اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۲۹۱۶۹
۱۰۵۳۲
۱۰۵۳۲
پ

عربستان و کویت دست از مال مردم خوری بردارند!

با ادعای کویت مبنی بر اینکه ایران مالکیتی بر میدان گازی آرش ندارد، اختلاف ۶۰ ساله میان ایران، عربستان و کویت، بر سر این میدان مشترک وارد فاز تازه‌ای شده است.

دیده‌بان ایران: با ادعای کویت مبنی بر اینکه ایران مالکیتی بر میدان گازی آرش ندارد، اختلاف ۶۰ ساله میان ایران، عربستان و کویت، بر سر این میدان مشترک وارد فاز تازه‌ای شده است.

وزارت خارجه کویت در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرده گفته «دولت کویت و پادشاهی عربستان سعودی تنها کشور‌هایی هستند که در ثروت طبیعی میدان «الدوره» سهم انحصاری دارند.»

روزنامه الجریده کویت به نقل از یک مسئول ارشد شرکت ملی نفت ایران گفته بود ایران عملیات حفاری در این میدان در منطقه‌ای که در آب‌های سرزمینی خود واقع است، را با وجود مخالفت کویت و عربستان آغاز کرده است. این مقام ارشد وزارت نفت گفته «میدان گازی آرش یک میدان مشترک بین کشور‌های ایران و کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد.»

این مسئول شرکت ملی نفت ایران به روزنامه کویتی الجریده گفته «دور نخست مذاکرات بین وزارت خارجه ایران و کویت درباره ترسیم مرز‌های دریایی بین دو کشور که در فروردین ماه برگزار شده نتیجه‌بخش نبوده است.» او گفته «بعد از توافق تهران-ریاض هم ایران تماس‌هایی با مقامات سعودی درباره میدان آرش برقرار کرده است.»

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران نیز در سفر اخیر خود به عربستان به همین موضوع پرداخته اما طرف سعودی پاسخ داده که هیچ میدان مشترکی با ایران ندارد که بخواهد درباره آن گفتگو کند از همین رو تهران تصمیم گرفته که عملیات حفاری را در منطقه‌ای که در آب‌های سرزمینی خود واقع است شروع کند.

الجریده به نقل از این منبع آورده است: «اگر بر سر تقسیم این میدان طبق سهم توافق شده اتفاق نظری به دست نیاید، تهران اجازه نمی‌دهد که چیزی بر آن تحمیل شود بلکه با اقدامی پیش‌دستانه و جلوتر از هر اقدام کویت و عربستان سعودی جای پای خود را در میدان تثبیت می‌کند.»

ظاهرا مسئول شرکت ملی نفت ایران دو گزینه را برای حل موضوع میدان گازی آرش مطرح کرده است؛ نخست اینکه یک توافق بر سر تقسیم میدان حاصل شود یا اینکه میدان بلااستفاده بماند و هیچ حفاری در آنجا انجام نشود همان طور که از دهه شصت میلادی متروک باقی مانده است.

عربستان و کویت دست از مال مردم‌خوری بردارند

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس درخصوص این اختلاف به دیده‌بان ایران گفت: «اینکه ایران ادعا می‌کند در این میدان سهم دارد به همان دلیلی است که کویت و عربستان چنین ادعایی دارند؛ هر دلیلی آن‌ها برای مالکیت دارند ما هم همان دلیل را داریم. پیشنهاد من به عربستانی‌ها و کویتی‌ها این است که دست از مال مردم‌خوری بردارند و طرح مشترک را باهم جلو ببریم.»

وی درباره اقدامی که ایران برای اثبات مالکیت خود باید انجام دهد، عنوان کرد: «ایران باید دو کار انجام دهد؛ یک اینکه در این میدان محکم ورود کنیم و الان که چنین ادعایی می‌کنند، حتما سرمایه‌گذاری داشته باشیم. چراکه اگر ما عمل نکنیم، این موضوع را به عنوان یک سند حقوقی برای آینده انتخاب می‌کنند و می‌گویند وقتی ما چنین ادعایی کردیم ایران واکنشی نشان نداد. بنابراین سرمایه‌گذاری میدان را باید در آنجا شروع کنیم.»

بیگی‌نژاد درباره دومین اقدامی که باید از سوی ایران صورت گیرد، به دیده بان ایران گفت: «از لحاظ حقوقی هم باید اقداماتی صورت گیرد. بالاخره مسئولان فعلی برای مدت مشخصی بر سرکار هستند و ممکن است روزی برخوردها تیره‌تر یا بهتر شود. ارتباطات ما با عربستان فراز و فرود بسیاری داشته است و به همین منظور موضوع را باید از لحاظ حقوقی حل کنیم. وزارت نفت باید این موضوع را به عنوان یک سندی برای آینده در دستور کار قرار دهد.»

مشکل سرمایه‌گذاری نداریم

این نماینده مجلس ادامه داد: «یعنی چه که می‌گویند ایران سهمی ندارد؟ ما در میادین مشترک دیگری که بین ایران، عراق و قطر است داریم سرمایه‌گذاری می‌کنیم و کسی چنین ادعایی نکرده است. با همان استدلالی که عربستان و کویتی‌ها سهم دارند ما هم سهم داریم.»

بیگی‌نژاد در پاسخ به اینکه باوجود تحریم‌ها چگونه قرار است در این میدان سرمایه‌گذاری کند، گفت: «همانطور که برای جاهای دیگر انجام می‌دهیم، در این میدان هم سرمایه‌گذاری می‌کنیم. مشکل سرمایه‌گذاری نداریم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج