدد و با توزیع بروشور و صدور کارت اهداء عضو در جهت ترویج این فرهنگ اقدام کرده است که از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۶ هزار کارت اهداء عضو برای متقاضیان قزوینی صادر شده است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های انجمن در فرهنگ‌سازی اهدای عضو می‌توان به تجلیل از خانواده‌های ایثارگر اهدا کننده اشاره کرد که این تجلیل به صورت ویژه هم‌زمان با میلاد حضرت امیرالمؤمنین(ع) از پدران اهدا کنندگان و در سالروز میلاد حضرت زهرا (س) از مادران اهداکنندگان عضو به‌عمل می‌آید.

مظفری تصریح کرد: هماهنگی با صدا و سیمای مرکز استان قزوین برای تولید و پخش برنامه‌های مختلف مرتبط با فرهنگ اهدا اعضاء، اجرای برنامه کاشت نهال با عنوان «یک نهال، یک زندگی»، صدور پیام اهدای عضو توسط مسئولان و مدیران ارشد استان از دیگر اقدامات انجمن اهدای عضو ایرانیان در قزوین است.

وی افزود: اعزام کاروان خانواده افراد اهدا کننده عضو به مشهد مقدس، برگزاری جشن نفس، انعقاد تفاهم‌نامه با برخی دستگاه‌های دولتی همچون آموزش و پرورش با رویکرد ترویج فرهنگ اهدای عضو هم از جمله اقدامات صورت گرفته توسط کمیته‌های تخصصی انجمن اهدای عضو ایرانیان در قزوین است.

این مسئول خاطرنشان کرد: مایه مباهات ماست که انجمن اهدای عضو ایرانیان در قزوین به جهت اقدامات خود در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو در میان استان‌های کشور رتبه دوم سال ۱۳۹۹ و رتبه برتر سال ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده است.

مظفری یادآور شد: کمیته‌های تخصصی، همیاران سفیر و تمامی مدیران فعال در انجمن اهدای عضو ایرانیان به صورت کاملاً داوطلبانه و بدون دریافت حقوق و هرگونه چشم‌داشت در جهت ترویج فرهنگ اهدای عضو و کمک به خانواده‌های نیازمند دریافت عضو مشغول خدمت‌رسانی هستند.

وی اظهار کرد: سالانه ۵ تا ۸ هزار مورد مرگ مغزی در ایران اتفاق می‌افتد که ۵۰ درصد از آن‌ها قابلیت اهدای عضو به بیماران نیازمند را دارد که در یک سوم این موارد رضایتمندی به اهدا وجود دارد که در برخی موارد هم به دلیل کهولت سن یا بیماری زمینه‌ای فرد و یا عدم رضایت بستگان اهدای عضو صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه قزوین اعلام کرد: در هر روز ۲۵ هزار ایرانی در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند که از این میان روزانه ۷ تا ۱۰ نفر و سالانه ۳۰۰۰ نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی مورد نیاز، جان خود را از دست می‌دهند.

وی اظهار کرد: اگرچه ایران از نظر پیوند اعضا رتبه ۳۱ در بین کشورهای جهان را داراست اما در زمینه پیوند کبد و کلیه رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده است.

مظفری با بیان این که دارا بودن کارت اهدای اعضا یک نماد فرهنگی و نوعی وصیت فردی محسوب می‌شود، عنوان کرد: ۹۵ درصد اعضای انجمن با اطلاع خانواده کارت اهدای اعضای خود را دریافت کرده‌اند که در صورت بروز حادثه و مرگ مغزی بتوانند با اهدای اعضای خود، حیات را به انسان‌های دیگری هدیه کنند.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین علت مرگ مغزی در ایران تصادفات جاده‌ای است، عنوان کرد: میانگین سنی افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند بین ۲۰ تا ۴۰ سال است. زمان مناسب برای اهدای عضو پس از بروز مرگ مغزی محدود بوده و تنها ۱۴ روز است اما به جهات مختلف از جمله عدم رضایت و آمادگی بستگان متوفی این اعضا امکان اهدا شدن و زندگی بخشیدن به افراد دیگر را از دست می‌دهند.

این مسئول با بیان اینکه موضوع اهدای عضو و تصمیم‌گیری در این رابطه نیازمند فرهنگ‌سازی است، گفت: مراحل اهدای عضو با چالش‌های متعددی روبه‌روست که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم باور مرگ مغزی به عنوان مرگ قطعی اشاره کرد.

وی ادامه داد: عدم آگاهی مردم از تفاوت مرگ مغزی و کما، عدم اعتماد به تخصیص عادلانه اعضا، عدم اعتقاد به عدم وجود تبادل مالی، برخی باورهای دینی و انتظار معجزه سبب شده تا بازه زمانی ۱۴ روز سپری شده و فرد مرگ مغزی از اهدای عضو و زندگی به بیماران نیازمند باز بماند.

مظفری خاطرنشان کرد: اهدای عضو زمانی صورت می‌گیرد که بر اساس معاینات کلینیکی و پاراکلینیکی فرد بیمار تنها زندگی نباتی داشته و هیچ‌گونه امکانی برای بازگشت او به زندگی وجود ندارد.

وی در پایان گفت: هموطنان مشتاق دریافت کارت اهدای عضو می‌توانند از طریق ارسال کد ملی خود به سامانه ۳۴۳۲ و نیز از طریق ثبت‌نام در سایت انجمن اهداء عضو ایرانیان آمادگی خود را برای مشارکت در این امر انسان دوستانه اعلام کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج