جاباما
۱۳۱۴۸۶۷
۵۷۱۰
۵۷۱۰
پ

مبلغ یارانه نقدی تغییر خواهد کرد؟

احسان خاندوزی می‌گوید بسته یارانه اصلاح می‌شود اما هنوز معلوم نیست جزئیات تغییر الگوی پرداخت یارانه‌ها چیست؟

تجارت نیوز: احسان خاندوزی می‌گوید بسته یارانه اصلاح می‌شود اما هنوز معلوم نیست جزئیات تغییر الگوی پرداخت یارانه‌ها چیست؟ هرچند در همین یک روز هم گمانه‌های مختلفی از افزایش مبلغ یارانه نقدی تا جایگزینی کالابرگ با آن مطرح شده است.

روز گذشته بود که وزیر اقتصاد خبر از تدارک اصلاحیه‌ای روی بسته یارانه سال گذشته داد که گمانه‌زنی‌های زیادی را به دنبال داشت. اما امروز در حالی احسان خاندوزی در حاشیه نشست هیات دولت در بین خبرنگاران حاضر شد که آب پاکی را روی تمام این گمانه‌ها ریخت و گفت که برای الگوی پرداخت یارانه‌ها فعلا هیچ عدد و تغییری نمی‌توان اعلام کرد.

مبلغ یارانه نقدی تغییر خواهد کرد؟

خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره الگوی پرداخت یارانه‌ها، اظهار کرد: «هیچ عدد و تغییری در روش تا زمانی که خود وزارت رفاه که مسئولیت تدوین الگوی یارانه‌ها را برعهده دارد، صورت ندهد نمی‌توان اعلام کرد. چرا که توقع ایجاد می‌کند و لازم است امر نهایی و بعد اعلام شود.»

اما در حالی صحبت از اصلاحیه روی بسته یارانه می‌شود که پس از حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی که فسادش کم نبود، دولت با هدف جبران توان معیشتی خانوار تصمیم گرفت تا یارانه نقدی را به مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند. در ادامه مجلس تکلیف جدیدی را بر عهده دولت گذاشت؛ اختصاص کالابرگ الکترونیکی برای خرید ۱۰ قلم کالا آن هم به نرخ شهریور ماه ۱۴۰۰. هرچند زمان اجرای این طرح برای چندین ماه به تعویق افتاد و حتی این احتمال را تقویت کرد که دولت تمایلی به اجرای این امر ندارد و درصدد است تا انجام آن را تا جایی عقب بیاندازد که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به کل کنار گذاشته شود. حتی یک نماینده مجلس به تجارت‌نیوز خبر داد که دولت پول کافی برای اختصاص کالابرگ به شهروندان را ندارد.

هرچند کمی بعد وزیر اقتصاد منکر این قضیه شد و از اجرای آزمایشی این طرح در چند استان خبر داد. ابتدا قرار شد کالابرگ در استان هرمزگان کلید بخورد و البته اجرای آن در این استان هم به آینده موکول می‌شد تا اینکه در نهایت در بهمن ماه کار آن آغاز شد. البته بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌داد که مردم این استان بیشتر تمایل به دریافت یارانه نقدی دارند تا کالابرگ. موضوعی که تاییدکننده یک نظرسنجی با طرح این پرسش است که آیا مردم کالابرگ را می‌پسندند یا پول نقد را؟ نتیجه آن نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد از مردم پرداخت یارانه به شیوه نقدی را ترجیح می‌دهند.

پس از آن هم مقامات اقتصادی خبر دادند که کالابرگ در سراسر کشور توزیع خواهد شد. در ادامه هم اسامی ۱۰ قلم کالای اساسی به این ترتیب شیر بطری یک لیتری کم‌چرب، پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی، ماست دبه ۲.۵ کیلوگرمی کم‌چرب، مرغ کشتار روز، تخم‌مرغ کیلویی، روغن مایع پخت و پز ۸۱۰ گرمی، ماکارونی ۷۰۰ گرمی رشته‌ای، قند شکسته فله‌ای، شکر سفید فله‌ای و برنج اعلام شد تا مشمول طرح شوند.

یارانه چه تغییری می‌کند؟

مسعود میرکاظمی هم که چندی‌ست از سازمان برنامه و بودجه رفته، در فروردین ماه امسال درباره آخرین وضعیت اجرای کالابرگ در کشور طی سخنانی گفته بود که منابع لازم برای اجرای طرح آماده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

قرار هم بر این شد که یارانه کالابرگ همان یارانه نقدی باشد که مردم دریافت می‌کنند. البته اگر کسی بخواهد از کالابرگ استفاده کند، می‌تواند زودتر از حساب خود برداشت کند و در این بین منابع اضافه‌تری در نظر گرفته نشده است.

با تمام اینها، وزیر اقتصاد خبر داده که قرار است اصلاحیه‌ای بر بسته یارانه اعمال شود اما کماکان معلوم نیست الگوی پرداخت چه تغییری خواهد کرد؟ آیا قرار است کالابرگ جایگزین یارانه نقدی شود یا مبلغ یارانه نقدی از ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان بیشتر خواهد شد؟ فعلا زمانی برای انجام و نوع اصلاحات اعلام نشده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج