۱۳۴۵۷۰۵
۴۸۷
۴۸۷
پ

۳ راهکار مهم برای اثبات جرم سرقت【سال۱۴۰۲】

سرقت یکی از جرائمی است که در جامعه به روش های مختلفی انجام می شود و متاسفانه موجب سلب آرامش افراد گردیده است، از این رو قانونگذار به این جرم اهمیت زیادی داده و مجازات سنگینی را برای آن تعیین نموده است.

 وکیل در تهران که در زمینه پرونده های کیفری فعالیت دارد به افراد مالباخته و متهم به این جرم در دادگاه کیفری کمک می کند تا بتوانند از حقوق خود دفاع کنند. مجله وکیل چی در این مقاله قصد دارد به بررسی  موضوع "۳ راهکار مهم برای اثبات جرم سرقت" بپردازد و در مورد این جرم کیفری اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد با ما همراه باشید.3 راهکار مهم برای اثبات جرم سرقت【سال1402】

 

اطلاعاتی که باید در مورد سرقت بدانید!

 

شاید بهتر باشد با معرفی جامع و مختصر از سرقت شروع کنیم و یا این که بدانیم سرقت چگونه عملی است؟ سرقت در معنای عام ربوده شدن مال دیگری است که در قانون مجازات اسلامی برای مرتکب آن حتی در صورت رضایت شاکی مجازات هایی تعیین شده است. البته دلیل کیفری بودن این جرم، انجام آن به صورت پنهانی و مخفیانه است یعنی مجرم همواره سعی دارد تا مال را بدون متوجه شدن صاحبش تصاحب کند بدون آن که هیچگونه اثری از خود بر جای بگذارد و یا شناسایی شود.

 

لذا در موردی که شخصی مال خود را با رضایت در اختیار شخص دیگری قرار می دهد و او مال را تصاحب می کند نمی توان عنوان سرقت را داد زیرا آنچه برای اثبات وقوع سرقت حائز اهمیت است پنهانی بودن جرم می باشد.

 

انواع سرقت

 

قانون مجازات اسلامی سرقت را به دو نوع به قرار ذیل تقسیم کرده است:

 

  • سرقت حدی: این نوع سرقت دارای مجازات مشخصی است که در تعیین آن شرایط وقوع جرم در نظر گرفته شده و از قبل در قانون شرع به آن اشاره شده است. لذا مجازات سرقت حدی براساس حد الهی بوده و قاضی در کم و زیاد کردن آن هیچگونه دخالتی ندارد و مجازات همانگونه که بیان شده اجرا می شود.
  • سرقت تعزیری: سرقتی که هیچکدام از ویژگی های سرقت حدی در آن وجود نداشته باشد را سرقت تعزیری می نامند. اغلب سرقت هایی که در جامعه اتفاق می افتد از نوع تعزیری بوده و حکم مجازات براساس نظر قاضی می تواند کم و زیاد شود. سرقت تعزیری خود دارای سه نوع: سرقت تعزیری ساده، سرقت تعزیری مشدد و سرقت رایانه ای می باشد.3 راهکار مهم برای اثبات جرم سرقت【سال1402】

 

راه های اثبات جرم سرقت

 

همان طور که پیشتر نیز گفتیم یکی از دلایلی که می توان به صراحت بیان کرد که جرم سرقت صورت گرفته انجام مخفیانه آن است بدون آن که صاحب مال متوجه شود که مال او توسط چه کسی و چگونه ربوده شده است و اثبات آن در دادگاه به ادله معتبر نیاز دارد. از جمله راه های مهم اثبات سرقت می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

  • اقرار: اعتراف مجرم به جرم خود می تواند یکی از دلایل اثبات سرقت باشد. البته این مورد به ندرت ممکن است رخ دهد اما در موارد زیادی دیده شده که بعد از دستگیری سارق در حین ارتکاب جرم، به سایر جرم های دیگر خود نیز اعتراف می کند و از این طریق مجهول بودن سارق موارد زیادی از جرم های سرقت کشف می شود.
  • شهادت شهود: در دادگاه کیفری در صورتی که دو مرد عاقل و بالغ بر علیه متهم شهادت دهند که سرقت توسط او انجام گرفته این جرم به اثبات می رسد. توجه داشته باشید که شهود باید در دادگاه اعلام کنند که سارق را حین ارتکاب جرم دیده اند.
  • علم قاضی: مورد دیگر برای اثبات جرم سرقت علم قاضی است. زیرا در موارد زیادی سارق ارتکاب جرم را به صورت مخفیانه انجام داده و از صحنه جرم فرار می کند. در چنین مواردی مامورین با بررسی محل سرقت مدارکی را جمع آوری می کنند به عنوان مثال بررسی فیلم های دوربین مداربسته در محل، اثر انگشت و غیره می تواند در شناسایی مجرم بسیار تاثیرگذار باشد و زمانی که در دادگاه کیفری جرم سرقت به اثبات برسد قاضی بر اساس ماهیت جرم مجازاتی برای فرد سارق تعیین می کند.

 

اهمیت حضور وکیل در شکایت از جرم سرقت

 

متاسفانه این جرم هر روزه به طریق های مختلفی در جامعه رخ می دهد و افراد زیادی به عنوان شاکی درگیر این پرونده می شوند و به دلیل عدم آگاهی از قوانین کیفری در پیگیری این دعاوی نتیجه موردنظر را از این رسیدگی دریافت نمی کنند ودر مورادی نیز اثبات جرم سرقت برای این افراد دشوار بوده و در نتیجه پرونده با قرار منع تعقیب خاتمه می یابد. از این رو لازم است که قبل از هر گونه اقدامی با وکلای خبره و ماهر مشاوره داشته باشید و از او کمک بگیرید.

 

وکلایی که در حوزه پرونده های کیفری فعالیت دارند از دانش و تخصص کافی در جرائم کیفری و جنایی برخوردار بوده و با چگونگی روند این پرونده ها در مراجع قضایی آشنایی کاملی دارند و می توانند به راحتی وقوع جرم را اثبات کرده و تاثیر بسزایی در پیدا کردن سارق و سارقین خواهند داشت.3 راهکار مهم برای اثبات جرم سرقت【سال1402】

 

کلام آخر

یکی از جرائم کیفری رایج که متاسفانه در تمامی جوامع وجود دارد سرقت است و اکثریت افراد ممکن است در طول زندگی خود برای یک مرتبه با این جرم مواجه شده باشند که در چنین شرایطی و برای دیگر مشکلات کیفری مشابه بهتر است قبل از هرگونه اقدامی با وکلای خوب مشورت کنید و یا این که با مراجعه به مجله وکیل چی (vakilchi.com) از هر کدام از وکلای متخصص در حوزه های مختلف کیفری کمک بگیرید. در صورت هرگونه انتقاد و پیشنهاد می توانید از طریق سایت وکیل چی با ما در ارتباط باشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج