۱۳۳۱۹۷۹
۶۷۳۹
۶۷۳۹
پ

ضرب‌المثل‌ چوب در آستین کردن از کجا آمد؟

«چوب در آستین کسی کردن» یکی از ضرب‌المثل‌های مشهور و بسیار رایج در زبان فارسی است که از گذشته تا به امروز باقی مانده است و هنوز هم از آن استفاده می‌شود.

 فرادید: «چوب در آستین کسی کردن» یکی از ضرب‌المثل‌های مشهور و بسیار رایج در زبان فارسی است که از گذشته تا به امروز باقی مانده است و هنوز هم از آن استفاده می‌شود.

ضرب‌المثل‌ چوب در آستین کردن از کجا آمد؟

این ضرب‌المثل وقتی به کار می‌رود که می‌خواهند برای شخصی که کار اشتباهی را انجام داده است، نهایت تنبیه و گوشمالی را به کار ببرند. اما این ضرب‌المثل هم مانند بسیاری دیگر از ضرب‌المثل‌های فارسی دارای داستان تاریخی جالب و شندینی است که در ادامه این مطلب به آن می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

در زمان قاجار امنیه و افرادی که مسئول برقرای نظم و ترتیب در سطح شهر بودند، برای افراد خاطی و گناهکار از تنبیهات گوناگونی مانند شلاق، چوب و فلک و یا داغ زدن استفاده می‌کردند. یکی از تنبیهاتی که در زمان قاجار بسیار مرسوم شد، چوب در آستین کردن بود.

به این صورت که وقتی شخص گناهکار را می‌گرفتند و گناهش ثابت می‌شد، او را به ستونی می‌بستند؛ سپس هر دو دست او را به صورت افقی در امتداد هم باز می‌کردند و بعد چوب بلندی را از یک سر آسین او وارد می‌کردند و سر دیگرش را از آستین دست بعدی بیرون می‌آوردند. به این صورت دست‌های فرد گناهکار در امتداد هم و پشت سرش با یک چوب بزرگ به صورت باز و ثابت می‌ماند.

گاه برای تنبیه متهم را به مدت یک شبانه روز کامل به این حالت نگه می‌داشتند و متهم که نمی‌توانست پشه و مگس و حشرات موذی را از خودش دور کند، کلافه می‌شد و بعد از مدتی که دست‌ها کرخت و بی‌حس می‌شدند، شروع به التماس و بخشش می‌کرد.

معمولا متهم را به این حالت در میدان‌های اصلی شهر می‌گذاشتند و هرکس که از آنجا عبور می‌کرد، می‌گفت: ای وای چوب در آستینش کرده‌اند. بنابراین این اصطلاح کم کم در میان مردم رایج شد و بر سر زبان‌ها افتاد و از آن پس هرکس بخواهد کسی را به تنبیهی سخت تهدید کند، می‌گوید: چوب در آستینت می‌کنم!

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج