۱۳۲۵۷۳۳
۱ نظر
۴۹۷۹
۱ نظر
۴۹۷۹
پ

عکسی تاثیرگذار وجالب از عمو پورنگ و مادرش

به بهانه پربازدید شدن تصویری از «داریوش فرضیایی» که در حال کمک به مادر سالمندش است، از اهمیت و مزایای این رفتار گفتیم

زندگی سلام: به بهانه پربازدید شدن تصویری از «داریوش فرضیایی» که در حال کمک به مادر سالمندش است، از اهمیت و مزایای این رفتار گفتیم

عکسی تاثیرگذار وجالب از عمو پورنگ و مادرش

احترام به سالمندان از دیرباز در فرهنگ کشور ما ریشه دوانده و در بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان، یک نقطه مشترک فرهنگی این است که با سالمندان با احترام رفتار شود. اما متأسفانه این رفتار مهم در جامعه مدرن امروز تا حدودی رو به فراموشی سپرده  شده است. به تازگی تصویری در شبکه‌های ‌اجتماعی از «عمو پورنگ» مورد توجه قرار گرفته که در حال خدمت به مادرش است. کاربری هم در کامنتی پربازدید نوشته: «عمو پورنگ با ۵۰ سال سن این جوری نوکری مادرشو می کنه، شما چطوری تا پشت لبتون سبز می شه تو روشون وایمیستین و ادعای لاتی می‌کنین؟!». اما چرا توجه به والدین سالمند مهم است و چه تاثیرات

 روان ‌شناسانه‌ای دارد؟

 حس خوب والدین سالمند از مورد توجه قرار گرفتن

در همه گروه‌های سنی نیاز به توجه بیشتر و احترام از سوی دیگران دیده می‌شود. در دوره سالمندی توجه، احترام و دیده ‌شدن از نیازهای لازم است و حتی باید بیشتر از زمان‌های دیگر مورد توجه قرار بگیرد. سالمندان با دیده شدن و حفظ حرمت شان از سوی فرزندان و اطرافیان حس بسیار خوبی پیدا می‌کنند. در دوران سالمندی، افراد توانمندی خود را از دست می‌دهند، نیروی زیاد و کسب درآمد بالای گذشته را ندارند، نمی‌توانند ارتباط گسترده‌تری با دیگران برقرار کنند و نیاز به توجه و دیده شدن بیشتر از سوی اطرافیان را دارند. از همه مهم‌تر نیاز به امنیت روانی سالمندان در خانه است. باید فرزندان شرایطی را فراهم کنند تا در مواقع اضطراری شانه آرام بخش و آغوش گرم برای والد مسن خود باشند.

 انسجام بیشتر خانواده و گرفتن تصمیم‌های بهتر

انسجام خانواده، نشانه پیوندهای عاطفی است که اعضای خانواده به یکدیگر دارند و شامل مولفه‌هایی مانند: رابطه عاطفی، تعامل خانوادگی، روابط پدر و مادر، رابطه فرزندان و والدین، میزان تعامل از لحاظ زمان و مکان، نوع دوستی و علایق و درنهایت نحوه گذراندن اوقات ‌فراغت است. اگر اعضای خانواده شامل  والدین و فرزندان از هماهنگی، انسجام و تفاهم متقابل برخوردار باشند، به یکدیگر توجه کافی کنند، زمینه زندگی سالم خانوادگی فراهم می‌شود و این مسئله باعث احساس امنیت بیشتر به خصوص در زمان تصمیم‌گیری در مراحل مختلف زندگی خواهد شد.

 افزایش حس نوع‌دوستی و هویت‌یابی

درباره تصویر پربازدید از عموپورنگ در شبکه‌های اجتماعی باید از مزایای روان‌شناختی این رفتار برای خودش و این تصمیم تحسین برانگیز هم گفت. در تاثیر این انسجام خانوادگی، توجه به والدین سالمند و رفع نیازهای آن‌ها و پیوند بین نسل نو و قدیم بر فرزندان می‌توان بر سلامت بهداشت روان فرزندان، حس هویت‌یابی و اصالت به‌ویژه نوجوانان که دنبال ریشه‌های خود می‌گردند، افزایش حس نوع دوستی و پرورش عواطف انسانی و ایجاد فضای سالم ارتباطی بین اعضای خانواده برای رشد بیشتر اشاره کرد.

 تاثیرات تربیتی این رفتار روی فرزندان

اگر شما پدر یا مادر باشید، توجه به والد سالمندتان اهمیت بیشتری دارد. والدین شما برای فرزندان تان چه کودک و چه نوجوان به عنوان مراقب یاری‌دهنده و تسهیل‌گر، در رسیدن به منِ ایده‌آل‌شان بسیار اثرگذار هستند و می‌توانند یاریگر بزرگی در کنار شما برای تربیت فرزندان تان باشند. فرزندان با مشاهده رفتار و اعمال والدین خود ارزش‌های متعالی در زندگی را فرا می‌گیرند. به همین دلیل باید تلاش کنید تا الگوی کامل و مناسبی از نظر انجام ارزش‌های مدنظرتان باشید تا فرزندتان با مشاهده ارزش‌های وجود شما، به انجام و تکرار کارهای‌تان ترغیب شود. فرزندان به رفتار افراد بالغ در اطراف خود توجه بسیاری دارند و از آن‌ها تاثیر می‌گیرند. ممکن است ما در گفتار ارزش‌هایی بیان کنیم، اما در عمل رفتار متفاوتی را بروز دهیم. باید در نظر داشت که فرزندان به رفتار ما بیش از صحبت‌های‌مان توجه می‌کنند. فرزندان احترام گذاشتن را از والدین و اطرافیان خود می‌آموزند. هنگامی که شما به والدین خود و افراد سالمند احترام می‌گذارید، فرزندتان همزمان احترام را می‌آموزد و مانند شما رفتار می‌کند. اگر فرزندان در شرایطی سرشار از همیاری و احترام و محبت بزرگ شوند، همیاری و احترام به عنوان یک ارزش در ذهن آن‌ها نهادینه می شود و در روابط خود به کار می‌گیرند که این ها لازمه موفقیت است. بنابراین سعی کنید تا در دوران سالمندی پدر و مادر خود، الگوی مناسب و شایسته‌ای برای فرزندتان باشید.

نویسنده : صدیقه معدنی| ‌ کارشناس ‌ارشد روان‌شناسی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      کاش همه فرزندان مثل عمو پورنگ بودن ما در پدر ها غمی نداشتن اونقدر احترام ازت می ذاره من خیلی دوسش دارم و براش احترام قائلم. خدا حفظت کنه عمو پورنگ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج