adexo3
۱۳۳۱۳۷۶
۱۵۴۰
۱۵۴۰
پ

آمادگی سالانه ۱۵۰ نفر برای اهدای جسد در کشور

اهدای جسد، گرچه موضوع جدیدی نیست، آما نام آن کمتر از اهدای عضو به گوش رسیده است، تصمیمی که گاهی می‌توانند به طور مستقیم و غیرمستقیم مانند اهدای عضو جان چندین نفر را از مرگ نجات دهند.

ایسنا: اهدای جسد، گرچه موضوع جدیدی نیست، آما نام آن کمتر از اهدای عضو به گوش رسیده است، تصمیمی که گاهی می‌توانند به طور مستقیم و غیرمستقیم مانند اهدای عضو جان چندین نفر را از مرگ نجات دهند.

آمادگی سالانه ۱۵۰ نفر برای اهدای جسد در کشور

اهدای جسد ، تصمیمی است که اولیای قانونی فرد متوفی می‌گیرند، چرا که در زمان پس از مرگ فرد متوفی اختیار و اراده تصمیم گیری در مورد پیکرش را ندارد. بر اساس اعتقادات مذهبی، متوفی می‌تواند از این تصمیم خانواده، حظ و بهره‌ای معنوی نیز ببرد. البته مواردی هست که فرد قبل از اینکه وفات کند، وصیت می‌کند تا در فهرست اهدا کنندگان بالقوه پس از مرگ قرار گیرد که در آن صورت نیز پس از مرگ با رضایت خانواده فرد، مراحل اهدا انجام می‌شود.

برای قرار گرفتن در این فهرست، فرد داوطلب باید با واحد اهدای کالبد بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی تماس بگیرد تا پس از اطلاع از شرایط اهدا، فرم های مربوط را تکمیل و کارت داوطلب اهدای پیکر را دریافت کند؛ البته در این شرایط نیز بعد از درگذشت فرد داوطلب، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با خانواده نامبرده مرتبط شده و سایر اقدامات قانونی انجام می‌شود. در واقع حتی اگر فردی در زمان حیات خود هم وصیتی در این خصوص کرده باشد، باز هم بعد از درگذشت وی رضایت خانواده‌اش اخذ می‌شود.

به طورکلی اهدای جسد سه نوع است، یکی از انواع اهدای جسد، اهدای جسد برای مقاصد آموزشی است.نوع دیگر اهدای بافت و نسوج است که در این مورد از بافت اهدایی یا فرآوری آن می‌توان جان افراد بسیاری را نجات داده و به حل مشکلات جسمی‌شان کمک کرد. مورد سوم نیز نگهداری از برخی از اعضا در بانکی است که برای تحقیقات آیندگان به کار خواهد رفت. هر سه حالت کمک به سلامت بشر و نجات جان انسان‌ها محسوب می‌شود.

آمادگی سالانه ۱۵۰ نفر برای اهدای جسد

عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با ایسنا درباره روند اهدای جسد در کشور گفت: به طورکلی و برابر آمارهایی که ما در اختیار داریم، سالانه حدود ۱۵۰ نفر برای اهدای جسدشان پس از مرگ اعلام آمادگی می‌کنند که این شامل سه مورد اهدای پیکر برای مقاصد آموزشی، اهدای بافت و نسوج و اهدای برخی اعضا برای نگهداری در بانک پزشکی است که مورد آخر برای تحقیقات پزشکی در آینده نیز کاربردهای بسیاری دارد.

وی درباره اهدای جسد به دانشگاه‌ها نیز گفت: به جز اهدای جسد به دانشگاه که فرآیند دفن را با تاخیر مواجه می‌کند، در دو مورد دیگر مراحل کفن و دفن متوفی بعد از برداشت بافت و اعضا انجام شده و پیکر به خانواده تحویل داده می‌شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشورمان درباره اینکه چه جسدهایی به دانشگاه‌ها داده می‌شود، گفت: به طورکلی ما در این خصوص بر اساس وصیت افراد و رضایت خانواده‌اش اقدام خواهیم کرد. متولی این موضوع مرکز تحقیقات پزشکی قانونی است و در آن کمیسیونی با حضور تمام اجزای سازمان پزشکی قانونی تشکیل شده و درخواست‌های اهدای جسد به دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور نمایندگان این دانشگاه‌ها بررسی می‌شود. اینطور نیست که ما به هر دانشگاهی، هر چقدر که بخواهد جسد بدهیم، این موارد در کمیسیون بررسی شده و بر اساس نیاز لازم دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

مسجدی آرانی با بیان اینکه شاهد در حال حاضر تنها یک یا دو دانشگاه در نوبت برای دریافت جسد باشند، گفت:‌ همانطور که گفتم تمام تقاضاهایی را که از دانشگاه‌ها می‌آید در کمیته مربوطه بررسی می‌کنیم. ما از نظر شرعی و اخلاقی نسبت به اجساد اهدایی وظیفه داریم.

وی درباره دو نوع دیگر اهدای جسد نیز اظهارکرد:‌در این موارد نیز پزشکان اقدامات و بررسی‌های لازم را انجام داده و با رعایت یکسری موارد و بررسی وضعیت سلامت متوفی در زمان حیات بافت‌های قابل استفاده برداشت می‌شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره اینکه تاکنون چه تعداد برای اهدای جسد اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: سالانه حدود ۱۵۰ نفر آمادگی خودشان را برای اهدای جسد اعلام می‌کنند تا بعد از مرگ جسدشان به دانشگاه‌ها اهدا یا از بافت و اعضای بدنشان استفاده شود.

مسجدی آرانی درباره اینکه امکان اهدای اجساد مجهول‌الهویه نیز وجود دارد یا خیر گفت:‌ به هیچ عنوان چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد، ما احتیاج به اخذ رضایت آگاهانه داریم و به همین دلیل، از پیکر افراد مجهول الهویه استفاده‌ نمی‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج