۱۳۳۷۴۳۸
۱۲۱۱
۱۲۱۱
پ

چگونه رژیم قهوه بگیریم؟

چگونه رژیم قهوه بگیریم ؟

دلگرم: نوشیدن قهوه قبل از ورزش، باعث افزایش متابولیسم و میزان چربی‌ سوزی شما خواهد شد و شما در حین ورزش و بعد از آن کالری سوزیتان ادامه دارد. بنابراین می‌بینیم که به طور کلی تاثیر قهوه بر ورزش مثبت است و مصرف قهوه برای لاغری نیز مفید است.

چگونه رژیم قهوه بگیریم؟

رژیم قهوه چیست؟

رژیم قهوه یک رژیم لاغری نسبتا جدید است که به سرعت در حال محبوب شدن بین مردم است. در این رژیم با نوشیدن چند لیوان قهوه در روز و محدود کردن کالری مصرفی لاغر میشوید. برخی افراد گفته‌اند که با این رژیم توانسته اند در کوتاه مدت کاهش وزن داشته باشند. اما این رژیم معایب خودش را هم دارد.

رژیم قهوه توسط کتابی به نام "The Coffee Lover's Diet" نوشته دکتر باب ارنوت شهرت یافت. در این کتاب، دکتر ارنوت ادعا میکند که نوشیدن چندین لیوان قهوه در روز متابولیسم را افزایش میدهد، چربی‌سوزی را بیشتر میکند، مانع جذب کالری ها را میشود و اشتها را کاهش میدهد.

 دکتر ارنوت بعد از مطالعه روی مردمان مسن و سالمی که در جزیره ی کوچکی در اکاریا یونان زندگی میکردند، در نوشتن این کتاب الهام گرفته است. وی معتقد است که سلامتی و طول عمر این افراد نتیجه مصرف قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است.

تمرکز رژیم قهوه روی مصرف قهوه در کنار مواد غذایی کامل در عین محدود کردن مواد فراوری شده و کالری دریافتی است. با اینکه هدف این رژیم کاهش وزن است، اما ممکن است افزایش وزن هم به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، کافئین بالای این رژیم ممکن است عوارض جانبی نیز در پی داشته باشد.

نحوه کار رژیم قهوه

رژیم لاغری قهوه به این صورت است که در روز باید حداقل ۳ لیوان (۷۲۰ میلی لیتر) قهوه لایت رُست (light-roast) بنوشید. در این رژیم، میتوانید هر چقدر که دوست دارید قهوه بخورید – چه قهوه کافئین دار چه بدون کافئین – فقط باید به حداقل ۳لیوان (۷۲۰ میلی لیتر) در روز برسید. با این حال نباید شکر یا خامه مصرف کنید. دیگر وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها باید دارای کالری و چربی کم و غنی از فیبر و غلات کامل، میوه و سبزیجات باشند.

فواید رژیم قهوه

* قهوه سرشار از کافئین و آنتی اکسیدانی به نام پلی فنل است که فواید زیادی برای سلامتی دارد از جمله:

* کاهش التهاب و تخریب رادیکال‌های آزاد.

* وقتی که صحبت از تقویت کاهش وزن میشود، قهوه دو مزیت بالقوه از خودش نشان میدهد، یکی کاهش اشتها و دیگری افزایش متابولیسم.

* کاهش اشتها

دکتر ارنوت میگوید که قهوه میتواند اشتها را سرکوب کند که در این صورت باعث کاهش کالری دریافتی روزانه میشود. در برخی تحقیقات صحت این موضوع تا حدودی مشخص شده است. نوشیدن قهوه در مدت زمان کوتاهی قبل از صرف وعده غذایی مقدار غذا خوردن در آن وعده را کاهش میدهد. با این حال، مصرف ۳ تا ۴.۵ ساعت پیش از وعده غذایی تاثیری روی میزان غذا خورن در آن وعده ندارد.

کاهش وزن با رژیم قهوه

در تحقیقی که روی ۳۳ نفر که وزن متعادل یا اضافه وزن داشتند انجام گرفت، مشخص شد که نوشیدن قهوه کالری دریافتی را در افراد دارای اضافه وزن کاهش میدهد. در این تحقیق، به مدت بیش از سه جلسه شرکت‌کنندگان برای صبحانه آب، قهوه معمولی یا قهوه دارای نصف کافئین مصرف کردند.

قهوه معمولی حاوی ۲.۷ میلی‌گرم کافئین در هر پوند بدن (۶ میلی گرم/کیلوگرم) بود. زمانی که افراد دارای اضافه وزن ۶ اونس (۲۰۰ میلی لیتر) قهوه مصرف کردند، کالری دریافتی آنها در مقایسه با کسانی که آب یا قهوه دارای نصف کافئین مصرف کردند، به میزان قابلی توجی کاهش یافت.

اما برخلاف این تحقیق، در تحقیق دیگری که روی ۱۲۱ نفر انجام گرفت، بین کسانی که قهوه معمولی، بدون کافئین یا نوشیدنی معمولی قبل از وعده غذایی مصرف کرده بودند هیچ تفاوتی در کاهش کالری دریافتی یا اشتها مشاهده نشد. قهوه کافئین دار ممکن است باعث کاهش کالری دریافتی در برخی افراد شود اما برای اثبات این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز است.

افزایش متابولیسم

قهوه کافئین دار تا حدودی کالری و چربی سوزی را افزایش میدهد که باعث میشود راحت تر وزن ازدست دهید. در بررسی که روی بیش از ۶۰۰ نفر انجام گرفت، محققین یافتند که مصرف کافئین بیشتر باعث کاهش وزن، شاخص BMI و چربی میشود. هنگامی که مصرف کافئین شرکت کنندگان این تحقیق دو برابر شد، وزن، BMI و چربی آنها از ۱۷ تا ۲۸ درصد کاهش یافت. در تحقیقی دیگر، ۱۲ نفر شرکت کننده مکملی مصرف کردند که حاوی کافئین و پلی فنل بود (دو ماده ی اصلی موجود در قهوه). مصرف این مکمل‌ها باعث شده بود شرکت‌کنندگان بیشتر از قبل کالری و چربی سوزی داشته باشند.

قهوه میزان چربی سوزی به هنگام ورزش را نیز بیشتر میکند.

در تحقیقی اثرات قهوه روی ۷نفر مرد سالمی که بمدت ۳۰ دقیقه ورزش کرده و سپس ۱ لیوان (۲۵۰ میلی‌لیتر) آب یا قهوه کافئین دار نوشیده بودند بررسی شد. کسانی که قهوه نوشیده بودند نسب به کسانی که آب نوشیده بودند چربی سوزی بیشتری داشتند. با این حال، اکثر تحقیات مربوط به متابولیسم و قهوه در سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ صورت گرفته و تحقیقات بیشتر در این زمینه باعث تائید این ادعاها میشود.

علاوه بر این، برای تائید ادعاهای دکتر ارنوت اخیرا تحقیقات کمی صورت گرفته است. تحقیقات نشان میدهند که قهوه با کاهش اشتها و کالری دریافتی باعث کاهش وزن میشود و چربی سوزی را افزایش میدهد. با این حال، برای فهم نحوه اثرگذاری قهوه در کاهش وزن به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

مزایا و معایب رژیم قهوه

با اینکه قهوه بدون کافئین یکی از گزینه‌ها مصرفی در رژیم قهوه است، اما اکثر افراد قهوه کافئین دار را ترجیح میدهند. به علاوه اینکه بسیاری از خواص متابولیکی قهوه در کافئین آن نهفته است. با این حال، مصرف بیش از حد کافئین منجر به بروز مشکلاتی مانند فشار خون بالا میشود.

در یک تحقیق آزمایشگاهی رابطه بین قهوه و فشار خون، روی بیش از ۱۱۰۰ نفر از کسانی که فشار خون داشتند بررسی شد. کسانی که ۳ لیوان یا بیشتر قهوه در روز مصرف کرده بودند نسبت به کسانی که قهوه مصرف نکرده بودند فشار خون بالاتری داشتند. کافئین نیز نوعی ادرار آور است که باعث میشود بدن مایعات بیشتری ازدست دهد. مصرف قهوه بیشتر باعث میشود نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی نیز بیشتر شود. علاوه براین، بسیاری از الکترولیت‌های مهم نظیر پتاسیم با خروج این مایعات از دست میروند. از دست دادن بیش از حد پتاسیم منجر به بروز مشکلی به نام هیپوکالمی میشود که کنترل عضلات و سلامت قلب را تحت تاثیر قرار میدهد.

 

 

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج