جاباما
۱۳۱۲۸۷۱
۱۴۸۰
۱۴۸۰
پ

چرا مردان نمی توانند مانند زنان احساسات خود را بروز دهند؟

این باور رایج وجود دارد ک زنان احساسات خود را صریح تر از مردان بروز می دهند. البته همه ی آدم ها مانند هم نیستند و برخی مردان می توانند بسیار احساسی باشند و احساس خود را به راحتی بیان کنند.

روزیاتو: این باور رایج وجود دارد ک زنان احساسات خود را صریح تر از مردان بروز می دهند. البته همه ی آدم ها مانند هم نیستند و برخی مردان می توانند بسیار احساسی باشند و احساس خود را به راحتی بیان کنند. با این حال، محققان سعی کرده اند که متوجه شوند چرا مردان مثل زنان احساسات خود را بروز نمی دهند.

مردان احساسات را مانند زنان تجربه می کنند

چرا مردان نمی توانند مانند زنان احساسات خود را بروز دهند؟

«احساس می کنم اهمیتی برایش ندارد.» این جمله ای است که از زن ها زیاد شنیده می شود، زمانی که بازخوردی از احساسات شریک زندگی شان نمی گیرند. اما آیا واقعاً اینگونه است؟ گرچه آمارها نشان می دهد زنان بیشتر مستعد افسردگی و اضطراب هستند، مشکلات روحی مردان را هم تحت تأثیر قرار می دهند.

آیا می دانستید بیش از ۳۰ درصد مردان در مقطعی از زندگی خود افسردگی را تجربه می کنند؟  و نزدیک به ۹ درصد از مردان از تجربه ی روزانه ی حس افسردگی یا اضطراب خبر داده اند. علیرغم انتظارات اجتماعی از مردان برای پنهان کردن احساسات خود، توجه به اهمیت رسیدگی به مشکلات مرتبط با سلامت روان در مردان امری ضروری است. حالا می خواهیم ببینیم مردان چرا احساسات خود را پنهان می کنند.

ممکن است به دلیل فشارهای اجتماعی باشد

چرا مردان نمی توانند مانند زنان احساسات خود را بروز دهند؟

جالب است که از قرار معلوم عبارت رایج «مرد باش» نقش مهمی در این رفتار دارد. این عبارت که «مواجهه ی شجاعانه تر با یک موقعیت» معنی می شود، تنها یک فشار اجتماعی است که برداشت ها از مردانگی را دستخوش تحریف می کند.

پژوهش صورت گرفته توسط یک خیریه ی مختص به سلامت مردان به نام Movember نشان داد نردیک به یک سوم مردان  خود را برای مردانه نشان دادن خودشان تحت فشار می بینند. این میزان در میان مردان ۱۸ تا ۳۴ ساله به مراتب بیشتر و ۴۷ درصد است. درک این تأثیرات اجتماعی می تواند به ما در غلبه بر موانعی که بر سر راه سلامت روان مردان وجود دارد، کمک کند.

مردان اغلب نشانه های آشکار کمتر از مشکلات روحی بروز می دهند و احتمال آنکه درباره ی این مشکلات صریح و بی پرده صحبت کنند، کمتر است. زنان زمانی که احساس افسردگی می کنند، اغلب ناراحتی خود را نشان می دهند یا احساسات خود را به زبان می آورند. اما مردان در وضعیت مشابه معمولاً نشانه های خشم، زودرنجی یا پرخاشگری از خود بروز می دهند. با درک این تفاوت های جنسیتی در ابراز چالش های مرتبط با سلامت روان خود، می توانیم آن ها را بهتر شناسایی و حل و فصل کنیم.

مردان احساسات خود را به زبان نمی آورند و این امر به آن ها آسیب می زند.

صرفاً نحوه ی ابراز احساسات خود را بلد نیستند

چرا مردان نمی توانند مانند زنان احساسات خود را بروز دهند؟

هیچکس به مردان توضیح نداده چطور احساسات خود بروز دهند. انتظارات اجتماعی و تجربه های دوران کودکی اغلب به مردان یاد می دهد که سرسخت و بی احساس باشند، امری که باعث می شود آن ها ندانند احساسات خود را چطور ابراز کنند.

در حالی که زنان ممکن است دلشکستگی خود را به زبان آورند، مردان اغلب رنج خود را پنهان می کنند و خویشتندار به نظر می رسند. این فشار اجتماعی می تواند آسیب پذیری را برای مردان تبدیل به امری چالشی کند چرا که این مسأله یک تابو شمرده می شود. در نتیجه، ممکن است سلامت عاطفی مردان آسیب ببیند. با ترویج صحبت بی پرده درباره ی سلامت روان و شکستن کلیشه ها، می توانیم به مردان کمک کنیم احساس راحتی کنند و توانایی ابراز احساسات شان را بیابند.

امری عصب شناختی است

چرا مردان نمی توانند مانند زنان احساسات خود را بروز دهند؟

جشم پینه ای، بخشی از مغز که نیمکره های چپ و راست را به هم متصل می کند، در زنان بزرگ تر از مردان است، امری که توانایی احساس و تفکر همزمان را بیشتر می کند. به همین دلیل، زنان می توانند همزمان احساس و فکر کنند.

مردان اما اغلب احساسات خود را از افکارشان جدا می کنند، امری که باعث تردید آن ها برای صحبت درباره ی موضوعات احساسی می شود. گرچه این امر ممکن است صحبت درباره ی مسائل حساس را دشوار کند، اما شناخت و درک این تفاوت های جنسیتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج