۱۳۱۵۴۴۲
۲۶۰
۲۶۰
پ

رپورتاژ آگهی

بک لینک چیست و چطور بک لینک قوی بسازیم؟

ساخت بک لینک یکی از روش های موثر در افزایش ترافیک سایت است. به شرطی که اصولی باشد!

 

بک لینک چیست و چطور بک لینک قوی بسازیم؟

 

من که حال و حوصلۀ امتحان کردن غذای رستوران‌های کل شهر را ندارم اما دو دوست تپل به نام سینا و امیر دارم که عاشق غذا و رستوران‌گردی هستند. هر وقت مهمان لاکچری و عزیزی را می‌خواهم برای شام دعوت کنم قبلش زنگ می‌زنم به این دو دوست قدیمی تا به من یک رستوران خوب معرفی کنند. این یک راه حل آسان برای من است و به این دوستانم هم می‌گویم شما منبع بک‌لینک‌های قوی رستوران‌ها هستید! آها هنوز نگفتم بک لینک چیست؟

عجله نکنید؛ در این خلاصه مقاله از نوین می‌گویم بک لینک چیست، و هم می‌گوییم چرا مهم است و هم یاد می‌گیریم چطور یک بک لینک قوی برای سایتمان بسازیم. برای مطالعه کامل این مقاله می توانید آدرس زیر را ببینید:

novin.com/blog/external-link/

بک‌لینک چیست؟

بک لینک به زبان ساده به لینک یک وبسایت به وبسایت دیگر می‌گویند.

وقتی یک سایتِ دیگر ما را معرفی می‌کند و به سایتمان لینک می‌دهد، ما یک بک‌لینک گرفته‌ایم. کاربران از طریق این لینک وارد سایت ما می‌شوند، به همین دلیل به آن لینک ورودی یا inbound link  هم گفته می‌شود.

گوگل هم مثل من برای اینکه بفهمد کدام سایت‌ها بهتر هستند به تایید و ارجاع دیگران توجه می‌کند. بهترین روش تایید و ارجاع در دنیای اینترنت لینک دادن است. هرچه تعداد بک‌لینک‌ها برای یک سایت بیشتر باشد، گوکل اعتبار بیشتری به آن سایت می‌دهد چون از نظر گوگل مورد اعتماد بقیه قرار گرفته که معرفیش کرده‌اند.

چرا بک لینک مهم است؟

گوگل در ابتدا معیارهای ساده‌ای برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها داشت اما وقتی رقابت جدی شد رفت دنبال شاخص‌هایی بهتر؛ مثل چی؟ لینک‌ها. هر چه وبسایت و صفحه‌ای لینک بیشتری می‌گرفت پس یعنی مهم‌تر بود؛ گوگل هم رتبه آن را می‌برد بالاتر. همان کاری که من برای پیدا کردن رستوران‌های خوب انجام می‌دهم. من به نگاه می‌کنم دوستانم و دیگران درباره رستوران‌ها چه می‌گویند و هر رستورانی که بیشتر تایید شد را انتخاب می‌کنم.

حالا الگوریتم‌های گوگل خیلی پیشرفته‌تر شده اما هنوز هم بک‌لینک‌ها بیشترین تاثیر را در رتبه‌بندی دارند. اگر میخواهید در این مورد بیشتر بدانید، پیشنهاد میکنم صفحه آموزش رایگان الگوریتم های گوگل در نوین را مطالعه کنید.

به جز تاثیر در سئو و بهبود رتبه در نتایج گوگل که بعد کامل توضیح می‌دهیم، بک‌لینک به تنهایی می‌تواند باعث افزایش بازدید وبسایت شود. هرچه بک‌لینک شما در صفحه‌ای پربازدیدتر باشد و کلیک بیشتری بگیرد بازدید ارجاعی (Referral) وبسایت شما هم طبیعتاً بیشتر خواهد شد.

بک لینک در سئو چطور و چقدر تاثیر دارد؟

تمام بررسی‌های که روی فاکتورهای تاثیرگذار در سئو نشان می‌دهد که هنوز هم بک‌لینک قوی بیشترین تاثیر را در بهبود رتبه وبسایت‌ها دارد. البته این تاثیر نسبی است و به این معنی نیست که وبسایت بدون بک‌لینک نمی‌تواند رتبه خوبی در نتایج گوگل کسب کند.

در کل بک‌لینک‌ها به دلایل زیر اهمیت دارند:

  1. گوگل با بک‌لینک در اینترنت اکتشاف می‌کند. ربات‌های گوگل از طریق لینک‌ها بین وبسایت‌ها می‌خزند و آنها را ایندکس می‌کنند.
  2. شهرت، اعتبار، اقتدار و قابل اعتماد بودن وبسایت را نشان می‌دهد.
  3. ارتباط وبسایت‌ها از بک‌لینک مشخص می‌شود. وبسایت‌هایی که از نظر محتوا یا کارکرد به هم ربط دارند پس به هم لینک می‌دهند. گوگل از این طریق متوجه ارتباط‌ها می‌شود.
  4. انکرتکست‌ها (متن لینک) اطلاعاتی درباره مقصد به گوگل می‌دهند

بک لینک چیست و چطور بک لینک قوی بسازیم؟

بک لینک قوی چه فاکتورهایی دارد؟

منظور از بک لینک خوب یعنی بیشترین تاثیر را در سئو و بهبود رتبه داشته باشد و اگر هم توانست کاربرانی را از این طریق به وبسایت بیاورد که چه بهتر!

توجه کنید  که «کیفیت لینک‌های خارجی که دریافت می‌کنیم، مهمتر از تعداد آن است»

یعنی اگر شما بتوانید 10 بک‌لینک با کیفیت دریافت کنید، خیلی بهتر از این است که 1000 لینک با کیفیت متوسط داشته باشید!

حالا می‌خواهیم فاکتورهای تعیین کننده در کیفیت بک‌لینک را یکی یکی برای شما توضیح دهیم.

۱. مرتبط بودن سایت لینک‌دهنده به سایت شما

این که چه سایتی به شما لینک می‌دهد مهم‌ترین شاخص در کیفیت بک‌لینک است. اگر موضوع آن سایت به سایت شما مرتبط باشد، بک لینک آز آن سایت ارزش بیشتری برای گوگل دارد.

۲. اعتبار دامنه وبسایت لینک دهنده

اعتبار دامنه یا Domain Authority یک امتیاز بین 1 تا 100 است که کیفیت یک وبسایت را اندازه‌گیری می‌کند. این امتیاز توسط سایت MOZ توسط چند فاکتور محاسبه میشود؛ دامنه‌هایی که به این سایت لینک دادند، تعداد کل بک لینک‌ها و قدرت و اعتبار بک‌لینک‌ها از جمله این فاکتورها هستند.

هرچه مقدار این عدد بیشتر باشد، این دامنه اعتبار بیشتری دارد و از کیفیت بیشتری برخوردار است؛ بنابر این بک لینک گرفتن از آن ارزش بیشتری دارد.

۳. ترافیک سایت لینک دهنده

جدای از اینکه معمولاً وبسایت‌های پربازدید، اعتبار بیشتری هم نزد گوگل دارند، بک لینک از صفحات پربازدید معمولاً ترافیک بیشتری را به سایت شما می‌آورد؛ کاربران وارد سایت شما می‌شوند و در آن وقت می‌گذرانند که بر سئوی شما تاثیر دارد.

برای مثال، اگر یک وبسایت مهم دولتی با بازدید میلیونی بک‌لینک دهد، تاثیر آن خیلی بیشتر از یک وبلاگ ناشناخته، بی‌محتوا و بدون بازدید‌کننده است.

۴. رتبۀ صفحه در کلیدواژه

با این که وبسایت به تنهایی در کیفیت بک‌لینک تاثیرگذار است، اما خیلی وقت‌ها دیده می‌شود بک‌لینک صفحه‌ای از یک وبسایت نه چندان مشهور و مهم خیلی قوی‌تر تاثیر گذاشته است. دلیل این تاثیرگذاری بیشتر رتبۀ صفحه در کلیدواژه یا همان رنک صفحه است.

این صفحه با محتوای با کیفیت توانسته نیاز کاربران را برطرف کند. اگر از چنین صفحه‌ای بک‌لینک بگیرید تاثیر بیشتری خواهد داشت.

۵. جایگاه لینک

با اینکه گوگل کل یک صفحه را بررسی می‌کند ولی خیلی از کارشناسان معتقدند هر چه لینک در در صفحه بالاتر باشد، اعتبار بیشتری دریافت می‌کند.

پس این که لینک در کجای صفحه باشد روی کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. در کل بک‌لینک‌ها در میان محتوای اصلی صفحه نسبت به بک‌لینک‌های فوتر، ستون‌های کناری و هر بخش دیگر خارج از محتوای اصلی قوی‌تر هستند.

۶.  فالو یا نوفالو بودن بک‌لینک

نگاه گوگل به لینک‌های فالو و نوفالو متفاوت است؛ لینک فالو مستقیماً روی سئو و رتبه‌بندی سایت شما تاثیر می‌گذارد. اگر لینکی که به شما داده می‌شود از نوع Nofollow باشد، هیچ اعتباری به سایت شما منتقل نمی‌شود و مستقیماً به رتبه‌بندی شما کمک نمی‌کند ولی ترافیک بیشتری را به شاست شما می‌آورد.

بک لینک چیست و چطور بک لینک قوی بسازیم؟

۷. محتوای صفحه و وبسایت لینک دهنده

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تعیین کیفیت بک‌لینک محتوای وبسایت است. گوگل با هوش مصنوعی می‌فهمد موضوع کلی وبسایت‌ها چیست و هر صفحه درباره چه موضوعی محتوا دارد.

محتوای یک وبسایت آشپزی و وبسایت آموزش بورس ربطی به هم ندارند. اگر این دو سایت به هم بک‌لینک دهند گوگل اثر زیادی به آن نمی‌دهد.

پس هرچه محتوای وبسایت‌ها به هم مرتبط باشند بک‌لینک قوی‌تر خواهد بود.

۸. متن لینک یا انکرتکست

یکیدیگر از عواملی که در تعیین کیفیت بک‌لینک نقش دارد، انکرتکست یا متن لینک است. متنی که قرار است درگاه ورود به سایت شما باشد باید سه ویژگی داشته باشد تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

  • به محتوای سایت شما ربط داشته باشد
  • خاص باشد
  • از کلمات کلیدی دقیق استفاده شده باشدبا این سه نکته، گوگل می‌فهمد که سایت لینک شده چه محتوایی دارد و برای چه کلمه کلیدی باید رتبه‌بندی شود.

۹.  لینک اسپم

بک لینک اسپم از نظر گوگل از سایتی می‌آید که کیفیت پایینی دارد، محتوایش بی‌ربط است و کارش لینک دادن به سایت‌های مختلف است. این روش کلاه سیاه برای خرید لینک به رتبه سایت شما آسیب می رساند. اگرچه ممکن است راه حلی سریع و آسان برای دریافت لینک باشد ولی در بلند مدت نتیجه عکس می‌دهد.

۱۰.  دائمی یا موقت

بک‌لینک‌ها باید دائمی و قوی باشند اما بعضی از جایگاه‌های بک‌لینک با توجه به ارزش بالایی که دارند به صورت موقت اجاره داده می‌شوند. یعنی تا زمانی که پول پرداخت کنید لینک شما می‌ماند.

لینک‌های موقت در کل توصیه نمی‌شود چون هربار تغییر در بک‌لینک‌ها نشانه‌ای از رفتار اسپم برای گوگل است. همیشه سعی کنید بک‌لینک‌ها دائمی ایجاد کنید.

چطور بک لینک بسازم؟

منظور از روش ایجاد بک لینک این است که کجا و چطور بک‌لینک بسازیم. ایجاد بک لینک یا بک‌لینک سازی انواع و نکات زیادی دارد. در سال‌های اخیر به روش‌های زیر بک‌لینک می‌سازند:

  • بک‌لینک در رپرتاژ
  • راه‌اندازی وبلاگ
  • شبکه‌های اجتماعی و پروفایل‌ها
  • انجمن‌ها و صفحه‌های پرسش و پاسخ
  • بک لینک از ویکی‌پدیا
  • انتشار محتوا و ساخت بک‌لینک در ویرگول
  • بک‌لینک‌های متفرقه

حرف آخر: خرید بک لینک یا محتوا؟

گوگل در کل می‌گوید تلاش نکنید با ساخت بک‌لینک خودتان را بهتر از چیزی که هستید نشان دهید. در نهایت این مشتریان و مخاطبان شما هستند که تعیین می‌کنند وبسایت شما خوب یا بد است. شاید با خرید بک لینک بتوان مدت کوتاهی در نتایج گوگل رتبه گرفت اما کاربران ناراضی حتماً سراغ رقبا خواهند رفت و دیگر روی نتایج شما کلیک نمی‌کنند.

این حرف که بگوییم خرید بک‌لینک اصلاً خوب نیست و فقط باید با تولید محتوا رتبه خود را بهبود دهید حرف اشتباهی است. محتوای باکیفیت به صورت طبیعی بک‌لینک می‌گیرد اما این فرایند بسیار زمان‌بر است. باید یک تعادل بین این دور برقرار کنید. هم تولید محتوای با کیفیت هم بک‌لینک‌سازی به شکل درست.

برای آموزش‌های بیشتر در زمینه لینکسازی به صفحه آموزش‌های رایگان سئو نوین مراجعه کنید.

منبع: Novin.com

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج