اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۲۵۰۷۵
۱ نظر
۱۳۳۴
۱ نظر
۱۳۳۴
پ

آیا آمریکا، امارات را به چین و روسیه باخت؟

یک رسانه آمریکایی از اشتباهات راهبردی واشنگتن که منجر به دور شدن امارات از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان عرب آمریکا شد، پرده برداشته است.

ایسنا: یک رسانه آمریکایی از اشتباهات راهبردی واشنگتن که منجر به دور شدن امارات از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان عرب آمریکا شد، پرده برداشته است.

آیا آمریکا، امارات را به چین و روسیه باخت؟

 پایگاه خبری «هیل» در یادداشتی به قلم «استفان بلک» نوشت، آمریکا مرتکب دو اشتباه راهبردی شد که آن را از یکی از نزدیک‌ترین متحدان عرب خود جدا کرد و آن را به سمت روسیه و چین سوق داد.

در این گزارش آمده است، رهبران ارشد آمریکا طی دو سال گذشته طی دو مقطع تلاش کردند تا محمد بن زاید، رئیس امارات را متقاعد به بازگرداندن روابط کشورش با واشنگتن به حالت عادی کنند.

نویسنده این یادداشت گفت: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر خود به جده در ژوئیه ۲۰۲۲، شخصا از بن زاید برای سفر به واشنگتن دعوت کرد؛ اما پس از گذشت تقریباً یک سال، رئیس امارات این دعوت را نپذیرفته و برادرش طحنون بن زاید،  مشاور امنیت ملی امارات را به جای خود به آمریکا فرستاد.

نویسنده معتقد است که امارات از ۱۰ سال پیش و زمانی که باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، توافق هسته‌ای با ایران را پشت سر هم‌پیمانان خود در خلیج فارس به نتیجه رساند، با آمریکا دچار اختلاف است.

پس از آن، وزارت امور خارجه آمریکا و وزارت دفاع در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و جو بایدن، به ترتیب محدودیت‌هایی را برای عرضه تسلیحات به امارات اعمال کردند که باعث شد ابوظبی از قرارداد خرید هواپیماهای مدرن F-۳۵ به قیمت ۲۰ میلیارد  دلار صرف نظر کند.

نویسنده این یادداشت در ادامه آورده است: امارات در نهایت به این نتیجه رسید که با وجود دوستانی مانند آمریکا نیازی به ایجاد دشمن برای خود ندارد و به تدریج شروع به برقراری روابط نزدیک با روسیه و چین برای تضمین رشد اقتصادی خود و بهره مندی از نفوذ آنها کرد.

طبق این گزارش، چین بزرگترین شریک تجاری غیرنفتی امارات در جهان و امارات نیز دومین شریک تجاری چین است. پشت این سطح روابط تجاری بهبود یافته با دشمنان آمریکا شبکه‌ای از روابط امنیتی وجود دارد که مقامات ارشد واشنگتن و اعضای کنگره را وادار کرده است تا نسبت به اعتبار امارات به عنوان یک شریک استراتژیک برای واشنگتن دچار تردید شوند.

هیل در ادامه نوشت: از زمان امتناع امارات در رای دادن به قطعنامه فوریه شورای امنیت سازمان ملل متحد که مداخله روسیه در اوکراین را محکوم می‌کرد، الگوی ثابت ابوظبی برای چشم پوشی یا تسهیل دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه، دولت بایدن را ناگزیر به اتخاذ اقدامات خصمانه کرد.

طبق این گزارش، پس از آن وزارت خزانه داری آمریکا علناً از امارات به دلیل "پایبندی ضعیف به تحریم‌ها" علیه روسیه انتقاد کرد و در سال جاری میلادی چندین نهاد اماراتی را به دلیل نقض تحریم‌ها تحریم کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: در اقدامی دیگر، وزارت خزانه داری آمریکا یک بانک روسی را که تحت مجوز بانک مرکزی امارات در ابوظبی فعالیت می‌کرد، تحریم کرد. همچنین برادر محمد بن زاید که معاون نخست وزیر نیز هست، به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر کمک او به الیگارش روسی برای دور زدن تحریم‌ها، با تحقیقات مقامات آمریکایی مواجه شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      هر کشوری در منطقه وضعیت ایران رو ببینه سمت روسیه و چین نمیره....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج