۱۳۲۵۴۹۰
۱۶۷۷
۱۶۷۷
پ

این ۵ علامت بیماری ریه را جدی بگیرید!

تنفس کاری است که احتمالا زیاد به آن فکر نمی‌کنید، حتی اگر آن را حدود ۲۵۰۰۰ بار در روز انجام دهید. هر نفسی که می‌کشید به رساندن اکسیژن از ریه‌ها به جریان خون کمک می‌کند. اما اگر بیماری ریوی داشته باشید داستان متفاوت خواهد بود.

اعتماد آنلاین: تنفس کاری است که احتمالا زیاد به آن فکر نمی‌کنید، حتی اگر آن را حدود ۲۵۰۰۰ بار در روز انجام دهید. هر نفسی که می‌کشید به رساندن اکسیژن از ریه‌ها به جریان خون کمک می‌کند. اما اگر بیماری ریوی داشته باشید داستان متفاوت خواهد بود.

با توجه به افزایش استفاده از آلالینده‌ها، تعداد بیماران ریه در حال افزایش است و سالانه تعداد زیادی افارد جان خود را بر اثر این بیماری‌ها از دست می‌دهند.

علائم اولیه مشکلات ریوی می‌توانند شبیه سرماخوردگی یا آلرژی باشند، بنابراین هوشیار ماندن نسبت به علائم هشدار دهنده می‌تواند به شما در تشخیص زودهنگام و درمان مشکلات کمک کند.     

در ادامه به طور خلاصه انواع بیماری‌های ریوی را بررسی می‌کنیم و سپس به سراغ علائم هشدار دهنده بیماری‌های ریوی خواهیم رفت.

انواع مختلف بیماری ریه کدامند؟

بیماری ریه به بسیاری از اختلالات اطلاق می‌شود که بر ریه‌ها تأثیر می‌گذارند. هنگامی که شما به بیماری ریوی مبتلا هستید، بدن شما ممکن است اکسیژن کافی دریافت نکند. شایع ترین بیماری های ریوی عبارتند از:

آسم

آسم یک بیماری مزمن (مداوم) در لوله‌های برونش است. لوله‌های برونش راه‌های هوایی هستند که هوا را به داخل و خارج از ریه ها می‌برند. وقتی آسم دارید، راه‌های هوایی ملتهب یا متورم می‌شوند و نسبت به تمام مواد ورودی و خروجی حساسیت بیشتری خواهید داشت. ریه‌های شما در زمان ابتلا به آسم نسبت به دود، آلودگی هوا، کپک، اسپری‌های شیمیایی و سایر محرک‌ها بیش از حد واکنش نشان می‌دهند.

همچنین راه‌های هوایی می‌توانند توسط آلرژن‌های رایج مانند گرده و کنه‌های گرد و غبار و عفونت‌های ساده تنفسی مانند سرماخوردگی تحریک شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، راه های هوایی باریک تر می‌شوند و تنفس را دشوارتر می‌کنند.

بیماری مزمن انسدادی ریه  (COPD)

بیماری مزمن انسدادی ریه که به دو وضعیت برونشیت مزمن و آمفیزم اشاره دارد. این دو بیماری اغلب با هم رخ می‌دهند. هر دو تنفس را دشوار می‌کنند و معمولاً با گذشت زمان بدتر می‌شوند.

در برونشیت مزمن، راه‌های هوایی تحریک می‌شوند و مخاط اضافی ایجاد می‌کنند که منجر به سرفه‌های زیادی می‌شود. با گذشت زمان، راه‌های هوایی زخمی می‌شوند و جریان هوا از داخل به خارج ریه‌ها را محدود می‌کند.

 با آمفیزم، بافت ریه ضعیف می‌شود و دیواره‌های کیسه‌های هوایی می‌شکنند. این بدان معناست که اکسیژن کمتری وارد خون می‌شود و در نتیجه شما دچار تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه می‌شوید.

سرطان ریه

این بیماری باعث تکثیر و رشد بی رویه سلول‌های غیر طبیعی (بدخیم) ریه می‌شود. این سلول‌های سرطانی می‌توانند به بافت‌های مجاور حمله کنند، به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند یا هر دو. دو نوع عمده سرطان ریه وجود دارد: سلول کوچک و سلول غیر کوچک. اکثر سرطان‌های ریه سلولی غیر کوچک هستند که کندتر از سلول‌های کوچک پخش می‌شوند.

آلودگی هوا و آلرژن‌ها ممکن است در بروز بیماری‌های گفته شده در بالا نقش داشته باشند. همچنین یک عامل خطر که قابل پیشگیری و به وضوح می‌تواند باعث بروز این بیماری‌ها شود، سیگار کشیدن است. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. اگر یکی از نزدیکان شما این کار را می کند، از او بخواهید تا سیگار خود را در فضای باز استعمال کند، حتی دود دست دوم نیز برای ریه شما مضر است.

علائم هشدار دهنده بیماری ریه چیست؟

علائم اولیه بیماری ریوی به راحتی قابل چشم پوشی است. دانستن علائم هشدار دهنده می‌تواند به شما کمک کند تا قبل از جدی شدن شرایط، درمان شوید. اگر هر یک از این علائم را دارید، با یک متخصص ریه قرار ملاقات بگذارید.

تنگی نفس

تنگی نفس و بیماری های تنفسی یکی از علائم شایع بیماری ریوی است، با این حال هر فردی تنگی نفس را به بالا رفتن سن، اضافه وزن یا عدم تناسب اندام، ربط می‌دهد. همه گاهی دچار تنگی نفس می‌شوند، این یک پاسخ طبیعی است که نشان می‌دهد بدن شما به اکسیژن و انرژی بیشتری نیاز دارد تا کاری را که انجام می‌دهد به اتمام برساند، برای مثال زمانی که برای رسیدن به اتوبوس می‌دوید یا زمانی که ورزش می‌کنید.

گاهی اوقات شما به طور غیر منتظره از انجام فعالیت‌های ساده دچار تنگی نفس می‌شوید، برای مثال بالا رفتن از پله‌ها. در این صورت شما باید به دنبال پیدا کردن یک متخصص ریه باشید، چرا که این علامت می‌تواند نشان دهنده یک بیماری ریوی باشد.

سرفه‌های مداوم

سرفه بسیار رایج است. بسیاری از ما در طول زندگی خود دوره‌هایی از سرفه‌های طولانی مدت را داشته‌ایم و خواهیم داشت، اما این اختلال همچنین می‌تواند نشانه‌ای از بسیاری از مشکلات پزشکی مختلف باشد. سرفه مداوم سرفه‌ای است که هفته‌ها طول می‌کشد. این عارضه معمولا بسیار آزاردهنده است و به سادگی‌ هم قطع نمی‌شود. سرفه مداوم می‌تواند خواب شما را مختل کند و احساس خستگی را در شما ایجاد کند.

دلایل مختلفی می‌توانند پشت سرفه مداوم وجود داشته باشند. با این حال،  یکی از شایع‌ترین علائم سرطان ریه و سایر بیماری‌های ریوی، سرفه مزمن است. سرفه می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و ممکن است خشک یا مرطوب باشد. اگر سرفه مرطوب دارید، موکوس (ترشحات مخاطی) شما  باید شفاف یا سفید رنگ باشد. اگر مخاط شما زرد، سبز یا خونی است، مهم است که در اسرع وقت به دکتر ریه مراجعه کنید  

همچنین اگر بیش از سه هفته سرفه مداوم دارید، باید به متخصص ریه مراجعه کنید. در مورد مدت، نوع و ویژگی‌های سرفه خود و  همچنین سایر علائم بیماری که تجربه می‌کنید یادداشت برداری کنید.   

کاهش وزن

کاهش وزن ناخواسته نشانه یک مشکل جدی است که  نباید نادیده گرفته شود. کاهش وزن می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های تنفسی، به ویژه سرطان ریه یا بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) باشد. کاهش وزن ممکن است ناشی از خود بیماری، از دست دادن علاقه به غذا خوردن، حالت تهوع، مشکل در بلع، تنگی نفس یا کاهش خلق و خو باشد. مهم است که در مورد کاهش وزن ناگهانی و غیرقابل توضیح با متخصص ریه خود صحبت کنید.  

خستگی

یکی از شایع‌ترین علائم بیماری ریوی خستگی است. اغلب ما در مرحله‌ای از زندگی، خستگی را تجربه کرده‌ایم،  احساسی که معمولاً  پس از یک خواب خوب از بین می‌رود. با این حال، خستگی ناشی از بیماری‌های ریوی یک احساس خستگی مفرط و مداوم است که ممکن است با خواب یا استراحت کاهش نیابد. خستگی مفرط می‌تواند بر نحوه تفکر شما تأثیر بگذارد و باعث بروز مشکلاتی نظیر اختلال در تمرکز و از دست دادن حافظه شود. خستگی همچنین می‌تواند بر توانایی شما برای انجام کارهای روزمره مانند دوش گرفتن یا تهیه شام ​​تأثیر بگذارد. اگر احساس خستگی می‌کنید، مهم است که به متخصص سلامت خود اطلاع دهید تا علت را بررسی کند.

خس خس سینه

خس خس یک صدای سوت بلند است که هنگام نفس کشیدن ایجاد می‌شود. این علامت بیماری ریوی به طور کلی هنگام بازدم شنیده می‌شود و به دلیل تنگی راه‌های هوایی یا التهاب ایجاد می‌شود. آسم و COPD  شایع‌ترین علل  خس خس سینه هستند. با این حال، این عارضه می‌تواند به دلایل دیگر، از جمله عفونت‌های تنفسی ویروسی یا باکتریایی نیز ایجاد شود. خس خس سینه معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که جریان هوا به دلیل باریک شدن یا انسداد راه‌های هوایی منتهی به ریه‌ها، محدود می‌شود.

البته خس خس سینه خفیف ممکن است در هر موقع از زندگی روزمره ما رخ دهد و معمولا دلیل خاصی نیز پشت آن نیست. با این حال توجه به چنین علامت مهمی بسیار مهم است، چرا که بیشتر بیماری‌های ریوی این علامت شایع را دارند. در صورتی که این علامت را در خود مشاهده کردید، باید به متخصص ریه مراجعه نمایید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج