۱۳۱۵۵۴۶
۷۶۷
۷۶۷
پ

استاد حوزه علمیه خواهران: انقلاب ما «انقلاب چادری‌ها» بود

فخر روحانی استاد حوزه علمیه خواهران؛گفت: نباید باور داشت که غالب جامعه ما را افراد بدحجاب یا بی حجاب تشکیل داده اند. ممکن است ما دچار یک تحلیل اشتباه مبنی بر غالب بودن افراد بی حجاب بر افراد با حجاب شویم. اما لازم است بپذیریم که برهنگی به دلیل سکوت نهادهای فرهنگی ما در حال تبدیل به یک فرهنگ است. زیرا ما هنوز برنامه دقیقی برای مقابله با این معضل نداریم و جوان هنوز چرایی اهمیت حجاب را نمی داند.

حوزه نیوز: زهرا فخر روحانی استاد حوزه علمیه خواهران در برنامه این هفته «تلویزیون اینترنتی پاسخ» وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه با موضوع «دختران و چالش های دینداری در عصر جدید» در پاسخ به این که ریشه مشکلات فرهنگی مربوط به برخی از دختران ایرانی چیست، به ارگان رسانه ای وابسته به حوزه علمیه گفت: قبل از هر چیز باید دانست که در کشور ما بخش اعظم دختران را خانم های عفیف و پاکدامن تشکیل می دهند و در بررسی آسیب های فرهنگی و اجتماعی مرتبط با این جنس نباید این بخش از جمعیت خانم ها را مورد غفلت قرار داد. به طور کلی در طول تاریخ تغییر فرهنگ جوامع بارها تجربه شده است و بخش مهمی از تغییرات فرهنگی امروز جامعه ما به گذار از سنت به مدرنیته باز می گردد.

توطئه های سازمان یافته ای علیه حجاب و عفاف زن ایرانی در حال طراحی و اجراست

وی ادامه داد: از آنجا که انقلاب ما را انقلاب چادری ها می دانند، در نتیجه برنامه ها و توطئه های سازمان یافته ای علیه حجاب و عفاف زن ایرانی در حال طراحی و اجراست. عوامل مختلفی همچون شکاف نسلی و تفاوت در ادبیات بین نسل ها، تحرکات رسانه ای، الگو شدن ستاره ها و سلبریتی هایی که به واقع شایستگی این جایگاه را نداشته اند، فردگرایی، لذت گرایی و مصرف گرایی به این موضوع دامن زده و ره آورد همه این عوامل هرزه پوشی می باشد که جوامع مختلف بشری با آن مواجه شده است.

سکوت و بی تفاوتی مجامع و نهادهای فرهنگی در مقابله با تغییر ارزش های فرهنگی

فخر روحانی با اشاره به رسالت مجامع و نهادهای دینی در مقابله با تغییر ارزش های فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: سکوت این مجامع و نهادها، بی تفاوتی آن ها نسبت به تغییرات فرهنگی جامعه و یا واکنش های بعد از وقوع حوادث که همچون نوش دارو بعد از مرگ سهراب است، موجب شده تا ما حتی در شهرهای مذهبی نیز شاهد چهره ای تأسف بار و غم انگیز مواجه باشیم. سکوت طولانی مدت حاکم بر این نهادها موجب شده ما با نسلی مواجه شویم که دست کم ۱۰ سال است که تبلیغ های فرهنگی به صورت جدی در میان آن ها صورت نگرفته است.

وی افزود: البته باید دانست که بنا بر سخنان امیدوارکننده مقام معظم رهبری این وضعیت اصلاح خواهد شد. از طرف دیگر جنس مسئله پوشش به گونه‌ای است که وقتی آسیب‌های ناشی از بی‌توجهی به آن درب خانه های افراد را می‌زند، آن‌گاه است که آن افراد بیشتر متوجه هشدارهای نهادهای فرهنگی و دینی در خصوص اهمیت پوشش و حجاب می شوند.

وزارتخانه، به آموزش اکتفا کرده و از پرورش غافل شده

این پژوهشگر حوزوی ضمن پرداختن به اهمیت فعالیت های وزارت آموزش و پرورش در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: این وزارتخانه در بحث های فرهنگی دارای جایگاه مهمی بوده و سهم بسیار بزرگی در این زمینه ها دارد؛ اما تاکنون می توان گفت فقط به آموزش اکتفا کرده و از مسئله پرورش غفلت نموده است. برنامه های پرورشی‌ای که تاکنون نیز دنبال شده است، واقعاً جواب گوی نسل نو نیست.

وی گفت: در صورتی که یک نوع همگرایی و هم افزایی بین فعالیت های کانون های مساجد، بسیج، نهادهای فرهنگی همچون دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و غیره انجام می گرفت، شاید شاهد وقایع سال ۱۴۰۱ و هزینه هایی که نظام جمهوری اسلامی برای آن داد، نبودیم.

رسانه ها و آموزش های رسمی باید افراد جامعه را به یک سمت متعالی هدایت نمایند

فخر روحانی یادآور شد: آموزش و پرورش واقعاً متکفل پرورش نسل نو بوده و می بایست رسانه ها و آموزش های رسمی و عمومی خروجی های نسل نو از اقشار و اقوام مختلف را به صورت همگانی به یک سمت منسجم و متعالی هدایت نمایند. اما متأسفانه اتفاقی که در حال وقوع است فقط در عرصه آموزش بوده و ما شاهد این هدایت عمومی در عرصه پرورش نیستیم.

وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش تنها نهاد آموزشی و تربیتی است که با تمام فرزندان کشور ما در ارتباط است و می بایست هم برای نیروهای خود برنامه داشته باشد و هم برای مخاطبینش که دانش آموزان هستند به صورت هدفمند مسئله آموزش و تربیت را دنبال کند.

استاد حوزه علمیه خواهران با ابراز مخالفت با گشت ارشاد به عنوان اولین راهکار مقابله با بدحجابی بیان داشت: من معتقدم اصل گشت ارشاد و ورود نهادهای نظارتی به مقابله با انحراف های فرهنگی صحیح است، اما اولین راهکار نبوده و شکل و مدل اجرایی آن می بایست مورد بحث و تأمل بیشتر قرار گیرد.

وی گفت: همانطور که نظارت بر رانندگی خودروها لازم است، نظارت بر فرهنگ اجتماع نیز لازم بوده و می بایست با افراد خاطی در این زمینه نیز مقابله صورت گیرد؛ اما نکته مهم این است که تقابل اولین راهکار نمی باشد. در مجموع وجود برخوردهای تقابلی و نظارت ها لازم است اما وقایعی که در ماه های گذشته به وقوع پیوست موجب شده تا جامعه در حال حاضر پذیرای این برخوردها نباشد.

جریمه افراد بی حجاب، مبنای دینی دارد

فخر روحانی در پاسخ به اینکه آیا جریمه شدن افراد بی حجاب از نظر اسلام مورد تأیید است یا خیر، افزود: همه باب تعزیر که در فقه مورد بحث و تحقیق قرار می گیرد، جریمه بوده و می بایست کارشناسان ذیربط در زمینه شکل و چگونگی جریمه افرادی که مرتکب خطاهای فرهنگی می شوند نظر دهند. البته میزان اثرگذاری این جریمه ها بر روی شاکله شخصیتی و فهم مخاطبین آن ها باید از سوی نهادهای متولی فرهنگ سازی مورد تحقیق قرار گیرد.

وی ضمن پرداختن به موانع فرهنگی و اقتصادی در زمینه فرزندآوری ادامه داد: اینکه گفته شود به دلیل مشکلات اقتصادی از فرزندآوری خودداری می گردد، قابل قبول نیست؛ اما باید دانست که اقتصاد بر روی عرصه های مختلف اثرگذار می باشد. اینکه وضع اقتصادی جامعه به گونه ای باشد که هم پدر و هم مادر مشغول به کار شوند، می تواند بر میزان انگیزه آنها در فرزندآوری تأثیر بگذارد.

این پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: افسارگسیختگی فضای مجازی که نوجوان ما در آن رهاست و همچنین افسارگسیختگی اقتصاد پوشاک ما که داعیه دار دعوت به برهنگی است می تواند از عوامل تأثیرگذار در ذهنیت نوجوانان در موضوع پوشش باشد.

راهپیمایی ۱۳ آبان ۱۴۰۱ پاسخی محکم از سوی ملت ایران به اغتشاشگران بود

وی با تأکید بر اینکه تجمعاتی همچون راهپیمایی بیست و دو بهمن ۱۴۰۱ گویای همدلی مردم با نظام جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: راهپیمایی ۱۳ آبان ۱۴۰۱ که در اثنای اغتشاشات سال گذشته برگزار شد، پاسخی بسیار روشن و به نحوی یک رفراندوم برای جواب دهی به این شبهه بود که مردم از باب مخالفت با نظام سیاسی حاکم در ایران سعی بر برداشتن پوشش اسلامی خود دارند.

فخر روحانی افزود: نباید باور داشت که غالب جامعه ما را افراد بدحجاب یا بی حجاب تشکیل داده اند. زیرا از آنجا که چشم ما به صورت طبیعی صحنه ها و نکات منفی را بیشتر مورد توجه قرار داده و ذهن را روی نقطه منفی متمرکز می نماید، در این زمینه نیز ممکن است ما دچار یک تحلیل اشتباه مبنی بر غالب بودن افراد بی حجاب بر افراد با حجاب شویم. اما لازم است بپذیریم که برهنگی به دلیل سکوت نهادهای فرهنگی ما در حال تبدیل به یک فرهنگ است. زیرا ما هنوز برنامه دقیقی برای مقابله با این معضل نداریم و جوان هنوز چرایی اهمیت حجاب را نمی داند.

وی گفت: می بایست در نظام آموزشی کشور به زبان های مختلف در زمینه حجاب و پوشش بحث کرده و الگوسازی مناسب را در کشور دنبال نماییم.

اقتصاد می تواند بر نوع پوشش افراد اثر غیرمستقیم داشته باشد

استاد حوزه علمیه خواهران وضعیت اقتصادی کشور را از عوامل تأثیرگذار روی نوع پوشش افراد برشمرد و تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشور البته به صورت غیرمستقیم می تواند بر نوع و کیفیت تربیت فرزندان اثر بگذارد.

وی ادامه داد: جامعه روحانیت و حوزه های علمیه نیز به نوبه خود می تواند در عرصه فرهنگی و مسائل اجتماعی ایفای نقش کرده و هرگز نباید نسبت به آسیب های فرهنگی بی تفاوت باشد. حضور جدی حوزه های علمیه در طراحی برنامه های مفید برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان کشور لازم است. شهید باهنر در دوران طاغوت به عرصه آموزش و پرورش ورود کرد و این شخصیت بزرگ می تواند الگوی خوبی برای سایر روحانیون باشد.

امر به معروف و نهی از منکر یعنی اقناع سازی افراد

فخر روحانی گفت: امر به معروف و نهی از منکر به معنای متوجه کردن و اقناع سازی افراد است و وقتی که جوان از جهت شناختی مورد اقناع واقع شود آنگاه می توان انتظار اجرا نمودن مطالبات دینی را از او داشت. منشی که مقام معظم رهبری در مواجهه با افراد کم پوشش داشتند و آن ها را هم بخشی از جامعه معرفی نمودند بسیار کارآمدتر از برخوردهای قهری و نهی های تند ناشی از غیرت ورزی بدون در نظر گرفتن حواشی و تبعات آن می باشد.

وی در پایان با ارائه راهکارهای کلی جلوگیری از ترویج مفاسد فرهنگی اظهار کرد: حفظ نهاد خانواده، الگوسازی و الگوآفرینی صحیح، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تقویت مناسبت های دینی و ارتقای کمی و کیفی هیئت های مذهبی از جمله عوامل تأثیرگذار در این زمینه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج