۱۳۱۹۸۴۶
۲۱۹۲
۲۱۹۲
پ

عربستان سعودی شرکایش را غافلگیر کرد

عربستان سعودی برنامه خود برای کاهش بیشتر تولید نفت را در مذاکرات آخر هفته اوپک پلاس در وین، پنهان نگه داشته بود و برخی از کشورهای عضو تنها پس از کنفرانس مطبوعاتی پایانی، از این کاهش تولید مطلع شدند.

ایسنا: عربستان سعودی برنامه خود برای کاهش بیشتر تولید نفت را در مذاکرات آخر هفته اوپک پلاس در وین، پنهان نگه داشته بود و برخی از کشورهای عضو تنها پس از کنفرانس مطبوعاتی پایانی، از این کاهش تولید مطلع شدند.

عربستان سعودی شرکایش را غافلگیر کرد

رویترز به نقل از چند منبع آگاه در اوپک پلاس نوشت: عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، بیشترین انعطاف را برای افزایش یا کاهش تولید دارد و این امر، به این کشور قدرت نفوذ بی‌مانندی بر بازار نفت بخشیده است. با این حال، تاثیر کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی بر قیمت‌های نفت، از زمان اعلام آن تاکنون بسیار اندک بوده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، پیش از این، از قدرت غافلگیری در مدیریت بازارهای نفت استفاده کرده بود. اما قیمت‌ها به دلیل نگرانی نسبت به ضعف اقتصاد جهانی و تاثیر آن بر تقاضا، تحت فشار کاهشی قرار گرفته‌اند.

شاهزاده عبدالعزیز چند روز پیش از برگزاری نشست وزیران اوپک پلاس، به فروشندگان استقراضی که روی کاهش قیمت شرط می‌بندند، هشدار داده و به آنها گفته بود که مراقب باشند. این مقام سعودی، پس از نشست وزیران اوپک پلاس، این کاهش تولید را اعلام کرده و آن را "آب نبات چوبی سعودی" خوانده بود.

چهار منبع آگاه در اوپک پلاس که در میان هیات‌های نمایندگی کشورهایشان در گفت‌وگوهای اوپک پلاس حضور داشتند، اظهار کردند که ایده کاهش تولید در زمان مذاکره درباره محدودیت عرضه مطرح نشد و آنها از جزئیات کاهش تولید عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی عصر یکشنبه مطلع شدند.

یکی از این چهار منبع آگاه گفت: هیچ اطلاعاتی درباره کاهش اضافی تولید پیش از کنفرانس مطبوعاتی، در میان گذاشته نشد. این، باز هم یک سورپرایز دیگر بود.

عربستان سعودی اعلام کرد که تولید خود را در ژوییه، ۱۰ درصد معادل یک میلیون بشکه در روز کاهش داده و به ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند و ممکن است در صورت نیاز، این کاهش را عمیق‌تر کند. در همین حال، اوپک پلاس موافقت کرد که کاهش تولید را تا سال ۲۰۲۴ تمدید کند، اما برای کاهش جدید تولید در سال ۲۰۲۳ وعده‌ای نداد.

اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانشان نظیر روسیه است، حدود ۴۰ درصد از نفت جهان را تولید می‌کند.

علاوه بر کاهش تولید عربستان، اوپک پلاس هدف تولید جمعی خود برای سال ۲۰۲۴ را کاهش داد و ۹ کشور مشارکت کننده در کاهش تولید داوطلبانه آوریل، این کاهش را تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید کردند.

امارات متحده عربی، سهمیه تولید بالاتری را که مدت‌ها به دنبال آن بود و باعث تنش بین این گروه و ابوظبی شده بود، دریافت کرد.

در روزهای منتهی به نشست چهارم ژوئن، دو منبع آگاه در اوپک پلاس گفته بودند: ایده کاهش بیشتر تولید کشورهای اوپک پلاس وجود دارد اما این ایده به مذاکرات جدی در وین منتهی نشد.

یک منبع اوپک پلاس گفت: سعودی‌ها این بار می‌دانستند که نمی‌توانند دیگران را تحت فشار قرار دهند. امارات از سهمیه جدید راضی است و این یک آرامش بزرگ برای سعودی‌ها است.

یک منبع آگاه دیگر گفت: عربستان سعودی دریافته بود که جلب موافقت کشورهای دیگر مانند امارات متحده عربی و روسیه پیش از این دیدار، نسبت به کاهش بیشتر تولید تمایلی نشان نداده بودند، دشوار خواهد بود. با این حال، عربستان سعودی پس از دیدارهای طولانی، موفق شد اعضای دیگر اوپک پلاس که قادر نبودند طبق سهمیه، نفت تولید کنند به خصوص نیجریه و آنگولا را متقاعد کند که هدف تولید پایین‌تر برای سال ۲۰۲۴ را بپذیرند.

یک منبع اوپک پلاس گفت: سعودی‌ها این بار می‌دانستند که نمی‌توانند دیگران را تحت فشار قرار دهند. امارات از سهمیه جدید راضی است و این یک آرامش بزرگ برای سعودی‌ها است.

شاهزاده عبدالعزیز پس از این جلسه گفت: گروه از دادن سهمیه به کشورهایی که قادر به عمل به آن نیستند، خسته شده است و روسیه باید درباره سطح تولید و صادرات خود شفاف باشد.

به گفته منابع آگاه در اوپک پلاس، اهداف جدید برای آنگولا و نیجریه هنوز بالاتر از آن سطحی است که این کشورها می‌توانند نفت تولید کنند و این به معنای آن است که آنها مجبور به کاهش تولید واقعی نیستند.

روسیه که صادراتش با وجود تحریم‌های غربی، همچنان قوی مانده است، از انجام کاهش بیشتر تولید اجتناب کرد.

معلوم نیست که آیا عربستان سعودی در گفت و گو با مقامات روسیه یا تولیدکنندگان آفریقایی، به کاهش تولید داوطلبانه احتمالی خود اشاره کرده است تا آنها را متقاعد کند تا با توافقی گسترده‌تر موافقت کنند. با این حال، اگر همه این تولیدکنندگان بتوانند تولید را ثابت نگه دارند یا کمی بیشتر تولید کنند، سود خواهند برد، به خصوص اگر کاهش قیمت عربستان، باعث افزایش قیمت‌ها شود.

یک منبع آگاه در اوپک پلاس اظهار کرد: کاهش تولید عربستان همچنین می‌تواند در ماه‌های آینده به این کشور اهرم بیشتری دهد تا کشورهایی که تولیدشان را کاهش نمی‌دهند و از کاهش تولید دیگران سود می‌برند را تحت فشار قرار دهد.

به گفته یکی دیگر از منابع اوپک پلاس، برای جلوگیری از رفتار سودجویانه، عربستان سعودی ممکن است تهدید کند که ظرف مدت ۳۰ روز، یک میلیون بشکه در روز را به بازار باز خواهد گرداند که منجر به کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، تاکنون قیمت نفت تحت تاثیر برنامه عربستان، ‌افزایش ملایمی داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج