۱۳۱۹۶۲۰
۱۰۶۵
۱۰۶۵
پ

عوارض وحشتناک سفیدکننده‌ها برای وسواسی‌ها

بسیاری از خانم ها خانه دار از پاک کردن و برق انداختن کاشی های کف خانه تا سرویس بهداشتی، لباس‌های سفید و ظرف و ظروف هر از چند گاهی با سفید کننده قوی می شویند تا به قول خودشان به درخشندگی و شفافیت برسد غافل از اینکه استفاده از این مواد چه خطراتی برای سلامتی‌شان ایجاد می‌کند.

اعتمادآنلاین: بسیاری از خانم ها خانه دار از پاک کردن و برق انداختن کاشی های کف خانه تا سرویس بهداشتی، لباس‌های سفید و ظرف و ظروف هر از چند گاهی با سفید کننده قوی می شویند تا به قول خودشان به درخشندگی و شفافیت برسد غافل از اینکه استفاده از این مواد چه خطراتی برای سلامتی‌شان ایجاد می‌کند.

سفیدکننده که به وایتکس معروف است در بین بسیاری از مردم محبوب است چراکه خیلی سریع کثیفی‌ها و لکه‌ها را پاک می‌کند و نیاز چندانی به سابیدن و فشار با دست ندارد.

 بسیاری از افراد خانه‌دار برای پاک کردن و برق انداختن کاشی‌های کف خانه تا سرویس بهداشتی، لباس‌های سفید و ظرف و ظروفی که در آن غذا می‌خورند و می‌پزند، هر از چند گاهی از سفیدکننده قوی استفاده می‌کنند تا به قول خودشان به درخشندگی و شفافیت برسند؛ اما آنچه مسلم است، مصرف مداوم این مواد قوی سفیدکننده برای سلامت به شدت مضر است و آسیب‌های جدی به سلامت می‌زند.

وایتکس یا سفیدکننده چیست؟

ماده سفیدکننده که در بین عموم به وایتکس شهرت دارد، یک ماده بسیار سَمی است. این ماده حاوی سدیم، اکسیژن و کلر است که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن به خاطر وجود کُلر در آن است.

استفاده از سفیدکننده‌ها چطور سلامت را به خطر می‌اندازند؟

استفاده مداوم مواد سفیدکننده قوی یا وایتکس برای سلامت مضر است. اگر بخواهیم تاثیرات خطرناک این مواد را روی بدن بررسی کنیم، ابتدا باید از خطراتی که برای ریه ایجاد می‌کنند بگوییم؛ کلر موجود در مواد سفیدکننده گاز بسیار قوی‌ای است که به محض باز کردن در ظرف حاوی مواد سفیدکننده آزاد و در هوا پخش می‌شود و از طریق استشمام به راحتی وارد ریه فرد می‌شود و می‌‌تواند باعث مسمومیت‌های خطرناک شود.

مشکل دیگری که استفاده از مواد سفیدکننده ایجاد می‌کند مشکلات پوستی است؛ کسانی که بدون دستکش از این مواد استفاده می‌کنند پوست دست‌شان دچار سوزش می‌شود و اگر بلافاصله پوست را با آب فراوان نشویند، دچار عوارض پوستی می‌شوند؛ به عنوان مثال یکی از این بیماری‌های پوستی اگزماست.

تماس مواد سفیدکننده با چشم می‌تواند برای این عضو حساس بدن نیز دردسر ایجاد کند. حتماً لازم نیست این مواد با چشم تماس مستقیم داشته باشد تا چشم‌ها دچار آسیب شوند، گاز موجود در مواد سفیدکننده که به خاطر کلر موجود در آن است نیز می‌تواند آسیب جدی به چشم وارد کند. در صورتی که بعد از استفاده از مواد سفیدکننده دچار سوزش شدید چشم شدید یا این مواد با چشم تماس پیدا کرد، باید سریعاً چشم را با آب فراوان شست‌وشو دهید و سپس به پزشک مراجعه کنید.

اگر مواد سفیدکننده خوردید، راه‌حل کم کردن عوارض آن چیست؟

برخی افراد به محض استفاده از مواد سفید‌کننده دچار مشکلاتی در دستگاه گوارش می‌شوند. حتی بسیار اتفاق افتاده که کودکان از سر ناآگاهی و به‌اشتباه وایتکس خورده‌اند. علائم مسمومیت با مواد سفیدکننده، حالت تهوع شدید و سرگیجه است، در صورت داشتن هر یک از این علائم بعد از استفاده از این ماده شوینده خطرناک یا خوردن اشتباه آن، فرد باید بلافاصله یک لیوان شیر بنوشد و سریعاً به بیمارستان مراجعه کند. مسمومیت با وایتکس یا همان مواد سفیدکننده بسیار جدی و خطرناک است و ممکن است باعث از بین رفتن بافت‌های داخلی بدن و در نتیجه به مرگ منجر شود، بنابراین مسمومیت با مواد شوینده به ویژه مواد شوینده قوی باید بسیار جدی گرفته شود.

خطرات ترکیب کردن مواد سفیدکننده با دیگر مواد شوینده

عوارض وحشتناک سفیدکننده‌ها برای وسواسی‌ها

حتماً روی قوطی مواد سفیدکننده را خوانده‌اید که نوشته شده به هیچ عنوان با ماده شوینده دیگری ترکیب نشود؛ مواد سفیدکننده و وایتکس به دلیل ترکیبات شیمیایی‌ای که دارند در صورت ترکیب شدن با هر ماده شوینده دیگری به ویژه جرم‌گیرها عوارضش چند برابر می‌شود و حتی گاز منتشرشده از ترکیب آنها با هم می‌تواند موجب خفگی فرد یا آسیب جدی ریه‌ها شود. بنابراین این توصیه را جدی بگیرید و به هیچ عنوان مواد سفیدکننده را با ماده شوینده دیگری ترکیب نکنید.

آیا سفید‌کننده‌های بی‌بو کم‌خطرترند؟

به تازگی چند شرکت تولید مواد شوینده اقدام به تولید مواد سفیدکننده بدون بو کرده‌اند، اما این بی‌بو بودن مواد سفیدکننده چیزی از خطرات و عوارض آنها کم نمی‌کند. توصیه ما این است که تا حد ممکن استفاده از این ماده خطرناک را کمتر کنید و هنگام استفاده از آن حتما ماسک و دستکش پوشیده شود تا آثار مخرب آن برای سلامت کاهش یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج