۱۳۱۸۰۷۰
۳۸ نظر
۱۵۴۸۰
۳۸ نظر
۱۵۴۸۰
پ

متن جنجالی ظریف، فضای سیاسی ایران را به هم ریخت

محمد جواد ظریف که بعد از افشای فایل صوتی مصاحبه با سعید لیلاز و پایان دولت روحانی از فضای سیاسی فاصله گرفته و مشغول تدریس در دانشگاه بود، با انتشار یک پست اینستاگرامی خبرساز شد.

برترین‌ها: محمد جواد ظریف که بعد از افشای فایل صوتی مصاحبه با سعید لیلاز و پایان دولت روحانی از فضای سیاسی فاصله گرفته و مشغول تدریس در دانشگاه بود، با انتشار یک پست اینستاگرامی خبرساز شد.

متن جنجالی ظریف، فضای سیاسی ایران را به هم ریخت

بخشی از نوشته وزیر پیشین امور خارجه به این شرح است: 

راستی نه تنها ما مردم بلکه نخبگان ما کدامیک را بیشتر نکوهش می‌کنند: آن‌ها که با آرزوی بازپس‌گرفتن سرزمین از دست رفته در قرارداد گلستان، بخش‌های بیشتری از سرزمین و حتی استقلال ایران را به باد دادند، یا آن‌ها که با قرارداد ترکمانچای دست‌کم قسمتی از سرزمین تازه از دست رفته را بازپس گرفتند؟ برای پیشگیری از ترکمانچای‌ها باید «انتخاب کنیم» که آرزوهایمان را در چارچوب امکانات دنبال کنیم.

در این باره بیشتر بخوانید: توضیح ظریف درباره جمله «خودمان انتخاب کردیم»

این مطلب در فضای مجازی محل بحث و جدل شده است. 

مجید تفرشی، پژوهشگر تاریخ در توئیتی در تایید یادداشت ظریف نوشت: در دور دوم جنگ‌های ایران و روس، نیرو‌های روسیه تا آستانه تهران پیشروی کرده و در آستانه فتح کامل ایران بودند. بهتر این بود که جنگ نمیکردیم. بهتر این بود شکست نمیخوردیم. ولی گزینه بهتری از ترکمانچای منفور ملعون نبود. عدم پذیرش آن توافق ننگین و ظالمانه یعنی که ایران امروز وجود نداشت.

بخشی از یادداشت مهرداد خدیر درباره این پست جنجالی را بخوانید: ظریف که به واقع گرایی شهرت دارد پس از مدتی سکوت در این متن مشکل را در چیدن هدف‌ها بر پایۀ «آرزوها» و بی‌توجهی به «توانایی‌ها» دانسته است.

او به این نیز بسنده نکرده و درصدد قبح‌زدایی از واژۀ «سازش» در ادبیات سیاسی برآمده است. آنچه آقای ظریف می‌گوید البته در فرهنگ ما تازه نیست.

کوتاه این که بر خلاف تصور و نگرانی دکتر ظریف، اصول‌گرایی رادیکال ایرانی دیگر آرزوهای دور و دراز دنبال نمی‌کند تا بر حذرشان داریم. چرا؟ چون اصل اصیل اصول‌گرایی رادیکال ایرانی، قدرت است. 

اتفاقا قرار است در بیرون انعطاف نشان دهند که خوب است اما کاش به داخل هم تسری یابد. 

در این باره بیشتر بخوانید: کدام آرزو آقای ظریف؟ اتفاقا در «بیرون» واقع‌گرا شده‌اند!

متن جنجالی ظریف، فضای سیاسی ایران را به هم ریخت

اما محسن مقصودی، مجری و تهیه‌کننده برنامه ثریا در شبکه افق در نقد سخنان وزیر اسبق خارجه رشته توئیتی را منتشر کرد: 

این متن دکتر ظریف را چندبار بخوانید. کاملش را بخوانید. بعد با این جمله شهید حسن تهرانی مقدم مقایسه کنید:«فقط انسانهای ضعیف به اندازه امکانات‌شان کار می‌کنند»

حالا خوشبختانه کارنامه هر دو تفکر پیش روی ماست.اگر قرار بود تهرانی‌مقدم‌ها به اندازه امکانات‌شان کار کنند ایران بارها توسط دشمن اشغال شده بود. نه موشکی داشتیم و نه صنعت فضایی...

اگر حاج قاسم ها به اندازه امکانات‌شان کار می کردند الان داعش تا وسط ایران آمده بود. اگر همت ها و بابایی ها به اندازه امکانات‌شان کار می کردند، صدام تا ...

خدای من این متن، متن وزیر خارجه سابق ایرانه؟

چگونه دکتر ظریف در این متن، حتی سازش را تئوریزه می‌کند؟ باور نمیکنم.

من با همه اختلاف نظرها، سعی کردم همیشه او را دلسوز ایران تصور کنم. اما این تفکرات او خطرناک است برای ایران، مثل دلبستن به برجامش مثل اعتماد به امضای جان کری. مثل توافقی که اگر شکایت کنی تحریم های ما برمی‌گردد.

آقای ظریف! کدام کشور پیشرفته دنیا از ابتدا اینگونه بوده است؟ همه کشورها با آرزو و آرمانهایشان و با تلاش، پیشرفت کرده‌اند. کشتن آرمان و آرزو در یک ملت به بهانه واقع بینی، یعنی شما همیشه باید پیرو ابرقدرتها باشید. امام خمینی آمد که آرمانهای ما بزرگ شود و تلاشمان به اندازه آرمانها.

مصطفی فقیهی، مدیر مسئول سایت انتخاب به این مجری صداوسیما با فرازی از سخنان حضرت علی پاسخ داد: 

آرام! برآشفته نشوید که سخن ظریف عیناً همانی‌ست که امام‌علی در نامه به امام‌حسن گفته:

 «هرگز بر آرزوها تکیه نکن که سرمایه احمقان است…برای آن که بیشتر به دست آورى خطر نکن؛ از سوار شدن بر مرکب ستیزه‌جویى بپرهیز» (نهج‌البلاغه)

نکند سخن امام اول شیعیان را هم نادرست می‌دانید؟!

هادی موسوی (روزنامه نگار ) در نظری متفاوت ظریف را سیبل توافق جدید ایران با غرب دانست: البته که هر رسانه‌ای حق داره هرجور دوست داشت تیتر بزنه اما وقتی تمام ارزشیها با دومی به ظریف حمله میکنند بدون آنکه متن را خوانده باشند (یا حتی بدانند ترکمنچای چیست) معلومه برنامه، چیز دیگری است.

(نظر شخصی خودم اینه ظریف در آستانه توافق، عامدانه خودش رو سیبل تیم فعلی کرد)

متن جنجالی ظریف، فضای سیاسی ایران را به هم ریخت

کاربری به نام قاضی نوری، ترکمنچای را نوعی شاهکار سیاسی دانست: 

‌میخواهم یکبار برای همیشه فحش بخورم و این حقیقت رو بگم: انعقاد ترکمنچای، شاهکار دیپلماسی عباس میرزا و قائم مقام فراهانی بود. روس‌ها آذربایجان را تصرف کرده بودند و به ترکمنچای( نزدیک زنجان) رسیده بودند. میگفتند قبل از فتح تهران مذاکره نمی‌کنیم. سپاه ایران نابود شده بود. ‌پول و مهمات و اسلحه در کار نبود. اینکه در آن وضعیت،به کمک دیپلماسی ، حمایت بریتانیا را جلب کنی و روس‌ها نه تنها از تصرف تهران منصرف کنی بلکه به پشت ارس برگردانی شاهکار نیست؟ ما جنگ را باخته بودیم ولی مذاکره را بردیم.

مهرداد میر (روزنامه‌نگار) در پاسخ به تایید ترکمنچای، بذل و بخشش‌های خاندان قاجار که منجر به تجزیه نقاط زیادی از ایران شد، را برشمرد: 

سفیدنمایی قاجاریه هم حدی دارد! ترکمانچای شاهکار بود؟! بخشیدن شهرزور (سلیمانیه) در ۱۸۴۶م توسط محمدشاه قاجار چه بود؟! تجزیه هرات در ۱۸۵۷م چه بود؟! تجزیه بلوچستان، کلات و سیستان در ۱۸۷۲م چه بود؟! پیمان آخال ۱۸۸۱م چه بود؟! بخشیدن فیروزه توسط ناصرالدین شاه به تزار در ۱۸۹۳م چه بود؟!

متن جنجالی ظریف، فضای سیاسی ایران را به هم ریخت

حسین دهباشی (پژوهشگر تاریخ) توئیت‌هایی کنایه‌آمیز نسبت به موافقان ترکمنچای منتشر کرد: 

*‌دفاع از قرارداد ننگین ترکمنچای برای حزب توده هم قُفل بود...

‌*علت ترکمنچای جنگیدن نبود، نجنگیدن بود. این‌که از همه‌ی روسیه لشکر فراهم شد ولی  نه از همه‌ی ایران که فقط دلاورانی از خطه‌ی آذربایجان به نبرد فراخوانده شدند. این که خزانه‌ی دربار خراج را خرج حرم‌سرا می‌کرد و این‌که -برخلاف مشهورات- عباس‌میرزا لج کرد و اصلا در جنگ حضور نداشت...

*‌در روایتِ تباه حضرات، روس‌ها که از دیرباز در حسرت رسیدن به آب‌های گرم بودند، درحالی که می‌شد همه‌ی ایران را بگیرند -لابد به تدبیر دیپلمات‌های قاجار- گول خورده و به ترکمان‌چای راضی شدند! و نه عزیزان! کل زور روس‌ها همین بود و ولیعهد به ازای حمایت روس‌ها از پادشاهی‌اش معامله کرد!

سعید مالکی(روزنامه نگار) هم هدف این پست را افراد خاصی دانست: هنوز هم در هوش بالای ‎ظریف کسی می تواند تشکیک کند؟! سخن گفتن در زمان و شرایط کاملا به جا که مساوی ست با روو شدن دست خیلی ها، فقط از او بر می آید. مصداق کامل کم گو و گزیده گو! اصن یه وعضی!

بحث در این باره در فضای مجازی حسابی داغ است. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      بایدیاد بگیریم به نظرات دیگران احترام بگذاریم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تا دیگران کی باشن مثلا قاتل، خائن، رییس مافیا، دزد مال و جان مردم و ...

      • ناشناس

        همین بس که مدعی زبان دنیا بلد که فرق لغو و تعلیق را نمیداند

    • ایرانیم

      من فقط این رو میدونم یک بندی در برجام وجود داره که اگر ایران شکایتی از نقض برجام توسط مذاکره کننده گان بکنه تحریم ها بر میگردن واین شاهکاری که ظریف و همکارا امضاکردن پت ومت بعداز قسمت صدم هم از انجام آن عاجربودن!

    • ناشناس

      بعد از اینکه روسها در جنگ‌ با ایران برنده شدند سه پیشنهاد از سوی روسها به ایران داده شد۱:کُل خسارت جنگی به روسها پرداخت کنند که ایران فاقد چنین بودجه ای بود۲:حاکمیت ایران به عهده روسها باشد به عبارتی روسها حاکم ما باشند که این هم‌امکان پذیر نبود که ایران با اون تمدن چندین ساله،بخواهد اجنبی با اون ایدئولوژی کمونیستی بر ما حکومت کنند ۳:بخشی از ایران برای مقطعی از ایران جدا شه وجزء خاک شوروی اون زمان برای یک مقطع زمان گردد.
      شما بودید کدام گزینه انتخاب می کردید؟

    • خمر

      در زمان قاجار همه بفکر عیش ونوش خود بودند وبفکر مدیریت کشور واقوام و طوایف واتحاد انها نبودن که بتوانند قدرت رو به رو شدن خود با دشمن را بالا ببرند و مرتب گول حاکمان قدرتمند انگلیسی رو خوردن که پیشنهاد حمایت در جنگ میدادند اما هنگام اغاز جنگ خود را کنار میکشیدن که این اواخر باعت از دست دادن قفقاز واذربایجان وارمنستان و نخجوان شد ووقبل ان هم نیمی بلوچستان را از این جدا کرد وافقانستان و هند را ازما گرفتن ومرزها را به نفع خود ترسیم کردن وساعت جهنی را هم بنفع خود انتقال دادن اینها از عدم مدیریت صحیح حاکمان و نابودی اقتصاد اتفاق افتاده

    • حق طلب

      باید دید قدرت ایران تا چه اندازه بوده ایا سرباز ومردم کافی برای باز دارندگی روسها بوده که اگر بوده باید میجنگیدند واگر نه هم جاج برود وهم نابودی وهم سرزمین عاقلانه نیست وقرارداد بهتر بود مثلا در اکراین پشتیبانی بوده وگرنه نابود میشدند ودر برجام اگر کمک روسها وچینی ها نبود بشدت اسیب میدیدیم ولدا مداکره موفقیت امیز بهتر بود

    • موریس

      درود بر دکتر ظریف

    • ناشناس

      با سلام
      از تاریخ اگر درس نگیری همان بلاهای تاریخ دوباره تکرار خواهد شد اگر با تفکر خطرناک ظریف در ۸ سال جنگ نابرابر که تمام ابر قدرت ها به کمک عراق آمده بودند، عمل میکردیم الان تهران یکی از ولایتهای عراق بود،هموطن این و ملت ایران در این ۴۵ سال حتی یک وجب از کشور مان را واگذار نکرده ،مقایسه کنید با عملکرد قاجار و پهلوی،یادمان نرود که چنگیز مغول ایران را تا کجا تصرف کرد ولی ملت ایران با کدامین ارتش و ادوات نظامی ایران را آزاد کرد

    • ناشناس

      ظریف نمونه بارز یک سیاستمدار کاریزما واقعگرا وطن‌پرست که هرچی بگه من قبول دارم. اون آقای مقصودی هم باید بدونه اگر اف ۱۴ ها و تانکهای ارتش نبود اگر آن همه شهید نبود نه تنها خرمشهر بلکه کل ایران از دست میرفت. مگر خرمشهر را آرزوهای تو آزاد کرده؟؟ خرمشهر (ایران ) را توان نطامی ارتش ایران ، آن همه تجهیزات خریداری شده قبل انقلاب و بعد انقلاب با وجود شهدای عزیزی چون همت و باکری و دوران و بابایی و چمران که دانش آموخته دانشگاه افسری و خلبانی آمریکا و بورسیه پهلوی بودند آزاد کرد.

    • ناشناس

      درباره قراردادننگین ترکمنچای چرانمی گیداین جنگ ایران وروس چتورشروع شد.آقایان روزنامه نگار تاریخ دانان گرامی این جنگو کی شروع کرد.اول اینوبگیدبعدسرلاحاف ملادعواگنیدفقط اینومیدونم بیکفایتی شاه تحدتاثیر تندروهای مذهبی بیسوادی سیاسی زمان خودمفتخورهاومجیزگویان دربارفتحعلی شاه.وقتی میگفتندقبله عابم فکرمیکرواقعا قبله علمه...سخن گوتاه.....حالا کاربجاای رسیده الحام هم برای ماشاخ شده

    • ایـــــرانی

      دوست گرامی ،نظرات نه چرت و پرت ،متل اینکه حیاط خونت رو ببخشی به همسایه زورگو و اون بیاد و طبق پایین رو هم ازت بازور بگیره و تو بگی خوب قراردادی بستم که کل خونم رو ندادم ،واقعا از این ادم عاجزتر ندیدم

    • ناشناس

      افرادی مثل ظریف واقعا نادر هستند افسوس که بجای او فردی مثل امیرعبداللهیان رامیارن واز اواستفاده نمیکنن.

    • ناشناس

      مردم از فقر وجوانها از تجرد و نا امیدی در جامعه دارند رنج می‌برند، حال آقایان به فکر تاریخ افتاده اند ، از آنطرف مسؤلین بر دمیدن سرنای بی سرو ته امید در جامعه اسرار دارند ، بدانید ایران در حال تلف شدن است، بیخود داد نزنيد.

    • ناشناس

      تا صداقت نباشد برای مردم همین آش است تا...

    • ایرانی

      فعلا که ارباب پوتین به ابهای گرم خلیج فارس دست پیدا کرده

    • دست خدا

      ی مشت اراجیف گو شدند نظریه پرداز
      عجب

    • دی

      من کاری به نظر کسی ندارم فقط دارم فکر میکنم یعنی ما اون زمان تونستیم با قرارداد ترکمانچای روسیه را گول بزنیم؟

    • ناشناس

      طبق معمول دو طرف سیاسی ایران بر سر هیچ و پوچ منازعه می کنند. اصلا گفته ی دکتر ظریف تایید ترکمنچای یا سازش نبود که بخواهند با هم درگیر شوند. تعابیر و برداشت نادرستی از حرف ایشان شده. اصل کلام همان کلام امام علی ع است. تکیه نکردن بر آرزوها و عدم ستیزه جویی.همین.
      واقع بینانه قدرت و امکانات را بنگریم و نه از روی جوگیری احساسی و تعصبات احمقانه. موقعیت امروزمان که چگونه در باتلاق عربده کشی ها و جاه طلبی های منطقه ای و فرامنطقه ای فرو رفته ایم و اصرار بر چیزی که به لحاظ منطقی ضررش خیلی بیشتر از منفعت است. مگر آنکه سران امر خیالات دیگری در سر داشته باشند. میدانید کدام مسئله را می گویم...

    • شهریار

      نظرات همه افراد محترم هستند مثل نظری که گفت امضای کری تضمین است

    • ناشناس

      پس چرا به بهانه تحریم ارابه مرگ درست میکنید.بنا بر امکانات می‌سازید و تازه کم کاری هم میکنید.

    • بهروز

      کسانیکه علم سیاست ندارند لطفا اظهار نظر نکنن که اگر درست بگن مردم بی اعتماد میشن واگر درست نگن وجه ی ایران در برابر دشمنان خراب میشه

    • ناشناس

      چرا ما با همه کشورای دیگه فرق میکنیم ؟مثل کره جنوبی ترکیه ژاپن

    • بیوگرافی

      آخه موضوع اینه که امکانات ایران بسیار بیشتر از اراده و آرزوهای فعلی ملتش هست.

    • اشکان

      ما در شرایط ترکمنچای نیستیم که بخوایم برای حفظ بقا باج بدیم ای کاش میفهمیدید، اما....

    • حسینما

      ضمن احترام به نظر دیگران، درخصوص نظر آقای قاسمی مجری برنامه ثریا عرض میکنم، جناب قاسمی وقتی با توجه به امکانات برنامه ریزی و سیاست گداری کردی میتوانی بدون هزینه اضافه گامهای بعدی و ریل گذاری آتی را انجام دهی ولی اگر غیر این عمل کنی ضمن احترام به همه شهیدان مصداق این شعر خواهد شد که : خرج که از کیسه مهمان بود ، حاتم طایی شدن آسان بود

    • ناشناس

      خودش داره میگه ترکمانچای بستم.باز یه عده دارن تطهیرش میکنم.
      یک عمر ما گفتیم ترکمانچای قبول نکردین

    • امید

      فقط اینو میدونم که دکتر ظریف حساب شده حرف میزند..

    • عزیزجون

      اینها که انتقاد کرده اند انگار ساکن ایران نیستند.!

    • ناشناس

      روسها در زمان فتحعلیشاه کمر ناپلئون با هفتصدهزار سرباز راشکستند ... ایران که دیگر هیچ !!!؟

    • جمشیدی

      نباید انقدر وا داد که دشمنان این اب و خاک احساس قدری کنند و نباید انقدر خشک بود که بر اساس لجاجت دشمن تصمیم گیرد شیطان را از جایی باید گزید که خودش هم نفهمد واقعیت جامعه فعلی فقر و گرانی و فلاکت است پس با لبخندی انها را جذب و با زرنگی دشمن را دوشید سیاست روک گویی اهداف نیست بلکه سیاسیون باید روش رسیدن به اهداف را بازنگری کرده تا کوتاهترین راه جهت رسیدن به اهداف نمایان گردد

    • نوید

      اگر اندازه امکاناتمون آرزو میکردیم همون سال ۵۹ باید کشور رو دودستی تقدیم صدام میکردیم

    • ناشناس

      باسلام واحترام آقایان نفرمودین شو روی بچه دلیل به ایران حمله کرداینم عین واقعیت بفرماییدعزیزان حقیقت
      بگین برامردم تابدونن دلیل حمله
      شوروی چه بودمن میدانم ولی دوس
      دا رم شماهاکه مردم قبولتون دارن
      بفرماییدمتشکرمیشم غلامی هسم
      ازشیراز

    • ناشناس

      وقتی در حکومتها تاریخ رو بنفع خودشون تغییر میدن همین میشه که هرکسی از یک منبعی حرفی میزنه معاوم نیست حرف کی درسته ولی مسئله اینه که الان نباید ایران رو به روس‌ها و چین بدیم مثل دریای خزر و خلیج فارس

    • ناشناس

      کسانی که دوست دارن دراین باره(معاهده ترکمان چای) اظهارنظرکنندبهتراست تاریخ معاصر وعلت بروزجنگهای ایران شوروی رامطالعه کنندحتماحتما

    • ب

      ظریف استاد دانشگاه تهران است . و تحصیل کرده . نظرات و رفتارهایشان حساب شده و منطقی است .

    • اسی

      حیف ظریف

    • ناشناس

      اولا که آرزوهای ایران مثل کشورای دیگه نیست وبیشتر توهمه ، دوما اون تهرانی مقدم رو که اسم بردین از نزدیک میشنلختم انقدر سرمایه دار و پولدار پود انقدر ملک و املاک داره که هنوز بچهاش لاکچری زندگی میکنن ، بابا مردم میفهمن ، ظریف هم خوب گفته باید از توهم دربیایید تا با دنیا تعامل کنید ،مردم هم یه نفسی بکشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج