۱۳۳۳۵۹۷
۴۵۸۴
۴۵۸۴
پ

تعرض به زنان و زورگیری در پوشش مسافربر شخصی

پرونده‌های بسیاری با موضوع تعرض به زنان و زورگیری در پوشش مسافربر در اداره‌های پلیس کشور تشکیل می‌شود.

روزنامه جوان: پرونده‌های بسیاری با موضوع تعرض به زنان و زورگیری در پوشش مسافربر در اداره‌های پلیس کشور تشکیل می‌شود. با وجود اینکه ابزارهای کشف جرم در سال‌های اخیر پیشرفت محسوسی داشته است، با این حال مجرمان هم با تغییر شیوه‌های مجرمانه خود دست به این عمل مجرمانه می‌زنند.

داشتن وسیله نقلیه‌ای که به راحتی از سوی پلیس شناسایی نشود، اولین گام برای اجرای نقشه است. بنابراین عملی شدن نقشه با سرقت یک خودرو شروع می‌شود، یعنی ارتکاب یک عمل مجرمانه برای تکمیل عمل مجرمانه‌ای که هدف اصلی در آن دنبال می‌شود.

مجرمانی که به این شیوه عمل می‌کنند، عمدتاً به صورت باندی وارد عمل می‌شوند. در اجرای نقشه یک نفر در نقش راننده و یک یا دو نفر دیگر در نقش مسافر نقش خود را اجرا می‌کنند. اگر اعضای باند از این تعداد بیشتر باشند، متهمان در اجرای نقشه‌های خود جایشان را با اعضای دیگر باند عوض می‌کنند که امکان شناسایی شدن آن‌ها از سوی پلیس با سختی بیشتری همراه باشد.

مجرمانی که به این شیوه عمل می‌کنند از جغرافیایی که قصد عمل مجرمانه در آن را دارند به خوبی آگاه هستند. آن‌ها بعد از شناسایی قربانی پرونده، او را سوار می‌کنند و در فرصت مناسب بعد از تغییر مسیر با تهدید چاقو یا اسلحه وی را به محل مورد نظرشان که از قبل شناسایی کرده‌اند می‌کشانند و به او تعرض و اموالش را هم سرقت می‌کنند.

چند روز قبل مأموران پلیس آگاهی شهرستان مرودشت سه نفر از مجرمانی را که به این شیوه به زنان تعرض کرده بودند، بازداشت کردند. آن‌ها سوار بر خودروی سواری کوئیک، زنان و دختران را سوار می‌کردند و در بیابان‌های شهر به آن‌ها تعرض کرده و طلا و اموالشان را هم سرقت می‌کردند تا اینکه بازداشت شدند. سه متهم در بازجویی‌های اولیه به هشت فقره عمل مجرمانه اعتراف و اعلام کردند که از زنان و دختران ۲ میلیارد تومان پول و طلا سرقت کرده‌اند. تحقیقات پلیس درباره سوابق سه متهم نشان داده است آن‌ها قبل از این هم به اتهام جرائم دیگر از جمله آدم‌ربایی، تعرض و سرقت بازداشت و به زندان محکوم شده بودند، اما بعد از رهایی از حبس بار دیگر مرتکب جرم شده‌اند.

زنان و دخترانی که به این شیوه مورد تعرض گروهی قرار می‌گیرند، دیگر قادر نیستند به زندگی عادی برگردند و امکان خودکشی در بین بسیاری از آن‌ها وجود دارد. عده‌ای از این زنان از بیم مواجه شدن با طلاق از سوی شوهرانشان ماجرا را از خانواده خود پنهان می‌کنند، اما قادر نیستند آسیب‌هایی را که به جسم و روانشان وارد می‌شود تحمل کنند، از همین‌رو در زندگی خود با معضلات بسیاری مواجه می‌شوند.

هستند زنانی هم که بعد از این حوادث چاره‌ای جز ترک زندگی مشترک ندارند، چراکه از سوی شوهر یا خانواده وی تحمل نمی‌شوند. بنابراین آسیب‌هایی که از مجرای این عمل مجرمانه به بدنه اجتماعی وارد می‌شود زندگی‌های نسلی در جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نابسامانی وضعیت حمل و نقل عمومی در جامعه یکی از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری این پرونده‌هاست. وقتی شهرداری‌ها از ارائه خدمات حمل و نقل عمومی به شهروندان امتناع می‌کنند، بسیاری از شهروندانی که از دریافت این خدمات محروم می‌شوند چاره‌ای جز استفاده از خودروهای مسافربر شخصی ندارند. با وجود اینکه ورود تاکسی‌های اینترنتی به چرخه حمل و نقل عمومی توانسته نقش مهمی در کاهش بروز جرائمی از این دست ایفا کند، اما بالا بودن هزینه‌های سفر این تاکسی‌ها برای بسیاری از شهروندان سبب شده چرخه ارتکاب جرم در خودروهای مسافربر شخصی برقرار بماند.

به نظر می‌رسد توجه سازمان‌های دولتی به تاکسی‌های اینترنتی و ارائه خدمات بهتر به این تاکسی‌ها و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ورود شرکت‌های جدید می‌تواند به کاهش جرائم و ارتقای امنیت مردم کمک کند. در این بین، اما ارتقای آگاهی عمومی می‌تواند نقش مهم‌تری در پیشگیری از شکل‌گیری چنین پرونده‌هایی داشته باشد. اینکه خانواده‌ها مدام به اعضای خانواده توصیه می‌کنند هنگام تردد در شهر حتماً از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند حکایت از ناامنی حاکم در حمل و نقل مسافربرهای شخصی دارد که آگاهی‌بخشی عمومی می‌تواند اثربخشی خود را نشان دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج