adexo3
۱۳۴۴۹۷۳
۴۰۳۷
۴۰۳۷
پ

این اعداد ثابت می‌کند روحانی بهتر بوده یا رئیسی؟

در حالی یکی از مهم‌ترین وعده‌های ابراهیم رییسی در انتخابات ۱۴۰۰، کنترل تورم بود که آخرین گزارش رسمی دولتی، از تورم ۴۷.۵ درصدی حکایت دارد.

خبرآنلاین: در حالی یکی از مهم‌ترین وعده‌های ابراهیم رییسی در انتخابات ۱۴۰۰، کنترل تورم بود که آخرین گزارش رسمی دولتی، از تورم ۴۷.۵ درصدی حکایت دارد.

 تورم همواره طی چند دهه گذشته یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران بوده است؛ حتی اگر بگوییم تورم در حال حاضر اصلی‌ترین مساله جامعه یا دست‌کم اقتصاد ایران است، بیراه نگفته‌ایم.

از همین رو کنترل قیمت‌ها همواره از طرف مردم یک معیار برای سنجش عملکرد دولت‌ها و مسوولان بوده و به همین جهت، کنترل تورم همیشه از مهم‌ترین وعده‌های سیاسیون به‌ویژه در دوره‌های انتخابات بوده است.

یکی از اصلی‌ترین وعده‌های ابراهیم رییسی در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز کنترل تورم بود. او عنوان می‌کرد در دولت سیزدهم تورم را تک‌رقمی خواهد کرد.

حال باید دید عملکرد رییسی در مقایسه با رییس‌جمهور پیشین، حسن روحانی در کنترل تورم چگونه بوده است؟

تورم سالانه چه تغییری کرد؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت روحانی در مردادماه ۱۳۹۲ در حالی اقتصاد کشور را به دست گرفت که نرخ تورم توسط مراکز رسمی ۳۹ درصد اعلام شده بود، اما پس از دو سال، تورم سالانه در تیرماه ۱۳۹۴ به ۱۵.۶ درصد کاهش یافت.

این در شرایطی است که متوسط نرخ تورم سال قبل از استقرار دولت روحانی، یعنی در دولت دهم معادل ۴۳.۲ درصد بوده است.

اما عملکرد دو سال اول دولت رییسی در حوزه تورم چگونه بود؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت رییسی در حالی در مرداد ۱۴۰۰ روی کار آمد که نرخ تورم ۴۳.۲ درصد اعلام شده بود.

این در شرایطی است که متوسط نرخ تورم ۱۲ ماه پایانی دولت دوازدهم به دلیل تشدید تحریم‌ها و چالش‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام رشد کرد و شرایط تورمی دولت سیزدهم مشابه آغاز فعالیت دولت یازدهم بود.

بر همین اساس، بررسی نمودار آماری از تورم حاکی از آن است که نرخ تورم در تیرماه ۱۴۰۲ به ۴۷.۵ درصد رسید. در واقع طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم تا مرداد ۱۴۰۲، نرخ تورم سالانه نه تنها کنترل نشد، بلکه نرخ‌های تورم ماهانه کماکان روندهای عجیبی را نشان می‌دهند.

 این اعداد ثابت می‌کند روحانی بهتر بوده یا رئیسی؟

تورم نقطه‌ای چه تغییری کرد؟

در این میان، در شروع فعالیت دولت یازدهم در مرداد سال ۱۳۹۲ تورم نقطه‌ای نسبت به ماه مشابه سال قبل خود معادل ۴۳.۱ درصد بود که با گذشت ۲ سال از فعالیت دولت روحانی، این عدد در تیرماه ۱۳۹۴ به ۱۴.۲ درصد رسید. در واقع این تورم در آن دوره هر ماه به شکلی مستمر در حال کاهش بود و در مرداد هم به ۱۲.۶ درصد رسید.

اما در شروع فعالیت دولت سیزدهم در مرداد ۱۴۰۰، تورم نقطه‌ای نسبت به ماه مشابه سال قبل خود معادل ۴۳.۲ درصد بود که با گذشت ۲ سال از فعالیت دولت رییسی، تورم نقطه‌ای در پایان تیر ۱۴۰۲ معادل ۳۹.۴ درصد ثبت شد. این تورم در آخر خرداد ۱۴۰۲ نیز معادل ۴۲.۶ درصد بود.

 این اعداد ثابت می‌کند روحانی بهتر بوده یا رئیسی؟

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج